Gå til hoved-indhold
Udstyr
Diagram fra finske Oceanvolt, der leverer elmotorer.

Arcona-boss: El-motor er skabt til letdrevne sejlbåde - som fx en Arcona 415

Vi var i Tuborg Havn på en Arcona 415, der er en af ​​de første serieproducerede sejlbåde med elmotor som standard. Arcona 415 fås også med dieselmotor og gør du det sidste sparer du 130.000 kr. - Elmotor er nemlig lidt dyrere, siger importør Skovgaard-Mortensen i videointerview.

 

Af Troels Lykke |

30 procent af Arcona Yachts kunder efterspørger en elmotor, for fem år siden var det langt mindre.

- Og ti procent vælger i dag at få en elmotor om bord, siger Urban Lagnéus, direktør for Arcona Yachts.

Elektrisk fremdrift er allerede tilgængelig på tværs af hele Arcona-serien, som en opgraderingsmulighed, og Arcona Yachts i Stockholm er stolte af at have den største flåde af elektriske "nul-emissions"-både på vandet, den første er Arcona 380Z, der blev lanceret i 2015.

- Arcona performance cruisere vil altid sejle smukt, men i let vind, når du skal bruge motoren, er elektrisk fremdrift vejen frem. Designet fungerer særdeles godt med elektrisk fremdrift. Komfort, ydeevne og nul emissioner, hvis du skal bruge motoren, hvad mere kan du forlange af din yacht, fortæller Arcona Yachts direktør Urban Lagnéus.

Med hensyn til effekt er Arcona 415 udstyret med et Oceanvolt Servoprop 15kW elektrisk fremdriftssystem, med propelteknologi med variabel pitch.

- Den har en 19kWh batteripakke som standard. En 15kW elmotor svarer til en 50hk dieselmotor på vores 40-43 fods både, siger Urban Lagnéus.

Den model, som minbaad.dk var om bord i, koster 3,3 mio. kroner sejlklar med en 34 kilowat lithium-batteripakke. Vælger du en Arcona 415 med dieselmotor falder prisen med 137.256 kroner.

Hydro regenerering via propel

Det system bruger også hydro regenerering via propellen til at regenerere strøm under sejlads og opbevarer den i fremdriftsbatteripakken til senere brug.

Regenerering afhænger af sejlhastighed, men vores kunder har set hydro-regenereringen begynde, når båden sejler med en hastighed så lav som 3,3 knob.

- Fordelene ved elektrisk fremdrift er talrige; ikke at have en udstødning og dermed eliminering af emissioner, den løbende omkostningsbesparelse vs. tanke op med diesel, den minimerede driftsstøj og vibrationer, den øgede plads til at bo, den komplette strømstyring, brugervenlighed og vedligeholdelse, og at have en samlet lettere vægt øgede dermed ydeevnen, siger Urban Lagnéus.

6 knob giver rækkevidde på 30 sømil

Arcona 415, som vi var om bord i I Tuborg Havn i december 2022, er med en batteripakke på 34 kilowat og ved 6 knob kan båden sejle 30 knob i stille vejr. Og nogle få sømil mindre hvis der er bølger.

- Men elmotor er mest til vindstille sejlads og ind og ud af havnen, siger den danske importør Ove Skovgaard-Mortensen fra Skovgaard-Mortensen Yachtbureau.

Brug elmotor til letdrevne sejlbåde

Urban Lagnéus siger om valg af el-motor.

- Generelt anbefaler vi kun elmotor til letdrevne både som en Arcona, hvor båden let sejler hurtigt, hvis du ruller et sejl ud.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader