Gå til hoved-indhold
Udstyr
De nye regler for bundmaling kan forvirre. Foto: Hellers

Hvad sker der med kobber-bundmalingerne i 2024?

Alle kobberholdige bundmalinger lever principielt ikke op til de gældende regler. Alligevel kan de, ifølge Hellers.dk, fortsat sælges. Forhandleren gør her status på udviklingen og fortæller om de nuværende alternativer til den klassiske bundmaling.

Af Anna Brinch |

Hvis du som bådejer er forvirret over, hvad der sker med de kendte, kobberholdige bundmalinger som Mille Xtra, Mille NCT, VC17M, Juton Non-Stop, Hard Racing og de billigere bundmalinger fra diverse producenter, er du næppe alene.

Forhandleren Hellers.dk giver derfor her en status på markedet for bundmalinger:

Status på kobberholdige bundmalinger

Alle nuværende, kobberholdige bundmalinger lever i princippet ikke op til de gældende regler. På nuværende tidspunkt kan de fortsat sælges, da der ligger dispensationsansøgninger i EU - men efterhånden som disse ansøgninger bliver behandlet, vil de højst sandsynligt blive forbudt.

VC17M er den første bundmaling, der er behandlet i EU-systemet. Denne bundmaling må ikke længere sælges efter udgangen af april 2024. Som bådejer vil der være en yderligere frist for påførelse, da VC17M kan påføres til udgangen af 2024.

- Vi ønsker at give vores kunder en opdatering om statussen for de øvrige kobberholdige bundmalinger, der endnu afventer behandling af deres dispensationsansøgninger i EU. Mens vi fortsat afventer afgørelserne, forventes det, at disse vil falde i løbet af 2024, forklarer Hellers.

Det er afgørende at bemærke, at selvom der fortsat ventes på afgørelserne, er det klogt at forberede sig på ændringer i reglerne for disse bundmalinger. Som såvel bådejer som forhandler er det et fælles ansvar at være opmærksomme på og overholde de kommende regler og restriktioner for at sikre både vores miljø og vores bådes tilstand.

- Vi skal alle gøre vores del for at beskytte miljøet og bevare vores marine-økosystemer, påpeger Hellers.

Udviklingen af bæredygtige alternativer

I lyset af de kommende ændringer i lovgivningen om kobberholdige bundmalinger har industrien bevæget sig hen mod udviklingen af bæredygtige alternativer. Heldigvis er der allerede flere biocidfrie muligheder tilgængelige på markedet, som giver bådejere et mere miljøvenligt valg til at beskytte deres både.

Et af de mest gennemtestede systemer på markedet er Hempels Silic One, som har vist sig at opnå fremragende resultater i diverse tests. Dets foul-release teknologi og evne til at levere langvarig beskyttelse uden behov for skadelige biocider har gjort den til et populært valg blandt bådejere, der ønsker at skifte til mere bæredygtige løsninger.

- Udover Hempels Silic One tilbyder også andre førende mærker som International og Jotun biocidfrie bundmalinger. Disse alternativer giver bådejere mulighed for at vælge produkter, der opfylder deres behov for beskyttelse af både samtidig med at de reducerer deres miljømæssige fodaftryk, forklarer Hellers.

Ved at investere i disse bæredygtige alternativer kan bådejere bidrage til at bevare og beskytte vores marine-økosystemer, samtidig med at de opretholder den nødvendige beskyttelse og ydeevne for deres både.

Ydeevne af biocidfrie alternativer mod begroninger

Et af de primære spørgsmål, mange bådejere stiller om biocidfrie alternativer til kobberholdige bundmalinger, er, om de er lige så effektive til at bekæmpe begroninger:

- Selvom biocidfrie bundmalinger muligvis ikke har den samme kemiske sammensætning som kobberholdige malinger, har mange af dem vist sig at have en imponerende ydeevne, når det kommer til at modvirke begroninger og holde undervandsskroget rent, understreger Hellers.

Hempels Silic One-systemet har eksempelvis vist sig at have fremragende foul-release egenskaber, hvilket betyder, at begroninger har vanskeligt ved at få fat og etablere sig på overfladen. Dette skyldes den glatte og hydrofobe natur af silikonepolymerteknologien, som skaber en overflade, der er vanskelig for marineorganismer at binde sig til.

Som med enhver bundmaling afhænger den specifikke ydeevne af flere faktorer, herunder skrogets materiale, sejladsmønstre, vandtemperaturer og andre miljømæssige forhold.

- Men mange bådejere og testrapporter har indikeret, at biocidfrie alternativer som Silic One og lignende produkter kan levere en pålidelig og effektiv beskyttelse mod begroninger, påpeger Hellers.

Selvom der kan være variationer i ydeevnen mellem forskellige produkter, viser erfaringerne, at biocidfrie alternativer i mange tilfælde kan matche eller endda overgå de traditionelle kobberholdige bundmalinger i kampen mod begroninger.

Dette skyldes ikke mindst, at producenterne ud over at dokumentere, at produkterne lever op til regler om indholdsstoffer, også skal dokumentere, at deres produkter rent faktisk virker i praksis. Denne dokumentation sikrer, at bådejere kan have tillid til, at de bæredygtige alternativer ikke kun beskytter miljøet, men også deres båd.

Skal jeg skifte min bundmaling allerede nu?

Det er et spørgsmål, mange bådejere ikke blot stiller sig selv, men også medarbejderne Hellers' butik. Ikke mindst med de seneste ændringer og diskussioner omkring brugen af kobberholdige bundmalinger.

- Vores holdning er, at der ikke er behov for et øjeblikkeligt skift, medmindre du allerede har besluttet dig for at skifte til Hempels Silic One-system, understreger Hellers og forsætter:

- Hvis du stadig er i tvivl om, hvilken bundmaling du fremover skal bruge, anbefaler vi, at du fortsætter denne sæson med den type bundmaling, som du allerede har anvendt tidligere, og for at give dig yderligere en sæson til at bundmale din båd igen, når du tager den op til efteråret, så den er klar til sejlsæsonen 2025.

Ved at gøre dette får bådejeren mulighed for at observere eventuelle ændringer eller nye produkter på markedet, herunder de biocidfrie alternativer, der bliver mere tilgængelige.

I løbet af 2025 vil Hellers.dk have mere information og testresultater at basere valget af bundmaling på. Dette giver bådejeren mulighed for at vælge mellem flere bæredygtige produkter og træffe den bedste beslutning for såvel båd som miljø.

Kilde: Hellers.dk 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader