Gå til hoved-indhold
Småbåde
El-Iseo en lithium-batteripakke leveret af Podium Advanced Technologies. Batterier er specielt udviklet til dette projekt har batterierne i El-Iseo en kapacitet på 150 kWh og er konfigureret i to uafhængige blokke placeret mellem motoren og agtersædet. Fotos: Troels Lykke
Småbåde
Småbåde

Ny el-båd fra Riva: El-Iseo kan sejle 40 knob

Det mangeårige Riva-værft tager nu et stort skridt ind i fremtiden med deres første el-båd. Riva kombinerer med den 27 fods el-båd sin legendariske historie med banebrydende teknologi for at skabe skønhed og stil, der aldrig vil gå af mode.

Af Troels Lykke |

En fristende kombination af klassisk design og moderne teknologi. Det er den korte beskrivelse af Riva El-Iseo, som er helt elektrisk.

Med Riva El-Iseo, som det hedder, blander du således klassisk design med traditionelt håndværk, avanceret teknologi og nytænkning.

Elmotoren fra amerikanske Parker Hannifin har en effekt på 250 kW med en spidseffekt på 300 kW. Noget der burde være nok til en marchfart på 25 knob og en topfart på 40 knob. Status for omfanget er dog stadig uklar.

El-Iseo en kapacitet på 150 kWh

El-Iseo en lithium-batteripakke leveret af Podium Advanced Technologies, en førende innovator og specialist inden for batterier, bildesign og motorsport, som her arbejder for første gang i yachtverdenen.

Specielt udviklet til dette projekt har batterierne i El-Iseo en kapacitet på 150 kWh og er konfigureret i to uafhængige blokke placeret mellem motoren og agtersædet.

"El-Iseo er et herligt nyt kapitel i den udfordring, som kun Riva, nemlig at kombinere sin legendariske historie med banebrydende teknologi for at skabe skønhed og stil, der aldrig vil gå af mode," siger Ferretti Group CEO Alberto Galassi.

El-Iseo er den fulde elektriske version af den meget elskede Iseo, den alsidige og forførende moderne 27-fods runabout, hvis sofistikerede ånd lever videre i skroget, dækket, stilen og farverne på den nye båd.

Klassiske linjer

Ellers har Rivas grundopskrift været nogenlunde den samme, lige siden Carlo Riva fik indflydelse på værftet.

Med ham fik Riva-bådene deres nuværende udseende med et stærkt negativt agterspejl og fribord samt afrundede overgange mellem fribord, dæk og agterspejl.

Mest store både

En stor milepæl var også 1996, da de sidste træbåde stoppede med at blive fremstillet. I dag er Riva en del af den store Ferretti-koncern, som også omfatter flere andre store skibsværfter.

I dag består produktionen hovedsageligt af større både i plast og i størrelser fra 50 fod og opefter.

Importør af Riva i Danmark: risbjerg.dk 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader