Drop polermaskinen: Vedligeholdelsesfri folie er det nye, mener iværksætter der nu er gået konkurs
Om tre-fem år er folien et anerkendt og anvendt produkt blandt lystsejlere, forklarer Thomas Flarup, direktør i Yachtwrapping. For 1/3 del af prisen, det koster at få malet fribordet, kan det samme område, ifølge firmaet selv, pakkes ind i folie. Firmaet er nu gået konkurs. Opdateret marts 23.
Temperaturen har netop krydset de magiske fem grader. I bagagerummet står bøtten med årets bundmaling side om side med pensler, polermaskine og varme handsker.
For mange sejlere et velkendt scenarie, når forårssolens første stråler genert titter frem og leder den sejlhungrende bådejer mod flere timers kølig forårsklargøring på havnen.
Et fast programpunkt, der tænder julelys i en del sejlerøjne, men efterlader den anden halvdel med opgivende miner i en sofa, der føles mere tillokkende end nogensinde før.
- For den gruppe er folien et oplagt alternativt. Her er intet vedligehold. Det eneste, du skal gøre, er at tørre folien over med en klud for at fjerne det skidt, der uundgåeligt vil sætte sig på overfladen, forklarer Thomas Flarup, direktør og medstifter af Yachtwrapping, der folierer lystbåde.
Firmaet er dog siden gået konkurs, de kunne ifølge motorbaad.dks oplysninger ikke overleve Covid-19-perioden og måtte dreje nøglen om efter denne artikel er skrevet i 2019. Opdateret marts 2023.
Et æstetisk nyt udtryk
- Der er ofte to grunde til at skifte malingen ud med folie: Enten ønsker man at give båden et æstetisk nyt udtryk, eller også er man træt af at polere fribordet og bundmale hvert år, forklarer Thomas Flarup til Minbaad.dk.
I stedet kan sejleren læne sig tilbage i sofaen de næste fem til otte år, hvis skroget under vandlinjen er folieret, mens levetiden for folien på fribordet er fastsat til mellem syv og tolv år, alt afhængig af den valgte folietype.
Repareres med lap
Kommer sejleren alligevel til at længes efter forårsdagene på havnen i malertøj, er folien reversibel, således at den kan afmonteres, uden at der forårsages skader på båden.
Skader, som bådejeren heller ikke skal frygte rammer folien, når båden eksempelvis manøvres i havn i hård vind.
- Der skal virkelig noget til, før det går i stykker. Selvfølgelig kan man sejle voldsomt mod en pæl i havnen, men da kan folien repareres med en lap, lover Flarup og viser Minbaad.dk’s udsendte, hvordan det selv med en hård stålbørste er yderst vanskeligt at fremprovokere nævneværdige skrammer i folien.
Samtidig anvendes solens varmestråler til at udligne eventuelle småridser i folien, der, hvis den monteres på fribordet af en 30 fod lang sejlbåd, typisk vil koste ejeren omkring 21.300 kr. (pris i 2020):
- Det er kun omkring 1/3 del af, hvad du må give for at få malet fribordet. Desuden er det også en pakkeløsning, hvor professionelle kommer og monterer folien, fortæller Flarup og afviser, at det manglende salg af folie til private har en salgsmæssig bagkant:
- Det tager mange år at lære, og vi vil ikke risikere, at sejlere opnår dårlige resultater, både for deres egen, for vores brand og for leverandørernes skyld, forklarer direktøren, der til daglig er bosat i Frankrig.
Anerkendt af store værfter
På dansk jord tager Rasmus Fredin, der har over tyve års erfaring med folieindpakning, hvoraf de sidste seks er tilbragt i bådebranchen, sammen med Jakob Jensens Bådeværft sig indtil videre af monteringen.
Yachtwrappings ambitiøse Danmarksplan strækker sig dog fra Skagen i nord til Gedser i syd, og håbet er derfor, at det indenfor kort tid vil være muligt at indgå et partnerskab med yderligere fem værfter, der kan opretholde den korte monteringstid på én-to dage:
- Nogle private bådejere har svært ved at forholde sig til folien, men hos de store værfter er det et anerkendt produkt. Vi har testet folien i flere år, understreger Thomas Flarup.
Tests, der alle har vist, at folien holder. Ikke kun i det kolde nord, men også i Det Indiske Oceans høje vandtemperaturer står foliens form og farve skarpt gennem hele den forsikrede levetid
Hør mere om folien i vores optagelser herunder: