Sejler foreslår havne-vandring som i kolonihaver for at sikre både holder niveau ellers ekskluderes båden
Der er lange ventelister i havnene, så nu foreslår Carsten Henriksen fra Fjellebroen på Sydfyn, at vi i havnene gør som i kolonihaverne, hvor man tjekker vedligehold af hus og have. - Hvis der fortsat ikke rettes op på forholdet, kan det, i yderste konsekvens, føre til eksklusion, siger sejleren.
Efter en artikel på minbaad.dk om misliholdte og forladte både i Vordingborg, har Carsten Henriksen på facebook-siden Tursejlads og Sejlsport kommenteret på artiklen og vi efterfølgende har fået lov til at bruge kommentareren, plus vi har fået en yderligere kommentar direkte fra den sydfynske sejler.
Carsten Henriksen skriver.
- Ud over at sejle, har jeg også en kolonihave. I kolonihaven har vi et ordensudvalg, der ud fra demokratisk besluttede ordensregler, forvalter foreningens ordensregler. Det betyder, at ca. 1 gang om måneden er der havevandring, hvor de haveejere, der ikke overholder reglerne får en venlig påmindelse. Derefter får de et såkaldt skidt-brev, typisk sammen med en bod på 3-500 kr. Hvis der fortsat ikke rettes op på forholdet, kan det, i yderste konsekvens, føre til eksklusion og tvangssalg af haven.
- Hvis man forestillede sig noget lignende i en havn, kunne man undgå, at både kommer til at ligge så længe, at de bliver sit usælgelige vrag. Mange gange, når en båd ender som et vrag, ligger de en trist historie bag, og for nogle mennesker, kunne det måske oven i købet være en hjælp, at de bliver "tvunget" til at forholde sig til deres egen båd inden den bliver et totalt vrag.
- Problemet er også, at i mange små havne kan man ende med en, for havnen, meget stor udgift (typisk 23.000 kr. per båd), hvis man skal opbevare, bortskaffe eller endnu værre hæve, ødelagte, misligholdte eller ligefrem sunkne både, fortæller Carsten Henriksen.
Kan blive økonomiske belastning for havn
I en kommentar direkte til minbaad.dk uddyber Fogus 31-sejleren fra Fjellebroen.
- Jeg tænker , at "tricket" med et evt. ordensudvalg er, at man tænker sig rigtigt, rigtigt godt om inden man laver ordensregler. Det nytter jo ikke, at bare fordi man har en ældre båd, så skal man have fornemmelsen af eksklusion hængende over hovedet hele tiden.
- Jeg tænker, at det alene handler om, at vi, i en lille havn som vores, har ansvaret og den økonomiske belastning af, at nogen efterlader et synkefærdigt vrag. Vi har faktisk et par både stående på havnen, som blev efterladt for et par år siden. De er i princippet hittegods, og derfor skal de fremlyses m.m., men bådene er reelt værdiløse, så alle udgifter tilgår havnen og de relativt få mennesker vi hernede, forklarer Carsten Henriksen.
Sådan gør man i Odense Sejlklub
I Odense Sejlklub har man allerede regler om bådens stand:
Yachtmæssig stand:
En båd er i yachtmæssig stand når følgende forudsætninger er opfyldt:
Båden er fuldt rigget med bom, mast og stag klar til sejlads.
Motorbåde og sejlbåde med motor, skal have fuldt funktionsdygtigt motorinstallation.
Der må ikke være større samlinger af grønne alger på dæk og overflader.
Malede og lakerede overflader skal fremstå vedligeholdt uden afskalninger.
Hvis der er monteret sejl på båden, skal disse være fastgjort, så de ikke løsriver sig.
Bunden af båden skal være rengjort og behandlet med myndighedsgodkendt begroningshæmmende maling inden søsætning af båden.
Skibsdækket skal være ryddet for unødvendigt grej.
Løbende rig skal være fastgjort, således det ikke slår mod masten eller andre dele af riggen.