Xc 47 - en ultimativ turbåd fra X-Yachts - vi tester værftets nye generation af XCruising med semi-dæksalon
Jeg tænkte først, da jeg læste om den nye Xc 47er, hvad er nu det? X-Yachts vil lave dæksalonbåde, men efter tre timers test blev jeg overbevist om at det faktisk er en god idé, for hvem ønsker ikke mere lys i kahytten og en super udsigt. Vi giver båden topkarakter for indretning og nytænkning.
Hvordan skal jeg nogensinde kunne sejle igen i mine tre 70er-både efter jeg har testet en 10 mio. kroners Xc 47 cruiser fra øverste hylde, bygget af det legendariske X-Yachts, der har bygget flere end 6.500 fantastiske sejlbåde de seneste 44 år.
Den 15,31 meter lange Xc 47, inklusiv et smart bovspryd, mangler ingenting. Og den sejler som en X-Yacht, dvs hurtigt og stabilt. Vi gik tæt på 8 knob på kryds, når der var 6-7 m/sek. Båden er i total balance, og den velkendte X-Yachts stabilitet er solidt forankret i den 230 cm dybe L-køl med blybulb.
X-Yachts har med Xc 47 tænkt på det hele, og kommer med en mængde nye detaljer, som jeg ikke har set før. Båden har da også allerede ryddet flere forsider på europæiske bådmagasiner, og blandt andet på grund af mange gode detaljer om bord.
Flere af dem viser vi i videoen i bunden af artiklen, blandt andet hvordan man skaffer sig af med tovværk i cockpittet, om hvor smart fire el-spil sidder, så alt kan betjenes af rorsmanden og båden let sejles af to mand. I videoen ser du også hvordan de mange fald er ført tilbage gennem sideruderne, og hvordan undervantene i rodrig’en er placeret, så man uhindret kommer forbi dem.
Xc 47 er fyldt med frække detaljer, som virkelig tager kegler. F.eks er der luger direkte fra bænkene i cockpittet og ned til agter-kahytterne.
Det giver ikke kun mulighed for ventilation i kahytterne, men også den fordel at man kan ligge i sin seng og se nattehimlen. Ideen kom fra X-Yachts hovedaktionær Ib Kunøe, der netop er fyldt 80 år, og følger skarpt med i udviklingen af X-Yachts.
17 luger som kan åbnes
Båden er forsynet med ikke færre end 17 luger, som kan åbnes, og ret genialt er nogle af dem hængslet så man kan optimere flowet af frisk luft uanset hvordan båden ligger ifht vindretning.
I fribordet er der, ligesom på de fleste andre moderne yachts, seks store vinduer. På Xc 47 er de sekskantede, og de kvikke vil genkende vinklerne, som er hentet fra X’et. Men vigtigste pointe er et fremragende naturligt lys om bord fra de mange sekskantede vinduer. Udsyn fremad og op til riggen er der også, i kraft af et meget stort vindue forrest på ruffet.
Båden har været under udvikling i næsten to år, før den så dagens lys i år, hvor den er nomineret til European of the Yacht 2024 i luksusklassen.
Startede med en 1:1 model i træ
X-Yachts designteam indledte udviklingsprocessen med at bygge en 1:1 model i træ, en såkaldt mockup, for at kunne optimere indretningen og pladsforholdene, som særligt langturssejlere går op i.
Modellen blev bygget på en stålramme, der gjorde det muligt at krænge den op til 20 grader og på den måde få lagt endnu en dimension på designarbejdet. En investering, vi har lært utroligt meget af, sig chefdesigner Thomas Mielec.
Det er lidt usædvanligt at man går så drastisk til værks, når man udvikler en båd, men XC 47 er den første i den nye Xcruising-serie. I forvejen koster det millioner af kroner at udvikle en ny model og X-Yachts vil ikke ud med hvad det har kostet af udvikle Xc 47eren, men mindst 7-8 mio. kroner er ikke skudt helt ved siden af.
Lige nu bygger man stadig Xc 50eren, mens resten af Xc-bådene er udgået, også Xc 45eren, som der er bygget 130 af, hvilket må betegnes som en stor succes.
