Gå til hoved-indhold
Havne
Metro og tunneller skal føre de nye beboere til den nye bydel på Middelgrunden uden at forstyrre sejlerne. Foto: Hasløv & Kjærsgaard

50.000 brugere berøres af Lynetteholm - FLID vil i stedet bygge Danmarks Manhattan på Middelgrunden

Den kunstige ø skal flyttes til Middelgrunden. Her vil havne og sejlere ikke chikaneres, og det vil være muligt at etablere tusindvis af unikke lejligheder med havudsigt, mener FLID, der med arkitekt Dan Hasløv i spidsen har udarbejdet alternativt projekt. Minbaad.dk har talt med direktør i FLID, Jesper Højenvang.

Af Sara Sulkjær |

Havnene i hovedstaden ”lukkes inde”, og Magretheholm Havn forsynes med en klapbro med yderst begrænsede åbningstider. 

Samtidig må lyst- og erhvervssejlerne side om side drage gennem Kronløbet for at ramme Øresund - i øjeblikket er det blot den sidste gruppe, der af sikkerhedsmæssige årsager må besejle løbet.

Scenariet bliver til virkelighed, når Københavns Kommune om to år, i 2023, banker den ydre spuns rundt om Lynetteholm. En kunstigt skabt ø ud for København, der skal indgå som stormflodssikring af hovedstaden og samtidig blive 35.000 danskeres nye hjemadresse.

Højenvang: - Det kan gøres bedre

Sejl-, motor- og robåde fra ni lystbådehavne kaples ind i forbindelse med projektet, der i øjeblikket er sat til at løbe frem til år 2070.

Det berører mere end 50.000 sejlere, roere og svømmere for slet ikke at tale om de mange tusinde sejlerturister fra nabolandene.

- Det kan gøres bedre og mere ambitiøst. Vores appel til politikerne går i første omgang på at få undersøgt Middelgrunden som et reelt alternativ, understreger Jesper Højenvang, direktør i Foreningen af Lystbåde I Danmark (FLID), overfor Minbaad.dk.

Området ved Middelgrunden er placeret blot 600 meter øst for Lynetteholm, hvor man, ifølge FLID og partnere, vil opnå de samme kvaliteter: Klimasikring, nye boliger og mulighed for at bortskaffe store mængder overskudsjord.

Positiv økonomi på flere milliarder

Med arkitekt Dan Hasløv i spidsen har FLID sammen med lystbådehavne og de Blå Organisationer i Københavns Havn nøje udarbejdet det alternative projektforslag. 

Et projekt, der ikke blot skaber en helt ny scene for afholdelsen af store, internationale kapsejladser som The Ocean Race, VM og lignende. 

Også for byudviklerne i Københavns Kommune vil projektet have flere fordele. Mens der ved Lynetteholm er 14 meter vand, er vandstanden ved Middelgrunden på 1-4 meter. 

- Middelgrunden imødekommer befolkningsudviklingen frem mod 2100, og der er en positiv økonomi på adskillige milliarder kroner. Da vanddybden er lavere, kan du opnå flere kvadratmeter attraktiv byggegrund med den samme jordmængde og vandudsigt hele vejen rundt, forklarer Jesper Højenvang og uddyber:

- FLID finder det derfor yderst relevant at vurdere de miljømæssige konsekvenser ved dette projekt, da det både opfylder de udfordringer, som Projekt Lynetteholm skal løse, og samtidig skaber flere nye muligheder i verdensklasse, som kan realiseres hurtigere og billigere. Det kunne blive Danmarks svar på Manhattan, et megaspændende projekt, påpeger direktøren.

Låst fast fra start

Jesper Højenvangs begejstring er tydeligt. At Københavns Kommune og regeringen ikke selv har undersøgt det alternative projekt ved Middelgrunden, da de i slutningen af 2018 indgik en principaftale omkring etableringen af Lynetteholm, kan derfor undre:

- De har fra starten været låst fast på, at det var den eneste rigtige løsning. Derfor er vores håb, at regeringen trykker på pauseknappen. Man bør som minimum undersøge Middelgrunden nærmere, måske man i virkeligheden snyder sig selv for et endnu bedre projekt, understreger Højenvang.

Mens anlægsloven i forbindelse med projektet vil blive førstebehandlet i Folketinget til marts, har forslaget til VVM-rapporten for Lynetteholm været til høring frem til den 25. januar.

Det er netop i forbindelse med et kritisk høringssvar til denne rapport, at FLID fremlægger deres alternative løsningsforslag på Middelgrunden. Læs høringssvaret her

Motor
content-loader
content-loader
content-loader