Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø, bliver ca. 4 km lang og er Danmarks tredje største bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen. Til højre ses den gamle bro.PR-foto

Storstrømsbroen: Vejdirektoratet gør klar til at sejle store elementer ud

Den store produktionshal på Masnedø har indtil videre frembragt fem brodragere til Storstrømsbroen. Nu gør vi dem klar til at blive sejlet ud og monteret på bropiller i Storstrømmen. Se de seneste luftfotos fra projektet.

Af Troels Lykke |

Vejdirektoratet bygger en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø. Broen bliver ca. 4 km lang og er Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får broen en gang- og cykelsti. 

Storstrømsbroen har stor regional betydning og er samtidig en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland. 

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2025 og jernbanetrafikken i 2027.   

Den samlede pris for projektet med nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er ca. 4,1 mia. kr. 

Det er det italienske joint venture, SBJV, der bygger broen for den danske stat.

Se de seneste luftfotos fra projektet her

Motor
content-loader
content-loader
content-loader