Gå til hoved-indhold
Udstyr
Kobberkornene er bundet i epoxy og bliver på båden indtil de er irret bort, derved undgås det at aktivt kobber sænker ned til bunden og belaster havnene. PR-foto
Udstyr
Danske Dragonfly bruger også Cobbercoat.

Coppercoat, en prisvindende bundmaling, der holder bunden ren i mindst ti år   

Coppercoat holder bunden ren i mindst 10 år, med et minimum af vedligeholdelse. Mange har haft den samme bundmaling på i 15 år. Læs her om professionelle og private reaktioner. Det tidlige efterår er perfekt til påføring af Coppercoat, da temperaturen er den største udfordring.

 

Af Troels Lykke |

- Coppercoat er den mest miljøvenlige langtidsholdbare bundmaling på markedet. Det har den vundet en pris for: ”Most eco-friendly business award”. Derfor er B-on-C stolte af, at vi nu gennem de sidste 12 år har haft forhandlingen af dette produkt som har sparet bådejere for en masse arbejde og miljøet for mange kemikalier, fortæller forhandler Hanne Kirkeby fra www.b-on-c.dk i Slagelse til minbaad.dk.

Holder bunden ren i ti år

En behandling med Coppercoat holder bunden ren i mindst 10 år, med et minimum af vedligeholdelse. Mange har haft den samme bundmaling på i 15 år. 23 år er rekorden.

Coppercoat består af en vandbaseret epoxy og 99,7 % rent kobber, ikke andet, og kan bruges på alle bådtyper. Denne hårde selvpolerende bundmaling suger ikke vand som mange andre bundmalinger, hvilket har betydning for både øget fart og reduceret brændstofforbrug – win-win for både miljø og pengepung

Kobberkornene er bundet i epoxy og bliver på båden indtil de er irret bort, derved undgås det at aktivt kobber sænker ned til bunden og belaster havnene.

Og endnu en gang, for det kan ikke siges for ofte, så er det heller ikke for tidligt at tænke på ny bundmaling på denne årstid. Det tidlige efterår er perfekt til påføring af Coppercoat, da temperaturen er den største udfordring, og på denne årstid er det stadig lunt og gennemvarmt, og derfor en god tid at udføre arbejdet på.

Har du mulighed for vinteropbevaring i min. 8 grader, kan opgaven udføres hele vinteren.

De professionelle siger om Cobbercoat

B-on-C får mange positive tilbagemeldinger fra både private og professionelle

 Jakob Jensens bådeværft, fortæller bl.a.

- Vi sprøjter Cobbercoaten ud af døren. Vi oplever en stigende interesse i Coppercoat behandling, som har en holdbarhed på 10-12 år. Vores erfaringer med produktet er fantastiske ’

Fra Bådreparation.dk i Skødstrup lyder det sådan her:

- Jeg syntes det er meget nemt at arbejde med Coppercoat, da det er nemt at påføre og nemt at rense værktøjet med vand, men husk ikke at blande for store portioner ad gangen, da epoxyen så vil begynde at hærde i bøtten. Med rulle tager det to mand cirka 8 timer at påføre Coppercoat på en 40 fods sejlbåd. Kunderne ønsker primært Coppercoat for at slippe for at bundmale hvert eneste år. Jeg har fået tilbagemeldinger om, at kunden synes, at de sejler stærkere efter de har fået Coppercoat (men en del af den forklaring kan også skyldes, at deres gamle bund var meget ujævn med mange lag bundmaling med afskalninger rundt omkring).

F.O. Fly i Herning deler også gerne deres erfaringer:

- Vi er nu færdige med at behandle den aluminiumspeedbåd, som vi købte Coppercoat til. Alt gik efter planen og resultatet er blevet fint. Bådejeren er vældig tilfreds med resultatet. Mange har allerede været forbi for at se resultatet, så for jeres firma er det en fin reklame.

Private brugere af Cobbercoat siger

Fra den privat side har B-On-C.dk fået følgende kommentarer.

- Det skete lørdag den 17. juli, at den gamle Laurin 32 fik en ny frakke. Vejret var lovet tørt og temperaturen var 28°. Start kl. 10 og afslutning med en vel fortjent bajer kl. 17. Vi var 4 på jobbet. 2 rullatorer, tror jeg det må hedde, en omrører og en service- og blande medarbejder. Alt forløb uden problemer, men de små 10 cm ruller fandt vi for langsomme, så det blev 18 cm der kørte. Så blev der også lidt tid til kaffe og kage. De to "huller" fra de gule bukke fik 4 gange CC da vejret tillod det fire dage senere, fortæller Erik. 

Urban fortæller om behandling af cobbercoat på sin motorsejler.

- Det gik fint med at coppercoate Jecana efter at jeg havde gjort et ret stort forarbejde med udfræsning af osmoseblæner og en del slibe-faser. Jeg brugte lige knap elleve sæt Coppercoat til fire (nye) lag til en Nauticat 43. 

Morten, der sejler motorbåd, fortæller.

- Nu har jeg fået min båd behandlet med Coppercoat og det er jeg glad for.Jeg kan oplyse at topfart er steget med 2.5 knob så jeg tænker det også sparer brændstof ved marchfart.

Carsten fortæller:

- Jeg er vældig fornøjet med det foreløbige resultat. Jeg har så småt indset, at grønne alger i vandlinjen i sensommeren nok er noget, jeg må leve med. Til gengæld ser det (fra min svømmetur i går) ud til, at resten af bunden også i år kan forventes at være ren, bortset naturligvis fra det sædvanlige brune slim, som vist findes på alle både? Der er flere af mine tilskuere, der har fået øje på fordelene ved Coppercoat'en, når jeg fortæller om projektet, så du får nok travlt med at lange over disken til næste år, med alle dem jeg har henvist til b-on-c.dk

Beregn hvad det koster for din båd

Cobbercoat for en 30 fods sejlbåd koster typisk omkring 8.500 kr. inklusiv moms, men man kan selv se hvad det koster via et beregningslink: https://b-on-c.dk/hvor-mange-m2-er-din-baad/

Læs om Coppercoat på www.b-on-c.dk. Der findes erfarne folk til opgaven rundt om i landet vi henviser gerne, fortæller Hanne Kirkeby.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader