Gå til hoved-indhold
Tur
Amalie Holch og Jonas Schmidt og børn forlod København i august i deres Luffe 48 og er nu kommet til Las Palmas på Gran Canaria, hvor de er klar til at sætte kurs mod Grenada i Caribien.
Tur
Jonas Holch Schmidt, 39 år og Amalie Holch Schmidt, 36 år, har været på Gran Canaria siden 25. oktober 2023. Privatfoto

Københavner-familie sejlet mod Caribien i deres Luffe 48 i ARC plus i blæst og høje bølger

Amalie, Jonas og deres tre børn har nu forladt Las Palmas og er på vej mod Kap Verde i 12 m/sek. og tre meter høje bølger. De sejler med ARC plus og du kan følge deres position via link i artiklen. Sidste uges dødsulykke ved Portugals kyst, præger familien inden afgang. Cille interviewer.

Af Cille Rosentoft |

Amalie Holch Schmidt, 36 år, og Jonas Holch Schmidt, 39 år, sammen med deres tre børn: Mynthe på ni år, Matheo på otte år og Menya på fire år, er klar til at fange passatvinden og sejle mod Grenada med ARC plus.

De forlod København i august i deres Luffe 48 og er nu kommet til Las Palmas på Gran Canaria, hvor de er klar til at sætte kurs mod Grenada i Caribien.

Cille Rosentoft fra Minbaad fanger Amalie dagen inden afgang, og det er tydeligt, at der er en spændt stemning ombord.

Familien har været på Gran Canaria siden den 25. oktober og har brugt tiden på at forberede sig selv og båden. De sidste dage inden afgang er der blevet provianteret. Nu er der snart ikke mere at gøre, og familien er så klar, som de kan blive. Hele havnen sitrer. Alle er dybt koncentrerede og laver de sidste forberedelser.

- Jeg har det som om, jeg skal til eksamen og har nerverne udenpå tøjet, indrømmer Amalie i vores samtale. Men jeg er også bare mega spændt og bange. Jeg føler, at der er et tabu om at tale højt om at være bange i den her sejlerverden. Men jeg er bange og på samme tid vil jeg virkelig gerne den her tur, fortæller Amalie.

I Marokko efter en svær nat stillede Amalie for første gang sig selv spørgsmålet, om hun skulle tage med på Atlanterhavsstrækket. Hun kom frem til, at det er vigtigt for hende at sejle med. Det er en tur, som familien skal tage sammen.

- Livet er her og nu. Jeg kan mærke, at det er nu vi skal krydse Atlanterhavet, slår Amalie fast.

Ulykke i Portugal puster til den værste frygt

Sidste uges ulykke ved Portugals kyst, hvor fire danske sejlere døde, præger også familien inden afgang.

- Det puster til den værste frygt, forklarer Amalie. I forvejen bruger jeg meget energi på at tæmme mine følelser og finde mig tilrette. Vi har snakket meget om det i dag og prøvet at finde ro i det. Men det er ikke den rareste følelse at starte Atlanterhavskrydset med.

Familien har to gaster med på turen over Atlanterhavet. Den ene er Amalies bedste ven, Peter, som er kommet flyvende hjemmefra Danmark for at være en del af den store oplevelse. Peter har ingen sejlererfaring. Den anden gast hedder Dag og er en erfaren sejler fra Norge.

- Det er spændende at få et menneske med ombord, som vi slet ikke kender. Og vi skal bare stole på ham, siger Amalie og fortæller videre: Jeg tog fat i ham i går og sagde: Du skal love mig, at du får os sikkert i havn sammen med Jonas. Nu lægger jeg al kontrol, og det har jeg aldrig gjort før.

Amalie har ellers tidligere rejst med sit arbejde og ofte været ude på egen hånd, når hun har arbejdet i felten, for eksempel i en jungle i Congo. Men her har hun selv taget beslutninger og haft kontrol. Nu skal hun lægge den i hænderne på Jonas og Dag.

Hårde dage i starten

De forbereder sig på de første dage med barske vejrforhold, inklusive 10-12 m/sek. vind og tre meter høje bølger. Samtidig nærmer Jonas sin 40-års fødselsdag den 11. november, som de håber at fejre på Kap Verde.

- Det bliver noget møg de første par dage med meget frisk vejr, siger Amalie.

Familien forbereder sig derfor på at starte turen ud med søsyge og er indstillet på, at det kan tage et par dage at lande ombord i bådens bevægelser og rutiner. Besætningen ombord kører med rullende skema med tre timers vagt om natten og fire timer om dagen. På den måde får alle mulighed for at opleve både solnedgange, nat og dagtimer.

Deltagelse i ARC: fordele og ulemper

Amalie og Jonas har valgt at sejle med ARC plus for at have den tryghed, det giver at være flere både på vandet, at få opdaterede vejrmeldinger dagligt og følelsen af, at der er nogen, der "holder øje med dem".

- Måske er det en falsk tryghed, siger Amalie, men der er alligevel en eller anden sikkerhed i det.

ARC plus startede op den 25. oktober, og der har været et fuldt program siden. Blandt andet har der været Kids Club i to timer hver dag. Her har børn fra forskellige lande lært at kommunikere og har fået deres eget børnenetværk. Det er ifølge Amalie én af de helt store fordele - sammen med deres placering i havnen. Der er nemlig lavet en børnebro, hvor alle familiebådene ligger side om side, og der vælter børn rundt mellem bådene.

- Ville jeg gøre det igen? Spørger Amalie sig selv. Nej, det ville jeg helt sikkert ikke. Der er lidt for meget chartertur over det med drinks hver aften, en der underholder på scenen med jokes, fælles barbecues og ture. Det er nok en smagssag. Men det er ikke noget for os. Det har kostet 20.000 kroner, og det ville vi ikke prioritere igen.

Til gengæld glæder Amalie og familien sig til at opleve den vilde ankomst, når de kommer til Grenada. De er nemlig blevet fortalt, at det skulle være fantastisk at opleve det fællesskab blandt alle bådene, der har været en del af ARC plus.

Udsigter for fremtiden

Efter Grenada har de ingen konkrete planer. De drømmer om at forlænge deres rejse, men økonomiske overvejelser skal stadig på plads, og intet er sikkert. Amalie har dog lovet mig, at vi skal snakke sammen, når de er kommet til Caribien og er landet efter det lange stræk.

- Vi drømmer om at være afsted i længere tid end det år, som vi oprindeligt har planlagt med. Men intet er på plads nu. Vi prøver at lave planer om, hvordan det økonomisk kan lade sig gøre, deler Amalie.

Både Amalie og Jonas er iværksættere og afviklede deres forretninger inden afgang fra Danmark, netop for at kunne have fokus på det nære og på livet ombord.

Følg Sassicaia her

Den 5. november klokken 13.00, gik turen mod Kap Verde, hvor alle de cirka 90 både holder et stop, før turen går videre mod Grenada den 17. november.

Du kan følge bådens position her.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader