Gå til hoved-indhold
Udstyr
Elektriker og sejler Henrik Jørgensen fra Walsteds Baadeværft fortæller at der lynhurtigt kan opstå en bådbrand hvis man ikke har styr på strømmen. - Ledninger kan gløde op, og har man ikke en sikring, så kan det sige bang i batteriet, der kan eksplodere, siger han. Foto: Troels Lykke
Udstyr
Ledninger kan kortslutte, når der fx er hul i en tynd slidt ledning. Det kan starte en bådbrand, når der er meget power på til fx en pumpe til en bovtruster. Foto: Troels Lykke
Udstyr
Manglende sikringer i strømpanelerne kan koste en bådbrand.

Tynde slidte ledninger i både er årsag til bådbrande og batterieksplosioner, siger Walsteds Baadeværfts elektriker

- Når ældre både opgraderes med eksempelvis ankerspil, køleskab, oliefyr, bovthruster og toilettank og stadig har de gamle tynde ledninger og uden sikringer, kan ledningerne brænde og batteri kan eksplodere, siger elektriker Henrik Jørgensen fra Wasteds Baadeværft til Minbaad.dk.

Af Troels Lykke |

Sejlere med ældre både, der opgraderer med køleskab, oliefyr, bovthruster, toilettank, ankerspil og meget andet skal tænke sig godt om, hvis de ikke en dag vil ende med at gå i brand midt ude på havet, som det skete flere gange sidste år.

Det er konklusionen efter Minbaad.dk's interview med den erfarne elektriker Henrik Jørgensen fra Walsteds Baadeværft.

Han ryster kraftigt på hovedet over de ting, der foregår, da jeg spørger ind til problemet under et besøg på værftet på Thurø i sensommeren.

To batterier sprunget hos kunder 

Elektrikeren viser mig nogle tynde, hullede ledninger fra en båd fra midt i 70'erne og forklarer.

- Du kan se, at der er slidt hul i denne ledning. Hvis der er huller i både plus og minus, vil der kunne ske en kortslutning. Er der ikke en sikring monteret, kan det sige bang ude i batteriet, ledningerne smelter op, de gløder op og ledningerne brændes af. I år har vi haft to batterier, der er eksploderet. Det skete for en tysker og en dansker. De slukkede selv branden, og på den ene båd var det en ren batterieksplosion, forklarer Henrik Jørgensen til Minbaad.dk.

Det er med andre ord håbløse elinstallationer i gamle både, der typisk kan lede til bådbrand:

- Problemet er, at bådene fra 70'erne og 80'erne har håbløse elinstallationer. Ledningerne er dimensioneret for småt, og navnlig sikringerne mangler på de ældre både, siger Henrik Jørgensen og kigger mig ind i øjnene.

Kobber bliver varmt, og båden brænder

I sidste ende kan det gå helt galt:

- Når der kortsluttes en 12 volt ledning, bliver den seks gangere kraftigere, end hvis det kortslutter i en almindelig stikkontakt, selvfølgelig ikke hvis det bare handler om strøm til en led-lampe, men tag eksempelvis en toiletpumpe.

- Den bruger alt fra 5 til 20 ampere, og hvis den står og kører, og ledningerne er åbne, bliver kobberet i ledningen varmt, og det smelter sammen. Der går ild i hele ledningen, der antænder, og det kan antænde tøj, bøger og andet, da ledningen jo går rundt i båden, forklarer Henrik Jørgensen.

Tykkere ledninger er løsning

Hvad angår ledninger og sikringer, er det derfor et uklogt sted at spare:

- Når mange har billige lampeledninger i bådene, er det kun 0,75 kvadrat. Faste installationer skal helst have 1,5, og har du behov på over 10 ampere, det der kommer fra en pumpe, skal du have en 2,5 kvadrat. De koster 12-15 kroner meteren, mens den billige koster 2-3 kroner meteren, afslutter Henrik Jørgensen.

Artikel er tidligere bragt på minbaad.dk men er stadig aktuel

Motor
content-loader
content-loader
content-loader