Første X-Yachts med designer Mielec i spidsen
Xc 47eren er første X-båd, som Niels Jeppesen ikke har været involveret i. Det var jeg skeptisk over, men Thomas Mielec, der i flere år har arbejdet sammen med Niels Jeppesen, har tilsyneladende en sikker hånd, og sammen med sit team og med feedback fra kundegrupper, har de skabt en fantastisk turbåd, som med lethed sejler over Atlanterhavet eller ud i Stillehavet.
Skroget er bygget i Polen, hvor man er blandt de bedste i verden til at støbe lystbåde. Xc 47erens skrog er bygget i vacuum epoxy/e-glas sandwich med base i X-Yachts’ berømte stålramme, der ikke kun sikrer at kølen sidder urokkeligt fast, men også at båden er utroligt stiv og stærk.
Områder i skroget, der udsættes for ekstra høje belastninger, forstærkes med kulfiber. We love it. Alt for at spare vægt, hvorefter der er mere vægt til at smide i kølen.
Lydløs, finsk elmotor - 25 sømil med 6,5 knob
Selvom der kun var 4-5 graders varme var det en fornøjelse at sejle, da vi stak af fra Årøsund havn med den lydløse Oceanvolt-motor, der havde rigelig power til propellen.
Havnemanøvren blev håndteret lydløst med hjælp fra agter- og bovthruster fra Sleipner. Oliefyret blev tændt, og X-Yachts direktør Kræn Brinck Nielsen havde betænksomt taget handsker med til os to journalister og kaffe til alle om bord.
Det var koldt denne november morgen, men varmen kom op nede fra kahytten, og jeg kunne i perioder gemme mig bag en stor sprayhood fra Schultz. Storsejlet fra Elvstrøm blev ubesværet hejst på den næsten 25 meter høje John Mast ud af rullebommen fra danske Furlerboom, og med hjælp fra elegante, elektriske Andersen-spil.
Den store batteripakke og Oceanvolt motoren giver rigtig god mening. Oceanvolts motor, der i år vandt den eftertragtede DAME Design Award i Amsterdam, kan sejle 25 sømil på en opladning, hvis du sejler cirka 6,5 knob. Og vil du lade op undervejs, kan du gøre det med en generator om bord.
Men endnu smartere er, at bådens propel effektivt genererer strøm mens man sejler for sejl. Og en sejlbåd som Xc 47, der med lethed sejler 7-8-9 knobs fart, giver rigelig strøm til såvel motorbatterier som aircon, køleskabe, instrumenter og alt andet, som tursejleren ønsker i sin båd – altså vel at mærke uden at bruge andet end vindens kraft.
El-motoren og generatoren koster til sammen cirka 1,5 mio. kroner. For landstrøm vil det tage cirka halv dag at lade de otte lithium-batterier, der gør at båden vejer 200 kilo mere end hvis du installerer en dieselmotor i stedet for en elmotor. Med dieselmotor vil Xc47eren være omtrent en halv million kroner billigere.
Minbaad.dk testede XC 47eren i tre til syv m/sek. En herlig tur på tre timer, hvor vi stak ud fra Årøsund Havn og krydsede over til Assens og tilbage igen.
Fire el-spil ved rorsmanden gør det let
Alt var let, når man har fire el-spil om bord med masser af power. Cockpittet er indrettet vældigt godt, og man kan som passager sidde med næsen i sejladsretningen, når man læner sig op ad piedestalerne i cockpittet – og tilmed med fantastisk rygstøtte.
Bommen sidder dejligt højt, og alt tovværk er elegant ført ud til siden, så gæster ikke føler sig i vejen under sprayhooden, når der skal hales hjem i sejlene. I hver side agter er der fine stole man kan sidde på. Og i mellem dem ved agterspejlet er der et stort agterdæk med et komfortabelt siddeområde i fuld bredde til solbadning. Agterspejlet kan også åbnes op, så man har en stor badeplatform at hoppe i vandet fra. Den sænkes elektrisk.
Men største fremskridt ses om læ, hvor semi-dæksalonen kommer til sin ret. Her er dørken placeret i tre niveauer med højeste niveau omkring pantryet, og denne placering er typisk X-Yachts. Alle tunge installationer som batterier, tanke, pumper og andet, er placeret centralt for at optimere vægtfordelingen og dermed bådens sejlegenskaber.
X-Yachts har tænkt sig om
Men den højere dørk giver også et fantastisk udsyn, når man befinder sig i og omkring pantryet. Sidder man nede i salonen, er der frit udsyn fra de store ruder i skroget og fra de mange luger i ruffet. Imponerende mængder af naturligt lys og befriende ventilation.
X-Yachts har virkelig tænkt sig godt om, og har med Xc 47 skabt en fantastisk cruiser, der vil gøre de fleste sejlere glade, uanset om de sejler rundt om jorden eller på ferie i Norden.
Yacht.de skriver om Xc47eren efter teste båden i store bølger
I Europas største bådmagasin, Yacht, skriver redaktør Jochen Rieker: Den bedste blue water cruiser nogensinde? Det sker efter han testede den i European Yacht of the Year 2024, hvor båden blev nomineret og efterfølgende testet udfor Port Ginesta, en stor marina, syd for Barcelona.
Fra læsiden fremstår det ellers høje skrog dynamisk. Xc 47eren håndterer havets bølger trygt. Dens dækssalon-look matcher den tilsigtede brug. Cockpittet fremstår ret kompakt i forhold til bådens størrelse, men byder på komfortable høje karme og gode støttemuligheder.
Med XC-47 genopfinder X-Yachts cruising-linjen. Danskerne er ikke beskedne omkring det; De taler om den "bedste blue water cruiser nogensinde". Ok, vi får se!
Yacht.de skriver videre: Der er de øjeblikke, der ikke behøver ord eller data og alligevel siger meget, hvis ikke næsten alt, om en båd. I midten af oktober sejler XC-47 ud for Port Ginesta mod en forvirrende blanding af dønninger og vind, der afslører essensen af den nye cruisingyacht. I frisk vind sejler hun sig urokkeligt gennem bølgerne, hendes robuste skrog vipper til siden lige op til de sekskantede vinduer. Det er et vejr, hvor man andre steder tænker på den næste havn, på om alt under dækket er omhyggeligt stuvet og sikret.
Men danskeren formidler en ligegyldighed, som om intet nogensinde kunne forstyrre hendes nærmest meditative ro. Hun svinger rundt om sin længdeakse med en næsten provokerende lethed, hendes fordæk lægger sig jævnt som smør i det kaotiske hav. Hun parerer vindstød stoisk, med en knap mærkbar stigning i krængning, uden nogen nervøsitet.
Elmotor fra Ocean Volt kan sejle 25 sømil på en opladning
Xc 47 vil have et fuldt integreret hybridsystem med den helt nye Oceanvolt HighPower ServoProp. HighPower ServoProp er en 30kW (75hk) 48V elektrisk sejldrevsmotor udstyret med en propel med variabel stigning og integreret kølesystem. Systemet vil have 40 % mindre brændstofforbrug sammenlignet med en traditionel dieselmotor og vil kunne generere 5 kW elektricitet ved kun 10 knob. Elmotoren kræver minimal vedligeholdelse (mindre end 1 time hvert 5. år), og service kan udføres, mens båden stadig er i vandet.
Xc 47
Designer X-Yachts Danmark
LOA (inklusive bovspryd) 15,21 m
Skroglængde 14,30 m
Vandlinjelængde 13,17 m
Bredde (maks.) 4,56 m
Dybgang – Lav 2,00 m
Dybgang - Standard 2,30 m
Kølvægt - standard 5.490 kg
Vægt - let 14.500 kg
Motor Diesel 59 kW 80 hk
Fås også med el-motor fra Oceanvolt
Elektrisk motorsystem: Oceanvolt HighPower ServoProp 25 (lancering 2023)
Elmotorsystemeffekt: 25/30kW
Elektrisk motorsystemspænding: 48 V
Fremdriftsbatterier: 46,4 kWh MG batteribank
Generator: 11kW DC generator
Brændstoftank - 500 ltr
Vandtank - 640 ltr
Pris fra 7,03 mio. kr + moms. Testmodel 10 mio. kr + moms. med elmotor, generator og alverdens udstyr
Læs mere om Xc 47