Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Har du gasinstallation om bord, skal det tjekkes for brud på slanger og rør, så du ikke ryger i luften første gang du tænder. Her er det en ny Bavaria 38 i Egå vi mødte forleden. Foto: Troels Lykke

Så er det tid til forårets sikkerhedstjek på båden

Foråret er over os, og det er derfor på tide at gennemgå bådens udstyr og dit personlige sikkerhedsgrej. Dur din radio, og hvad med dit gasblus?

Af Troels Lykke |

Forår betyder ikke blot polish og bundmaling. Det er også en god anledning til at gennemgå bådens udstyr, og se om alt fungerer tilfredsstillende.

Det behøver ikke at betyde en større investering, hvis vedligeholdelsen sker løbende.

Redningsvest og nødblus

Redningsvesten hører til dit personlige nødudstyr. Er vesten selvoppustelig, skal du kontrollere, om gaspatronen er fuld, selvudløseren virker, og opdriftsblæren er intakt. Er du i tvivl om, hvordan vesten skal tjekkes, kan du sende den til autoriseret service.

Spørg der, hvor du har købt vesten - eller se, hvordan du tjekker vesten.

Også nødblussene skal efterses. Dem kan du naturligvis ikke kontrollere, men tjek om sidste salgsdag er overskredet. Er de ikke friske mere, skal du aflevere dem på din lokale politistation og købe nogle nye. Og, nej… Du må desværre ikke fyre dem af Sankt Hans aften.

Dur radioen?

Når masten er kommet på, skal VHF-radioen og antennen tjekkes. Kald Lyngby Radio op på en arbejdskanal og hør om der er hul igennem. Huskede du også at tilslutte VHF-radioen til GPS’en?

Et nødopkald er alt andet lige mere effektivt, hvis positionen er præcis.

Mens du er i gang med mast og radio, kan du med det samme kontrollere, om navigationslysene fungerer korrekt, og dine batterier ligeså.

Motor og ankerspil

Den, der smør godt, kør' godt, og motoren er så vigtig, at den bare skal fungere. Måske skal der et nyt oliefilter til og lidt frisk olie? Tjek også spændebånd og slanger for knæk og utætheder, og start motoren for at se, om den starter og kører normalt.

Der er ikke noget, der er værre end at gå ned på (anker)grejet! Tag en tørn eller to med ankerspillet. Når der skal kastes anker, skal det helst virke – første gang.

Gasinstallationer

Har du gasinstallation om bord, skal det tjekkes for brud på slanger og rør, så du ikke ryger i luften første gang, du tænder. I lystbåde under 24 meter må du lave det meste på gasinstallationen selv.

Uheld med spritblus

Spritapparater kan umiddelbart virke meget sikre, men ikke desto mindre sker der en del uheld med dem. En sejler fra Svendborg fik slemme forbrændinger, da blusset blæste ud for nogle år siden.

Det skete da hun – efter et stykke tid – opdagede det og ville tænde igen. Da var luften mættet med spritdampe, og der skete en mindre eksplosion i pantryet. Husk derfor at bruge næsen før du tænder.

Tovværk og skøder

Slidt og ulækkert tovværk dur bare ikke. Tovværket har godt af en tur i vaskemaskinen, både for at fjerne eventuel sur lugt, men også for at give dig en chance for at få det kigget efter.

Er det for slidt? Er taklingerne gået? Er skøderne intakte? Skift det ud efterhånden, og nyd forårets første tur på vandet i en båd, hvor det hele virker.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader