Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Parret stævner ud på en jordomsejling i 2026. Foto: Privat
Kort Nyt
De

Beneteau Oceanis 44 CC - Min Båd med Signe og Christian: En sejlsikker båd, klar til jordomsejlning

I en ny artikelserie besøger Minbaad.dk forskellige både og præsenterer "Min Båd" og ejeren. Her møder vi Christian og Signe Udsen på 35 og 26 år. De ejer sammen Beneteau Oceanis 44 CC, som har hjemhavn i Sønderborg. Om to år sejler de afsted på jordomsejling i deres båd "Vela".

Af Anna Brinch |

Signe Udesen, hvorfor skal man købe en båd som jeres?

- Vi vil gerne ud og sejle langt. Når vi skal krydse have og oceaner, skal sikkerheden være med ombord. Det må vi sige, denne har. Med vores centercockpit kan vi lukke helt af og sidde i sikkerhed, hvis det regner og stormer. Modellen er lavet til netop dét, vi drømmer om, fortæller Signe om deres Beneteau Oceanis 44 CC. 

- Udover at der er god plads i cockpittet, er der også tilsvarende under dæk. Et centercockpit giver nemlig mulighed for en stor agterkahyt, som ikke ville have været muligt med et åbent cockpit. 

Hvordan sejler den?

Signe fortæller desuden, at deres båd "Vela" sejler godt på trods af dens vægt, som med fyldte tanke er omkring 13.5 ton.

- Vores teori er, at dens vægt og høje fribord gør, at den ligger virkelig godt i vandet. Den er god til at skære igennem bølgerne, også når man har fået sat sejlet og trimmet, da sejler den som en drøm, tilføjer hun. 

Hvor mange sømil har jer og båden sejlet sammen?

De estimerer at have sejlet omkring 2500 sømil i båden. Da Signe og Christian køber deres båd i Portugal i sommeren 2021, sejler de båden til Danmark. Her får de mange sømil i bogen. Men de har ikke sejlet længere distancer siden på grund af arbejde og studie. 

- Da vi kom hjem fra Portugal, sejlede vi ikke meget, fordi Christian skulle ud og sejle med arbejdet. Derfor lå båden meget stille i Sønderborg sidste sommer, imens jeg sad og glædede mig til at komme ud og sejle, fortæller Signe videre. 

De tog revanche denne sommer, hvor de brugte deres ferie på at sejle til den svenske skærgård. Her fik de lært båden endnu bedre at kende og sejlede i både regn, sol og masser af vind. 

Hvor har den bedste sejltur været til?

- Den bedste var nok at få den sejlet hjem fra Portugal. Men hvis vi ser væk fra transportsejladsen og kigger på denne sommer, har vi haft en dejlig tur til den svenske skærgård. Her har vi været sammen med familie og hinanden, fortæller Signe. 

Hvad har været den bedste oplevelse været ombord på jeres båd?

- Vi har haft en rigtig god oplevelse med at bo på båden. Vi hører om flere, som drømmer om at bo på båden, og derfor vil vi gerne prøve det af. Det er en helt anden måde at leve sit liv på. Man kan ikke bare forvente, at der er vand i hanen eller varme i kahytten. Man skal tænke over sit forbrug, og så er det vores eget ansvar at få vand til tankene og diesel til fyret, fortæller Signe videre. 

Christian og Signe er dog flyttet i en studiebolig, hvor de skal overvintre. Men de håber, at de om ikke alt for mange vintre er i Middelhavet.

Har I selv renoveret noget ombord?

Der er flere småting, som de har renoveret ombord, men en af de store projekter var sidste vinter. Under en storm blev deres bagbord klampe revet af, som også afslørede, hvor dårligt sikret klamperne var. Et værft fik styrbord klampe af og dermed forstærket dem begge. 

- I takt med at vi har boet og brugt båden mere og mere, finder man også hurtigt småting, som skal fikses eller forbedres. Der var eksempelvis nogle skuffer, der ikke fungerede optimalt, men dem fik vi lavet om, så de mødte vores behov. Pladsmangel er der ofte på en båd, især hvis der er mange "nice-to-have"-ting. De tidligere ejere havde en mikroovn, som vi skilte os af med, og dermed fik vi et helt skab i stedet, forklarer Signe.  

Hvad kunne have været lidt bedre på båden?

- Helt klart opbevaringsopladsen! Den er så skørt designet nogle steder, at man ikke skulle tro, at den er bygget til langtursejlads. Det sker i mange både, og i vores båd viser det sig i salonen. Her er et stort fladt stykke mellem to skabe, hvor vi intet kan opbevare. Vi vil gerne have lavet et stort skab, som dækker det hele til, men den tid, den sag, fortæller hun og forsætter: 

- Så ja, der burde være udnyttet mere plads ombord, men sådan tænker man vel altid, når man skal afsted på jordomsejlning. Vi skal have mad og udstyr alle vegne, så plads kan man aldrig få nok af. Det overraskede os, fordi båden er kategoriseret som en oceankrydser, men vi synes godt, der kunne have været lidt mere plads, afslutter hun. 

Hvad kunne I godt tænke jer at få ændret på båden?

Der er mange ting, som parret drømmer om at ændre ombord, inden de stævner ud på deres jordomsejlning.

- Ja, vi har snakket om en targabølje med solceller, en water-maker, så vi er uafgængige, en ny inverter, så vi kan få et rigtig køleskab, og vi kan få 230 volt-stik. Så kunne det da også være rart at have en vaskemaskine, men det er helt klart en "nice-to-have". 

Parret vil derudover gerne renovere deres teakdæk, som har set bedre dage efter flere år i syden, hvor det er blevet tæret op.  

- Vi er jo aldrig klar til at tage afsted på jordomsejlining, der skal altid være noget at lave, fortæller Signe med et grin. 

Hvordan fungerer den som familiebåd?

- Nu er vi jo kun tre ombord, Christian, jeg og vores hund. Men båden er meget rummelig! Med seks sovepladser, to i agter, to køjesenge i den ene side og to sovepladser i den tradionelle v-køje, er der plads til mange mennesker. I sommer havde vi familie med ombord, og her var vi seks mennesker. Der var masser af plads til hinanden, også selvom regnen silede ned, afslutter Signe. 

Fakta - Beneteau Oceanis 44CC

Længde: 44 fod (13,4 meter)

Bredde: 4,25 meter

Vægt: 13,5 ton med fyldte tanke

Dybgang: 1,9 meter

Motor: Volvo Penta TMD22, 78 HK, fast aksel, feathering propel

Brugtpris: ca. 900.000 

Nypris: 2,5 mil

Byggeår og værft: 2003, søsat i 2004. Bygget på Beneteaus værft i La Rochel i Frankring.

Sejlareal: Genoa + storsejl: 102 m2

Gemakker: 102 m2

Antal bygget: Omkring 150, eget skrognr. 151

Andet udstyr: Fisher Panda generator 8000 ne. Navigationspakke fra raymarine (plotter&radar) og B&G, 2003 

Skipperne: Christian: 35, søofficer og sejler i Grønland som chef på et inspektionsfartøj. Signe: 26, tidl. ansat i Søværnet (her de mødte hinanden), studere i Aarhus. 

Hjemhavn: Sønderborg, hvor de er medlem af SYC bådklub. Båden ligger i Kaløvig for vinteren. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader