Gå til hoved-indhold
Test
Terhi 480 Cabin kan lukkes helt til som det ses her, da regnen tog til under vores test i Finland. Fotos: Troels Lykke
Test
Test
Test

Test: Synkefri dagsejler, Terhi 480 Cabin fra Finland, er også til dansk sommerregn

Den 16 fods kabinebåd, bygget i ABS-plast, er uden toilet og pantry, men man sidder dejligt beskyttet i kahytten og en kaleche kan også slås op. Topfarten var 31 knob med 60 hk Honda-motor. Båden sejler fint, men hun rullede lidt i bølgerne.

Af Troels Lykke |

Terhi 480 Cabin gyngede da vi trådte om bord på den, på en sø to timers kørsel nord for Helsinki. Den lille finne er nemlig ikke særlig stor, under fem meter lang og under to meters bredde.

Den vil egne sig som begynderbåd, men kan også sagtens bruges af erfarne sejlere, der gerne vil være sikker på, at de kan sejle i tørvejr. I forhold til andre kabine-både i samme størrelse er Terhi 480 Cabin prisbillig.

Den koster 89.495 kroner uden motor, og med en 60 hk Honda-motor ryger prisen op på 159.490 kroner, leveret i Danmark, men vi vil anbefale at man køber den med komfortpakke, der koster 16.995 kroner. Her får du blandt andet hynder med, men også vigtige trimtabs.

De kan holde balancen i båden, når der er hård sidevind. Det kunne vi konstatere da vi sejlede den 440 kilo lette Terhi 480 Cabin. Med 60 hestekræfter bagpå var der fin acceleration på finnen.

21 knob er en fin hastighed

På få sekunder planer du og kort tid efter er du på en marchhastighed på 21 knob. Her er benzinforbruget 9,6 liter i timen, med 4.200 omdrejninger.

Det kunne vi se på instrumenterne. En pæn stor Raymarine-kortplotter, der også er ekstra udstyr, var fin at sejle efter, da vi sad i det velpolstrede sæde. Herfra er udsynet fint 360 grader rundt.

Man føler sig derfor fint tryg om bord, men man skal lige indstille sig på at båden ruller lidt i søen, da båden har et skarpt forskib, men det lader til at være et godt kompromis, da bølgerne bliver skåret fint. Tingene rasler heller ikke nævneværdigt på båden. Tingene er gennemarbejdet af Terhi, der i mere end 50 år har produceret næsten 230.000 joller og motorbåde.

Rift om at komme i ly for regnen

Faktisk var der rift blandt journalister om at komme på Terhi 480 Cabin under den finske stortest med 16 både, især da regnen satte ind. Vi kunne godt lige være fire personer på båden og vi måtte løfte agterkalechen op så alle kunne side i læ for regnen.

I førerkabinen, hvor der cirka er 1,60 meters stårhøjde, kan der sidde to personer. Her sidder man fint på to pænt polstrede sæder.

Du kan stå op og styre

Du kan også stå op at styre, når du skubber skydetaget tilbage, når du står op. Det går fint, især hvis du gerne vil stå op og have overblik i havnen. Skydetaget har tre indstillinger, så du dermed også kan lukke solen ind i kabinen.

Terhi 480 Cabin er praktisk indrettet og allerede i 2024, hvor båden kom frem, er der sendt 90 af modellen ud til forhandlere, også til Danmark, fortalte Terhis plandirektør Jan Makinen.

Han var med under testen. Han er en høj mand på cirka 1,90 og han kunne fint sidde i salonen. Båden er nem at gå igennem fra stævn til hæk, og har et overraskende rummelige layout.

På det åbne agterdæk er der en agterbænk med god benplads til 2-3 medpassagerer.

Takket være kabinens 2-delte dør i stævnen og dens åbne bagvæg er det praktisk at gå gennem båden fra stævn til agterstavn, hvilket forenkler f.eks. havnemanøvrer.

En 40-60 hk påhængsmotor kan monteres på agterspejlet, og hele bådpakken kan transporteres på en bådtrailer uden bremser, hvilket er med til at holde priserne nede.

Konklusion: Hyggelig båd til danske forhold

Terhi 480 Cabin overrasker positivt med sin pladsudnyttelse, hvor to voksne og to børn vil kunne være der uden problemer på en dagsejlads.

Der er god bevægelsesplads inde i kabinen og i det åbne rum, end man umiddelbart skulle tro, hvilket gør nyheden til en farbar mulighed for eksempel som transportbåd, til dagsture eller for eksempel trolling, dog kun i de mest beskyttede farvande.

Kabinen syner er måske en anelse høj finnen, men det er man glad for når regnen eller hård vind sætter ind, så bølger ikke vil ramme ind over. Der er da også vinduesvisker, ud for førersædet. Terhi 480 Cabin er lidt sjov at sejle uden man føler sig utryg. Samtidig bliver man ikke ruineret, når man skal betale for en ny båd.

Terhi motorbåde kan ikke synke

Siden 1972 har Terhi- fabrikken i Finland producere næsten 230.000 både. De holdbare Terhi-motorbåde, og joller er lavet af separate ABS-plastikskaller, som er vakuumformede under høje temperaturer. Mellemrummet mellem de to skaller er fyldt med et ikke-absorberende polyurethanskum.

Denne sandwichkonstruktion gør Terhi-bådene ikke kan synke, men gør også at de kan holde i en evighed og skummet gør at skroget larmer mindre, når det rammer bølgerne. Samtidig er ABS-plast let og båden vejer da også kun 440 kilo, uden en 60 hk Honda-motor.

Terhi 480 Cabin

Længde  480 cm

Bredde  185 cm

Højde over vandoverfladen 175 centimeter uden lanterne

Vægt uden motor 440 kg

Materiale ABS plast

Max. motor 60 Hk

Max. hastigheder:

40 hk - 28 knob

60 hk - 31 knob

Kategori CE/C - kystnær sejlads

Max. passagerer 5

Selvlæns  Ja

Pris uden motor 89.495 kr.

Pris leveret i Danmark med 60 hk Honda  159.490 kr

Tilbehør: Comfort pakke med fabriksmonterede trimtabs og hynder koster 16.995 kr.

Forhandles flere steder i Danmark www.terhi.fi/en-en/dealers

Bådværft i Finland        www.terhi.fi

Motor
content-loader
content-loader
content-loader