Svensk ægtepar Fostvedt nyder at sejle rundt på De Kanariske Øer - drømmer om New York
Vi besøgte Lena og Fredrik Fostvedt på en Wauquiez 47 Pilot Salon på Las Palmas, Gran Canaria, hvor de er på tredje måned. Til april sejler de igen hjem til Göteborg for at tjene penge til en ny langtur. De startede først med at sejle i 2016, hvor de solgte alt for at sejle langt.
Vi har netop været i Las Palmas på Gran Canaria, hvor vi mødte en del sejlere, der nød solen og 20 graders varme. Det vrimlede med familier, der var ved at gøre sig klar til at sejle til Caribien.
I Las Palmas, der har 370.000 indbyggere, er der da også bådværfter, bådebyggere, bådbutikker, men på havnen er der ligeledes en martim café og en sejlklub, som Minbaad.dk besøgte, da vi så Danmark spille mod Spanien i finalen ved håndbold-EM.
Sejlklubben er et herligt break for sejlerne, hvor man spiser godt og kan få gode drinks - vi fik en sangria med vodka i. Den var vigtig at skylle ned, efter vi tabte til Spanien.
Svenskere har seks års erfaring i sejlads
Forinden havde vi interviewet et svensk ægtepar, Lena og Fredrik Fostvedt i på en Wauquiez 47 Pilot Salon. En 15 år gammel båd, de betalte 1,65 mio. danske kroner for. Men båden har da også en generator, elektriske spil og masser af plads.
De to 57-årige svenskere, der først startede med at sejle i 2016, ankom til Las Palmas, Gran Canaria, i denne omgang 1. december 2021. De startede i august 2021 fra Göteborg, og på turen derned besøgte de også vulkanøen La Palma, den mest vestlige ø blandt De Kanariske Øer.
- Vi har valgt at få fast havn her i Las Palmas, og herfra har vi sejlet ud med venner og smidt anker. Det er svært at få plads her i havnen, så vi tog tre måneder her, hvor vi betaler 10 euro om dagen.
- Vi nyder havnen og byen og går ud og spiser. Vores budget i denne omgang har været på 500.000 svenske kroner (362.000 danske), men nu skal vi også hjem og spare op til en ny tur, forklarer Fredrik Fostvedt, der arbejdede med en rem til en generator, da vi kom forbi broen, hvor masser af sejlere arbejdede.
De Kanariske Øer er et mål i sig selv
Til april forlader de to svenskere Las Palmas og sejler mod Sverige, men forinden vil de besøge Lanzarote og Fuerteventura, der også hører til blandt De Kanariske Øer.
- Man behøver ikke sejle over Atlanterhavet. Det er fint bare at sejle rundt blandt De Kanariske Øer. Vi kan godt lide, det er i et europæisk land og mindre farligt end eksempelvis i Caribien, men vi drømmer om at sejle til New York en dag, vi har dog ikke lagt os fast på noget. Så vil vi først krydse Atlanterhavet og derefter sejle op langs USA og op til New York, siger Lena Fostvedt, der var i gang med at polere cockpittet.
De to sejlere er som førnævnt nye sejlere, men det går fint. Der er dog også udfordringer, selv på Gran Canaria.
- Vi komme ind i accellerationszoner, hvor vinden går fra nul til 15 m/sek. på ingen tid. Vi kan også møde byger i Atlanterhavet, hvor der kommer kraftige vindbyger med store vindskift, hvor båden lægger sig ned, siger Fredrik Fostvedt, der ikke er særlig skræmt ved tanken.
Wauquiez 47 Pilot Salon
Modelår: 2006
Design: Berret / Racoupeau.
Længde over alt: 14,36 m.
Længde vandlinje: 12,75 m.
Bredde: 4,61 m.
Højde over vandoverfladen: 23 m.
Køldybde 2,35 m.
Vægt: 14 tons. Et par tons mere med fuld last.
Brændstoftank: 400 l.
Vandbeholdere (2 stk): 400 + 200, i alt 600 l.
Septiktank: 85 l.
Vandvarmer: 40 l.
Her på hjemmesiden kan du følge det svenske sejlerpar samt her: www.facebook.com/CapellaSF2922