Gå til hoved-indhold
Småbåde
Sådan kan det se ud hvis Tucos arbejdsbåde får foils på. Det vil gøre sejlads i bølger langt mere behageligt og vil spare på giftige emissioner. PR-foto
Småbåde
Sådan ser en af Tuco Marine Groups arbejdsbåde ud i dag. Foto: Mikkel Groth/Tuco

Foils fra Artemis Technologies skal løfte Tuco Marines arbejdsbåde ud af vandet og gøre dem mere miljørigtige

Artemis Technologies, verdens førende højteknologiske maritime design- og teknologifirma, vil nu samarbejde med Tuco Marine Group i Faaborg for at integrere sit nye elektriske eFoiler-fremdrivningssystem i et 11 meter langt ProZero-kulfiberfartøj.

Af Troels Lykke |

Artemis Technologies har annonceret et joint venture med danske Tuco Marine Group for at producere verdens første nul-emissions-arbejdsbåd.

Artemis Technologies, der regnes som verdens førende højteknologiske maritime design- og teknologifirma, vil samarbejde med Tuco Marine Group for at integrere sit nye elektriske eFoiler-fremdrivningssystem i et 11 meter langt ProZero-kulfiberfartøj fra Tuco.

Dette vil fungere som et demonstrationsskib som et bevis på konceptet for den innovative teknologi, der vil blive markedsført af Artemis Technologies og Tuco Marine Group på Tucos ProZero-serie af højtydende arbejdsbåde.

Fremstilles i Belfast

Hydrofolierne og fremdrivningssystemet, som leveres af Artemis Technologies til demonstrations-fartøjet, vil blive fremstillet og samlet i Belfast efter en investering på flere millioner pund i projektet. Herefter vil det blive monteret på Tucos demonstrationsfartøj i Faaborg.

Artemis Technologies administrerende direktør, Iain Percy, dobbelt olympisk guldmedaljevinder og deltager i fire America's Cup-udfordringer, er tydeligt begejstret for projektet:

- Denne joint venture med Tuco Marine Group introducerer vores unikke folingløsninger til arbejdsbådmarkedet, som nu kan drage fordel af nulemissioner og brændstofbesparelser på op til 90%, understreger han og fortsætter:

- Sidste år, da vi annoncerede vores planer om at oprette en ny, avanceret produktionsfacilitet i Belfast, fastlagde vi vores strategi om at at udvikle teknologi, der vil dekarbonisere det maritime. Denne elektriske foil-teknologi er det næste naturlige trin i dette projekt og et skridt i den rigtige retning for at realisere vores vision.

Transformativt projekt

Med projektet håber Artemis med Ian Percy i spidsen at sætte den maritime industri på en mere bæredygtig kurs:

- Som den mest avancerede autonomt styrede elektriske foil-løsning på markedet er dette et virkelig transformativt projekt, og det er utroligt spændende at være en del af en af løsningen på klimaændringer, forklarer Iain Percy og uddyber:

- Teknologien er perfekt til dem, der kræver fartøjer med høj hastighed og minimal miljøpåvirkning og i første omgang rettet mod sektorerne akvakultur, offshore-energi, passagertransport og forsvars- og sikkerhed. Vi forventer, at projektet med Tuco Marine skal give teknologien en direkte vej til markedet. Integrering af vores nye elektriske eFoiler-fremdrivningssystem i en sammensat autonomt styret hydrofoil giver en skalerbar løsning, der kan anvendes til meget større skibe, såsom højhastighedspassagerfærger.

Tuco Marine Group: Foiling er vigtig

Siden grundlæggelsen i 1998 har Tuco Marine Group etableret sig som en vigtig aktør i udviklingen af den maritime industri mod mere miljømæssigt bæredygtige skibe.

Jonas Pedersen, administrerende direktør i Tuco Marine, forklarer:

- Vi arbejder for at fremstille arbejdsbåde i verdensklasse, og tilføjelse af Artemis Technologies suveræne folie- og fremdrivningsteknologi vil forbedre vores produkttilbud yderligere. Selvom Tuco Marine har viden og teknologi til at opbygge kulfiberfartøjer, er det at få disse både til at blive foilende et betydelig skridt til at reducere emissionerne på vandet.

Foils vil øge komfort og reducerer emissioner

For kunderne venter derfor et endnu bedre produkt, når Tucos arbejdsbåde fremover langes over disken:

- Vores lette ProZero-workboats er bygget til høj hastighed, og med denne nye teknologi styrker vi både komfort og bådenes effektivitet yderligere. Reduktion af emissioner er et enormt fokus for den maritime industri, og vi er glade for, at dette partnerskab med Artemis Technologies giver os mulighed for at spille en endnu større rolle i udformningen af det, der uden tvivl er fremtidens teknologi. Vi ser derfor frem til at fortsætte vores joint venture med Artemis Technology og markedsføre denne teknologi til industrier, hvor arbejdsbåde er vigtige, understreger Jonas Pedersen.

Seneste nyt er, at Artemis Technologies, ud over de to firmaers fælles udviklingsprojekt, har købt en 11m ProZero, de selv skal anvende som supportbåd for deres interne udvklingsaktiviteter.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader