Gå til hoved-indhold
Havne
 Formanden for sejlklubben Lynetten i Margretheholm havn, Airo Bjarking, er ærgerlig over, at der kommer en klapbro i indsejlingen til havnen, så sejlerne ikke kan komme ud af havnen, når de vil. Foto: Jonas Fisker

Byggeriet af Lynetteholm har store konsekvenser: Sejlere spærret inde af ny klapbro

Lige foran Margretheholm Havn skal der etableres en dæmning med en klapbro, som blokerer for, at sejlerne kan komme ud på Øresund. - Vi bliver spærret inde. Både fysisk og psykisk, siger formand for Sejlklubben Lynetten, Airo Bjarking.

Af  Jonas Fisker  |

- Vi bliver spærret inde. Både fysisk og psykisk. Vi kommer til at miste noget af vores frihed, mener formand for Sejlklubben Lynetten Airo Bjarking, der holder til i Margretheholm Havn. 

Foran indsejlingen til Margretheholm Havn skal der etableres en dæmning, så lastbilerne kan transportere jorden, som skal bruges til at bygge Lynetteholmen. Det betyder, at sejlerne er spærret inde, og derfor skulle der findes en løsning. 

Flere løsninger har været foreslået. Et forslag var at flytte sejlerne til en gammel industrihavn, mens sejlklubben foreslog, at der skulle bygges en tunnel under indsejlingen. 

Kompromiset blev en klapbro i indsejlingen til havnen.  

Store protester

Processen har ikke været nem, og sejlklubbens medlemmer har gjort opmærksom på deres utilfredshed.

Der er blevet afholdt demonstrationer, og sejlklubbens bestyrelse har haft foretræde for Folketingets Transportudvalget og Transportministeren. 

Det endte med et ændringsforslag til anlægsloven, som betyder, at havnen bliver bevaret, men sejlerne må acceptere en klapbro. 

- Det bliver et andet sejlerliv. Spontaniteten ryger. Især i foråret og efteråret bliver klapbroen en begrænsning, da dagene er kortere, konstaterer Airo Bjarking.

En grim bro

Utilfredsheden med klapbroen er tydelig blandt sejlerne, blandt andre fra Jens Hansen, der bor på sin båd i havnen: 

- Jeg vil ikke se på den grimme bro. Den kommer til at spærre udsigten og muligheden for at komme ud og sejle, når jeg vil, siger sejleren og uddyber:

- Øresund er et af de fedeste farvande i verden, og så skal jeg til at ligge og vente på den skide bro åbner.

Lynetteholmen skal etableres for, at man kan komme væk med al jorden fra byggerier i København, så er klapbroen ikke et fornuftigt kompromis? 

- Jeg lever og ånder for at sejle, så jeg er ligeglad med, om de vil bygge alt muligt. Det er bare noget forfærdeligt svineri,  fastslår Jens Hansen.

Færre gæstersejlere, færre indtægter

Formanden for sejlklubben Airo Bjarking er desuden bekymret for antallet af gæstesejlere, når klapbroen bliver etableret:

- Vi har mange gæstesejlere. Vi ligger centralt i København, og vi frygter, at gæstesejlerne har svært ved at finde ud af, hvornår broen er åben, så vi risikerer at miste indtægter.

Hvad med antallet af medlemmer i sejlklubben. Er du også bekymret for det?

- Nej. Vi har så mange på venteliste, så det bliver ikke noget problem. Vi er jo i et smørhul, smiler Airo Bjarking.  

Stor gene for beboere omkring havnen

Det er By og Havn A/S, som står for etableringen af Lynetteholmen, og koncernen overvejede flere løsninger som alternativ til klapbroen: 

- Vi overvejede en vej bag om havnen. Det havde været klart billigere, men det ville have store konsekvenser for beboerne, som bor omkring Margretheholm Havn. Der ville komme meget støj og støv fra lastbilerne, forklarer Marc Jørgensen, projektchef for Lynetteholmen hos By og Havn A/S.

Sejlerne havde ønsket sig en tunnel under indsejlingen. Hvorfor blev det ikke den løsning?

- Der ligger mange rør og ledninger i området, som skulle flyttes. Derudover skulle tunnelen være meget lang, for at lastbilerne kunne komme op af den, så det ville blive en meget vanskelig og dyr løsning, konstaterer Marc Jørgensen.

Faktaboks:

Klapbroen kommer til at være åben: 

  • Hverdage fra 16-7 og kl. 10,12 og 14
  • Hele weekenden

Broen etableres i vinteren 2023

Broen har en frihøjde, så de fleste motorbåde kan komme ud, men sejlbåde må vente på, at broen er åben

Motor
content-loader
content-loader
content-loader