Gå til hoved-indhold
Test
Den store koncern Brunswick Corporation, der blandt andet står bag Quicksilver, Uttern og Bayliner-bådene, var 18 måneder om at udvikle Navan C30 og S30. PR-foto
Test
Test

Navan 30C – første luksusbåd i ny serie fra gigant i bådbranchen - masser af overskud og detaljer

Vi tester Brunswick Corporations nye model Navan 30C, der er kvalitet i den dyre ende. Den nyudviklede båd med det sporty look, sejlede 50,4 knob med 2 x 300 hk Mercury V8-motorer, viste test på sø i Polen. Båden skuffer ikke.

Af Troels Lykke |

Navan C30 signalerer passion for bevægelse. Den er nemlig til den aktive sejler, der også har sit SUP-board, kajak eller mountainbike på toppen af ruftaget, men den er også til familien, der blot ønsker en flot, sporty båd til at tage på ferie i, og det kan ske hele året, da kahytten kan lukkes helt til med praktiske sidedøre, som på en Targa og med et stort vippevindue agter i styrehuset, så man også er i kontakt med dem, der sidder ude foran motorerne på agterbænkene.

En anden positiv ting er at der er bred passage på sidedækket, hvilket gør det let og sikkert at bevæge sig frem til soldækket eller når du skal lægge til i havnen. Navan er et nyt mærke i den internationale bådbranche og den er i høj byggekvalitet materialer og indretning, kan vi bevidne efter flere timer på båden.

Den store koncern Brunswick Corporation, der blandt andet står bag Quicksilver, Uttern og Bayliner-bådene, var 18 måneder om at udvikle Navan C30 og S30, efter en del undersøgelser af markedet og samtidig blev motorbåde-sejlere blevet spurgt om deres behov.

-Men fremover til det kun tage 12 dage, for 15 til 18 bådebyggere og teknikkere, at bygge båden, forklarer chef for den projektet Navan by Quicksilver, Alexis Fléchier, fra firmaet med det lange navn: EU Venture Group - Brunswick Boat Group.

Vi og fem andre journalister fra Europa mødte Alexis Fléchier, samt marketingfolk og ingeniører under den hemmelige bådtest på en sø i Polen, tæt på Hviderusland, få kilometer fra hvor Navan-bådene bygges.

Det var en hemmelig test i juli 2023, da båden først blev offentliggjort i september under Cannes Yachting Festival i september. Vi måtte endda underskrive en klausul om ikke at fortælle om Navan-båden før den fik verdenspremiere i Cannes.

Der spares ikke på noget

Navan C30, som vi testede, er en båd, hvor der ikke er sparet på noget. Når man møder båden kan du med en digital fjenbetjening, få lys fire steder om bord, så man ikke skal rode i mørket fx. Denne del kører på sit eget batteri.

Det handler om at man skal kunne isolere eventuelle fejl, lød forklaringen. Blåt undervandslys er der også på båden, for dem der er til det. I pantryet, i styrbord side, er der Wallas diesel kogeplader og der er to køleskabe om bord. Aircondition kan man også få, der kører på eget batteri. Med et stort åbent skydetag i styrehuset, går det fint at lave om bord, da madosen let forsvinder ud.

Den sejler, der køber Avon 30C, får løsninger fra øverste hylde, men stadig til en pris på 1,65 mio. kroner med 2 x 225 hk Mercury V6-motorer, leveret i Danmark. Du kan også få båden med en enkelt Mercury 400 hk V10-motor, hvor den samlede pris for båden sænkes til 1,45 mio. kroner.

50,4 knob er rigeligt

Båden vi testede var med 2 x 300 hk V-8-motorer og her var topfarten 50,4 knob på fladt vand. Vi fik en voldsom underholdende acceleration og en topfart, der er mere end rigelig til de fleste.

Sænker man farten til 24 knob vil man kunne sejle 175 sømil på en tank, hvilket er mere end en tur rundt om Fyn.

Svingene klarede Navan C30 fint og der var ingen kavitering fra motorerne. Samtidig var båden let at sejle og selvfølgelig let på rattet. Man bliver virkelig underholdt på Navan C30.

Både Navan S30 og C30 har begge et dobbelttrins-skrog, der almindeligvis bruges i racerbåde, da der trækkes luft ind under skroget, hvilket reducerer vandmodstanden, hvilket gør bådene hurtigere og mere brændstofeffektive. Samtidig oplevede også at bølgerne skubbes fint ud til siden, så man ikke generes afskumsprøjt om bord.

Plads om bord

Kahytten kan prale af en stor dobbeltkøje, et stort skydetag, og et bredt, men lavt toiletrum i bagbord side, med et elektrisk skyllesystem og en bruser med varmt vand, hvilket gør den ideel til familier og gæster.

Brunswick-teknologiporteføljen, i både C30- og S30-modellerne, leveres som standard med avanceret teknologi, inklusive Simrad NSX GPS og 12 tiommer kortplottere med et såkaldt C-Zone operativsystem.

Den danske importør Mads Dahl Jeppesen fra Jørgensen & Dahl i Greve Marina, har allerede Avon C30ere på vej til Danmark.  Han tror sejlerne er villige til at gå op i pris og kvalitet.

- Man kommer ind i et andet kundesegment end vi plejer, som kræver mere luksus og kvalitet, men faktisk holdes prisen noget lavere end konkurrenter i det højere segment. Og vi har da også allerede bestilt to hjem til vores forhandlere, siger den danske distributør Mads Dahl-Jeppesen.

Båden kan ses og opleves hos Tempo Bådsalg A/S, der sælger båden i samarbejde med Tempo Både APS på Ishøj Havn.

Det tilbyder Navan 30C

• Ergonomisk sæde med digitalt instrumentbræt op til 12" skyllede dobbelte Simrad-skærme – fuld digital omskifterstandard betjent af C-Zone

• 12V klimaanlæg med dedikeret batteribank til sejle i havn

• Batteribank-invertersystem,  til elektrisk grill, når du er på vandet

• Premium polstring med diamantmønster

• Stor solseng på fordækket

• Åbning af XXL hardtop tagluge i et lukket cockpit

• En ekstra indvendig pantry med vask og komfur

• Valg af dedikeret skærmopbevaring eller bagbord og styrbord flip-up sæder

• Et dobbelt styresæde med bolster

• Drejelige cockpitsæder med fuld kabys nedenunder

• Dedikeret skærmopbevaring

Læs mere: www.Navan-boats.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader