Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Børge Quorning, der her ses på en Dragonfly 40, startede Quorning Boats i 1967 med sin bror Bent Quorning, på en mark ved Skærbæk i Fredericia Kommune.

Grundlægger af Quorning Boats, Børge Quorning, blev 90 år - stor bådebygger er gået bort

Nekrolog: Børge Quorning, der startede Quorning Boats i 1967 i Skærbæk, var en af de største i dansk bådebyggeri og åbnede danskernes øjne for trimaramer. Børge var ven med Paul Elvstrøm og byggede en trimaran til ham, ligesom han også byggede den Finnjolle, Elvstrøm vandt OL med i 1952.

Af Troels Lykke |

Bådebygger og sejler Bo Morthorst Rasmussen, der kendte Børge Quorning og kender familien Quorning, har skrevet denne nekrolog:

To ældre forfrosne herrer findes siddende på bunden af en båd. De varmer hinanden, reddes af den svenske kystvagt og ender på forsiden af Ekstra Bladet.

Det er Børge Quorning og Paul Elvstrøm, der har været ude og sejle i en trimaran, Dragonfly 800, som Børge har tegnet og bygget til Paul med en mast, der engang kunne nå vorherre og nu pegede den forkerte vej.

Byggede Elvstrøms guld-Finjolle i 1952

Kvalitet, perfektion, udvikling og topfart er en hårfin balance. Det var ikke den første båd, Børge byggede til Paul. Han byggede også den Finnjolle, som Elvstrøm vandt OL-guld med i 1952, da han arbejdede hos Børge Børresen i Vejle.

Finnjollen var et sejlende mahognimøbel og ren bådebyggerglæde. For at kunne høvle det dobbelt krumme skrog havde Børge selv lavet en række faconhøvle og værktøjer.

Mahognien skulle ikke bare kunne ses, men også mærkes stramt og jævnt som en kvinde. Man lærer at høvle ved at høvle og bruger alle sanser for at opnå det sublime, og det var altid målet.

Børge gad ikke ansættelsessamtaler

Børges høvle og andet knivskarpt værktøj lå i hans værktøjskasse midt i hjertet af Quorning Boats.

Mange lærlinge og svende har imponeret kigget ned i den mystiske og hellige værktøjskasse, og nogle få frække har lige lånt et stemjern skarpere end de selv kunne slibe det. Børge sagde i øvrigt altid, at han ikke gad ansættelsessamtaler.

Ansøgere kunne bare sende deres tømrerblyant, og ud fra den kunne han - med sit sædvanlige smil på læben- lave en længere psykologisk udredning, eksempelvis om de havde skarpt værktøj, var præcise, handlekraftige og så videre. Nogle svende gik altid med helt spidse blyanter på værkstedet.

Værktøjskassen var blevet mere og mere fyldt siden han som helt ung roede over Kolding Fjord til Strandhuse og kom i lære ved Beckmans Bådebyggeri i 1948, hvor der blev bygget fine, lette og stærke kaproningsbåde.

Arbejdede for Børresen, Walsted, Botved og Molich

Efterfølgende arbejdede han for mange af datidens fineste bådebyggere i Danmark, Sverige og Canada. Han arbejdede blandt andet hos Børresen, Walsted, Botved, Molich og tog sågar ansættelse som skibstegner på Lindøværftet for at blive dygtigere til at designe både. Børge tog ansvar for egen læring, inden det blev moderne.

Men det var som bådebygger i Canada, at han på flere måder fandt kærligheden. Han fandt kærligheden til Bit og med hende som livsledsager blev Quorning til et levende familieforetagende med åbne døre, hvor alle mere eller mindre højlydt bidrog til samtalen om bådebygning og sejlads.

Alt andet bortset fra lidt arkitektur, musik, litteratur, mink, en fræk historie gerne fra bror Bent og naturligvis familien havde ikke den store interesse. Og sådan fortsatte det med børnene, børnebørnene og venner indtil hans død.

Danskerne skulle sejle trimaramer

I Canada mødte Børge sin første trimaran. Det var også gengældt kærlighed, og han fik en klar mission i livet: Danskerne skulle lære at sejle trimaraner.

Han havde efterfølgende svært ved at forstå, hvorfor folk sejlede rundt med en masse vægt i kølen, der gjorde båden langsommere og kedeligere at sejle.

Børge startede et bådebyggeri sammen med sin bror Bent Quorning på en mark ved Skærbæk i Fredericia Kommune. Men de konservative danske sejlere købte ikke idéen.

En båd med støtteben og så videre blev der sagt. Så brødrene tegnede og producerede glasfiber-damjoller og motorbåde for at få penge til dagen og vejen. Der blev dog bygget et par både til blandt andet børnene, og der opstod et levende og til tider vidtløftigt flerskrogsmiljø i og omkring trekantområdet.

Quorning børnene, Eric, Inger, Jens og Anne-Lise, de sejlede til gengæld, og blev de bedste ambassadører for flerskrogsbåde, da de satte den ene fartrekord efter den anden rundt om Sjælland, Fyn, Samsø og lignende.

Dragonfly 25 kom til i starten af 80'erne

Først i 80’erne tegnede og byggede Børge Quorning den lille Dragonfly 25, der sejlede fra alt og alle.

Den blev produceret i et stort antal. Næste båd i trimaranfamilien blev så den mere kendte Dragonfly 800. Den båd, som Elvstrøm købte og fik sat sin himmelstræbende mast på.

Dragonfly 25 blev overalt-vinder af én verdens hårdeste kapsejladser, England Rundt i 1985 med Eric Quorning ved roret, og Jens Quorning blev nummer to i sin selvbyggede one-off Quick Step-trimaran, der var Danmarks hurtigste båd.

Quorning-både, familien og Børge gik fra at være verdenskendte i lille Danmark til at blive kendte i hele verden, og med sønnen Jens Quorning ved roret blev de også verdensførende i produktion af trimaraner.

Børges værktøjskasse blev dog ved med at vokse, og han legede, tegnede, opfandt, byggede, hyggede, sejlede og delte generøst ud af hans enorme viden lige til det sidste.

Det var altid med et glimt i øjet og en god historie, ofte til den lidt frække bådebyggerside. Perfektionisme og humor er en god blanding.

Dansk designpris for Dragonfly 1200

Børge Quorning gjorde en forskel for dansk bådebygning og sejlsport. Han havde sans for både det smukke i detaljen og helheden, og der blev hele tiden udviklet fantastisk enkle løsninger på store udfordringer, nye både og konstruktioner, hvor sejlerverdenen især i udlandet belønnede ham med mange priser.

Den for ham flotteste pris var, da han sammen med sønnen Jens modtog Den Danske Designpris for deres Dragonfly 1200, overrakt af H.K.H. Kronprins Frederik i 2001.

Børge var et stort familiemenneske, og familien betød alt for ham, uden hvem han ikke kunne have gjort den store forskel. Børges værktøjskasse kunne noget, og han delte generøst ud af den. Der var varme og vind nok til os alle. Et kæmpe stooooort tak og god vind!

Ære være Børge Quornings minde.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader