Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
I mørket lykkedes det at bugsere det nødstedte fartøj i havn. Foto: Østerby Redningsstation SAR

Redningsbåd og krigsskib må give tabt i hård kuling - så kommer kollega nødstedt fiskekutter til undsætning

I en hård kuling på 18-20 sekundmeter kunne det onsdag være gået grueligt galt for et fiskefartøj, der uden manøvreevne drev mod T-ruten. Kollegaerne på kutteren Ceton fra Skagen blev skibets redningsmænd.

Af Sara Sulkjær Hansen |

Der er ingen tvivl. At miste styringen på Kattegat, mens vinden farer forbi med 18-20 meter i sekundet, er en farlig cocktail.

Ikke desto mindre er det netop cocktailen, der bliver serveret for en fiskekutter onsdag eftermiddag nær Læsø. 

Redningsbåd på værft

I den hårde kuling taber fiskerne evnen til at manøvre deres båd. Klokken 16.00 vælger de derfor at sende et opkald mod den nærliggende redningsstation i Østerby Havn, Læsø.

- Igen, igen er den store redningsbåd Morten Stage på værft, og med LRB 19 ville vi ikke kunne bugsere fiskekutteren, forklarer de lokale reddere ærgerligt på deres Facebookside.

I stedet driver driver kutteren mod T-ruten, hvor den tunge erhvervstrafik hører hjemme. Et faktum, der får redderne til at kontakte et krigsskib i håb om at assistere kutteren, inden uheldet er ude.

En for vanskelig bugsering

Også krigsskibet må give tabt. Allerede da besætningen ankommer til Læsø, vurderes det, at en bugsering under de hårde forhold er for vanskelig. 

Anderledes hårdføre er fiskekollegaerne ombord på Ceton af Skagen. Fartøjet sætter kurs mod den nødstedte kutter, hvor de lokale redningsfolk ligger klar til at assistere i LRB'en:

- Der blev med LRB 19 skabt en forbindelse mellem fiskekutteren og Ceton, som så slæbte fiskekutteren ind foran Østerby Havn, hvor en lokal fiskekutter, Danzig kom ud og tog ham. LRB 19 kunne være bagstopper, og han blev bragt i havn, fortæller en flok tilfredse redningsmænd dagen derpå.

Kilde: Østerby Redningsstation SAR

Motor
content-loader
content-loader
content-loader