Tuco Marine og Artemis Technologies kommer nu med 100 procent elektrisk foilende arbejdsbåd
Med en topfart på 34 knob og en rækkevidde på 60 sømil vil disse fartøjer ændre det globale arbejdsbådsmarked. Det minimale kølvand forårsaget af det elektriske foilsystem sikrer optimal beskyttelse af havmiljøet, mens støj og luftforurening praktisk talt elimineres.
Serien baseres på Tucos velafprøvede ProZero-serie, som blandet andet er leveret til kunder inden for redning-, offshore- og forsvarsområderne.
Specifikt rettet mod det globale arbejdsbåds- og crew-transfermarked sikrer den nye serie af elektriske, foilende arbejdsbåde robusthed og pålidelighed, som er blevet udviklet og testet på verdens mest avancerede digitale tvillingesimulator til marinen beliggende i Belfast.
Jonas Pedersen, administrerende direktør for Tuco Marine ApS, forklarer:
- Vores foilende ProZero-demonstrator er en gamechanger. Ved at tilføje hydrofoil-teknologi og dermed høj effektivitet er vi i stand til at overvinde barriererne omkring energilagring, som er det største problem i forhold at bygge hurtige både, 100% elektriske med tilstrækkelig rækkevidde.
Percy: Vi reducerer drastisk skrogets modstand
Artemis Technologies er en spinoff fra Artemis Racing-teamet, der deltog i America's Cup, hvor grundlæggeren, den dobbelte olympiske mester Dr. Iain Percy er firedobbelt deltager.
- Ved at kombinere vores erfaring fra verdener inden for højtydende sejlads, motorsport og avanceret produktion, er det elektriske fremdriftssystem, som vi har designet og udviklet, en absolut gamechanger for industrien med hensyn til rækkevidde, omkostningsbesparelser og minimal bølgedannelse, forklarer Iain Percy og uddyber:
- Med hydrofoils, der løfter bådene op af vandet, reducerer vi drastisk skrogets modstand. Dette er kombineret med en nedsænket elektrisk drivlinje, der er usædvanlig effektiv, som bevist gennem effektive tests med vores partnere, hvilket bekræfter, hvad vi havde opdaget gennem vores egne digitale simuleringer på land.
Marked på 70 milliarder dollars
Det er ikke kun miljøet, der går glæde af den nye konstruktion. Også havets brugere kan se frem til en mere komfortabel oplevelse til søs, understreger Percy:
- Sejlkomforten for et hydrofoilfartøj i store bølger skal opleves for at blive forstået, og det tilbyder en fuldstændig komfortabel rejse uanset søgang. Dette vil give personale som vindmølleteknikere og andre maritime brugere mulighed for at komme til deres destination og levere deres tjenester uden ubehag.
- Med det globale marked for mindre arbejdsbåde til en værdi af 70 milliarder dollars er vi umådeligt stolte af at lancere vores første serie af 100% elektriske fartøjer til arbejdsbådssektoren, som vi allerede har modtaget betydelig interesse for fra markedet.
- Dette er en enormt betydningsfuld milepæl, ikke kun for os, men i hele den globale dekarboniserings-bestræbelse som vedtaget af IMO, der kræver, at emissionerne skal halveres inden 2050, afslutter Iain Percy.
ProZeros udvalg af foilende arbejdsbåde omfatter allerede en 11,5M multi-purpose arbejdsbåd og et 12M besætningsoverførselsfartøj. Yderligere fartøjer er i øjeblikket under udvikling.