Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Projektet udføres ved Ring Andersens Skibsværft hvor skibet er blevet vedligeholdt de sidste 50 år. PR-foto

Med støtte fra A.P. Møller Fonden kan skonnerten Aron sikre ny bund og planker i fribordet

Projektet i Svendborg strækker sig over tre vintre, hvor det primært er planker i fribordet og undervandsskroget samt de nødvendige støtter og spanter, der skal skiftes. Skonnerten Aron, et sejlførende fragtskib fra 1906, er en af de sidste tilbageværende husmandsskonnerter i Danmark.

Af Troels Lykke |

- Vi er umådelig stolte over at kunne meddele, at vi har modtaget en generøs bevilling fra A.P. Møller Fonden til gennemførelse af det meget nødvendige projekt med at restaurere skroget på skonnerten Aron.

- Det er en vigtig anerkendelse af vores arbejde og tro på, at det er hele Danmarks kulturarv vi passer på, lyder det i en pressemeddelelse.

Eventyrlystne sejlere er gods

Projektet er afgørende for bevarelsen af skonnerten Aron og for at sikre dens fremtidige drift. Aron består stadig hovedsageligt af originalt tømmer fra 1906, og det er en del af dette tømmer, der nu trænger til udskiftning. Projektet strækker sig over tre vintre, hvor det primært er planker i fribordet og undervandsskroget samt de nødvendige støtter og spanter, der skal skiftes.  

Skonnerten Aron, et sejlførende fragtskib fra 1906, er en af de sidste tilbageværende husmandsskonnerter i Danmark.

- Det vil sige, at den stadig ejes og drives af en lille familie, præcis som det var tiltænkt, da skibet blev bygget. Aron har i dag ændret sin primære last fra stykgods til eventyrlystne medsejlere, forklarer ejerne bag og uddyber:

- Vi formidler kulturarv og skaber uforglemmelige oplevelser på en miljømæssigt hensynsfuld måde. Skibet er synet af Søfartsstyrelsen, hvilket gør det muligt for alle danskere at booke en tur og opleve sejllivets glæder om bord.

Bæredygtig forretningsplan

Projektejerne, skipper Helene Moodie og skipper Gorm Bødker, har siden købet af skibet i marts 2021 arbejdet hårdt på at opretholde en bæredygtig forretningsplan, men de stigende omkostninger til materialer og vedligehold samt skibets imponerende alder gør det vanskeligt selv at finansiere den nødvendige restaurering af skroget.

Med støtten fra A.P. Møller Fonden kan skonnerten Aron nu fuldføre første fase af det store projekt.

- Vi forventer at påbegynde arbejdet i midten af november. Projektet udføres ved Ring Andersens Skibsværft, hvor skibet er blevet vedligeholdt de sidste 50 år, forklarer de to skippere.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader