Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kort Nyt

Batterier selvantændte i 49 fods betonsejlbåd i Nyborg - 8 brandmænd slukkede ilden - ejer er uforstående - måske en kortslutning

To brandbiler, otte brandmænd og politiet rykkede torsdag ud efter melding om brand på en "større" sejlbåd i Nyborg Havn, oplyser Beredskab Fyn til TV 2 Fyn. Vi mødte ejeren torsdag aften efter branden. - Man kan ikke forsikre en betonbåd, siger ejeren Jens Johnstad-Møller. Se ny kommentar.

Af Troels Lykke |

49 fods betonbåd fik brand om bord efter der gik ild i to batterier i den 22 tons tunge sejlbåd, der tilhører Jens Johnstad-Møller, der til dagligt er ingeniør. 

Udover at han var grædefærdig over branden i båden, han gennem flere år har i standsat, er han også uforstående over hvorfor branden opstod, som han også forklarer i minbaad.dk-videoen i toppen af artiklen.

Ejeren er ked af at båden ikke er forsikret.

- Man kan ikke forsikre en betonbåd har jeg fået af vide, siger ejeren Jens Johnstad-Møller til minbaaad.dk.

Indsatsleder: Batterier var smeltet

Ifølge indsatslederen var der tale om "kraftig røgudvikling" fra båden.

- Vi brækker batterikassen op, og det viser sig, at batterierne er smeltet, så vi formoder, at branden er startet der, siger indsatslederen  Henrik Magnussen til TV 2 Fyn.

Der blev brugt cirka 100 liter vand i slukningsarbejdet. Anmeldelsen kom klokken 12.58.

En kortslutning kan være årsagen

Sejler Jacob Juel Sørensen, der ved noget om batterier, forklarer mandag på facebook:

Jeg vil antage at der er opstået en kortslutning tæt på batteripolerne, så der har kunne løbe en voldsom strøm. Det er sandsynligvis IKKE selve batteriet.

Hvis det er almindelige blyakkumulatorers, så er det ikke selve akkumulatoren der er gået ild i - de kan meget svært brænde.

Det samme gælder hvis det er Lithium-jern-fosfat-akkumulator (LiFePO4), men her kan et punktering af akkumulatoren skabe meget varme og røg.

Hvis det er andre typer Lithium-ion-akkumulator - så er der flere der bruger materialer der kan føde en brand, men beskyttelses kredsløb vil forhindre det. Så er det en fejl i installationen, eller kraftig mekanisk påvirkning - som er årsagen. Hvis det var tilfældet, så ville båden total være udbrændt.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader