Gå til hoved-indhold
Med en 115 hk 4-taktsmotor fra Yamaha er topfarten 38,1 knob. Motoren virker rigeligt stor. Fotos: Troels LykkeTest
Med en 115 hk 4-taktsmotor fra Yamaha er topfarten 38,1 knob. Motoren virker rigeligt stor. Fotos: Troels Lykke

Phoenix 610 i test: Prisbillig RIB - bygget i Kina

Den kinesisk producerede Phoenix 610 er tryg at sejle, selv med 30 knob og uden at være kedelig. Prisen er konkurrencedygtig, og kvaliteten holder næsten hele vejen, viste vores test.

Af Troels Lykke |

På under fem sekunder planede vi med den kinesiske Phoenix 610, da Motorbaadsnyt.dk skubbede gashåndtaget frem, så de fire cylindere arbejdede på højtryk på den 115 hk Yamaha-motor.

Og få sekunder senere planede vi 38,1 knob på det flade vand, som gassede vi op for en moderne Skoda. Minbaad.dk's udsendte stod godt beskyttet midt i båden ved den smalle ratkonsol.

Let at sejle solo

På førersædet er der plads til to personer, men kun én bliver dækket af vinden fra den lidt smalle vindskærm, hvor der er en god stålbøjle omkring, som man kan holde i, når man eksempelvis står op og sejler. Noget, man ofte gør.

For førersædet bør i højere grad ses som en støtte og ikke et decideret sæde, hvor man ikke sidder, men blot læner sig op ad. Den smalle vindskærm gør det i stedet nemmere at komme rundt om konsollen.

At den er placeret langt fremme i båden, gør det lettere at sejle RIB'en med én mand om bord, da bådens stævn lettere holdes nede med vægt fremme i båden.

Oplagt til den vandsportsglade familie

Længere fra land mødte vi større bølger, hvor glasfiberskroget blev udfordret. Med 22 graders V-bund fremme i RIB'en gik den fint gennem bølgerne, hvor vandet ikke kom op i båden, men blot blev skubbet ud til siden, da skumsprøjtet ramte de tykke pontoner i hypolen-neopren, som der er tre års garanti på fra Silver Marine i Kina.

Hurtigere sports-RIB's har smallere pontoner end på testbåden, der egner sig til en familie, der vil sejle tur i båden, anvende den til vandski eller til at bade fra.

Svingene med 30 knobs fart tager Phoenix 610 desuden i stiv arm uden at skride ud eller få vand ind over, og samtidig rattet gik let ved hjælp af hydraulik. Et mindre sportsrat kan også købes som ekstraudstyr.

Tryg, men ikke kedelig

Selv på et spejlblankt vand har båden ikke tendens til at rulle sidevers, som det ses på de mere ekstreme RIB-både med en smal bund. Konklusionen på bådens sejlegenskaber er positiv.

Båden er tryg, men ikke kedelig. Det har den newzealandske, erfarne designer Richard Rayne sørget for. Båden anbefales at sejles med en påhængsmotor fra 70 til 150 hk.

Her vil jeg umiddelbart sige, at 115 hk, som vi sejlede med, er passende, hvis man ønsker sportslig sejlads uden for meget larm, for jo mindre motoren er, jo flere omdrejninger kræves, hvis hastigheden skal holdes.

Den optimale marchfart i forhold til, hvor meget benzin, motoren bruger, ligger på mellem 20 og 21 knob. Her bruger motoren 0,79 liter benzin per sømil, mens den stiger til 1,4 liter per sømil med en topfart på 38,1 knob. Selv med en høj topfart larmer den 115 hk Yamaha ikke nævneværdigt, men også larmen er mindre og mere acceptabel ved en lavere marchhastighed.

Tolv siddepladser

Man kan have masser af gæster om bord på båden, der kan laste 1,6 ton. Faktisk er der i alt tolv siddepladser på Phoenix 610, men seks personer om bord vil være langt mere at foretrække som de optimale på den kinesiske båd, der har vægtet pladsen fremme ekstra højt. Her er der nemlig en polstret plade, hvorfra man kan slikke sol.

Eneste problem er dog, at man ikke ikke kan placere den noget klodsede plade andetsteds, hvis man pludselig ikke ønsker at slikke sol fremme i stævnen. Agter er der to gode pladser til gæsterne, og bagved er der adgang til vandet på det smalle teakdæk, på hver side af motoren.

Under agterbænkene er der mindre stuverum. Noget, der også er i ratkonsollen og i bænkene i stævnen. Alt i alt fornemmer man, at Silver Marine har taget højde for sejlernes behov for at stuve fendere og lignende væk.

I bunden af båden er monteret et smagfuldt teak på agterdækket, hvilket løfter helhedsindtrykket en del. Teakapteringen var dog ikke i den højeste kvalitet, som vi før har set.

Holder udgifterne nede

Phoenix 610 koster 276.000 kroner sejlklar med en 115 hk Yamaha-motor, hvilket er en konkurrencedygtig pris fra Silver Marine, der er blandt de fem førende producenter af RIB-både i verden.

Deres styrke er dygtige designere og effektive produktionsmetoder samt kinesiske lønninger, der gør, at båden har en konkurrencedygtig pris. Man har nu i over tyve år produceret RIB-både i fjernøsten, og man skal derfor ikke være nervøs for at købe noget skrammel.

For os virkede RIB'en derfor som en robust båd, der ikke synes pralende, men som har dét, en familie på fire efterspørger, hvis de eksempelvis vil tage båden med bag bilen og sejle i Kroatien eller andre steder, da man med en RIB-båd netop har en stor fleksibilitet til dagture.

PLUS:
Prisbillig
Tryg at sejle
Sjov at sejle

MINUS:
Klodset plade fremme
Smal vindskærm

Phoenix 610 - specifikationer:
Længde: 6,10 m
Bredde: 2,5 m
Siddepladser: 12 stk.
Maks vægt: 1,6 ton
Dørk: Glasfiber med teak
Motorstørrelse: 70 – 150 hk
Testbåd: Yamaha 115 hk
Skrogfarve: Hvid eller mørkeblå
Topfart, testbåd: 38,2 knob
Pris med motor: 276.000 kr.
Nærmeste forhandler: Tønsberg Båt / Tonsbergbat.no
Producent: Silver Marine, Kina

Ratkonsollen er smal, så man let kan gå rundt om den, men vindskærmen dækker desværre kun én person, selvom der er plads til to på førersædet.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader