Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Pogo 36 er produceret i mange år fordi den virkelig er velsejlende og populær. PR-foto
Kort Nyt
Båden er temmelig bred. Fotos: Troels Lykke
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt

Pogo 36 får elektrisk motor fra finske Oceanvolt

Den franske sejlmaskine med svingkøl er endnu en i rækken af sejlbåde, der får en elektrisk motor. Vi så den spændende båd på boot i Düsseldorf.

Af Troels Lykke |

Pogo Structures installerede allerede for seks år siden den første elektriske motor. På det tidspunkt testede minbaad.dk båden i Atlanterhavet. Se video i bunden af artiklen.

Pogo 36, der er solgt hundredevis af, er en temmelig velsejlende, minimalistisk let racer-cruiser, hvor det for alvor giver mening at bruge en el-motor, da båden er temmelig letdrevet. Altså man derfor også sejler båden ofte med sejl.

Kølen vejer fx meget lidt, da det er en svingkøl, der kan justeres fra 1,18 til 2,95 meter. Du kan også få den med en fast køl, der stikker 2,10 meter.

Pogo-fabrikanten ønsker samtidig at give et grønt signal til omverdenen, hvor havmiljøet skånes for diesel-forurening.

Den elektrisk motor fra finske Oceanvolt leverer 10kW, strømmen kommer fra en 11,4 kWh lithium-ion batteripakke. Vi har desværre ikke oplysninger på hvor langt den 3,8 tons lette båd kan sejle for el-motor.

Båden koster fra 1,75 mio. kroner inklusiv moms. Båden fås også med en Volvo Penta dieselmotor.

Pogo 36
Bådebygger: Pogo Structures
Længde: 10,86 m
Bredde: 4 m
Vægt: 3800 kg
Elektrisk motorsystem: Oceanvolt ServoProp 10
Elektrisk motorsystem nominel effekt: 10kW
Elektrisk motorsystemspænding: 48 V
Batterier: 11,4 kWh lithium-ion batteripakke

Værft og forhandling
 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader