Gå til hoved-indhold
Udstyr
Epifanes er noget giftigt stads, som kræver god udlufning eller åndedrætsværn. Her er en af mine håndværker-venner igang i Nyborg med min Shipman 28, der får rullet Epifanes på. Foto: Troels Lykke
Udstyr
Så slidt så mit dæk ud på min Shipman 28, som jeg betalte 35.000 kr. for i 2024. Den skulle aldrig have kostet mere end 20.000 kr. Men til gengæld gjorde jeg båden flot for cirka 30.000 kr.
Udstyr
Der var nok at tage fat på i det gamle, slidte cockpit.
Udstyr
Før Shipman 28 fra Kerteminde blev malet.
Udstyr
Jeg fik også nye vinduer i fra Plexifix, mere om det senere. Foto: Jesper Petersen
Udstyr
Båden skulle skibes ned og spartles ud før maling. Og vi brugte også silicone-fjerner flere steder.
Udstyr
Udstyr
Fribordet blev helt glat, mange spørger om jeg har sprøjtemalet båden, men Epifanes er blot rullet på. Nye vinduer fra Plexifix i Køge er også monteret.
Udstyr
Dækket tog lang tid at slibe ned og huller skulle dækkes før det fik grunder og to lag Epifanes. Fribordet fik grunder og tre lag Epifanes.
Udstyr
Udstyr
Det tog lang tid at dække tingene af før vi malte cockpit og dæk, men vi sleb ikke meget før vi malede, men vaskede meget af.
Udstyr
Det færdige resultat. Mønstrene i dækket kunne beholdes da Epifanes er meget tyndt.
Udstyr
Udstyr
Vi måtte mellemslibe for at få et helt glat resultat.
Udstyr
Båden blev sejlet fra Nyborg til Odense.
Udstyr
Udstyr

Sådan ruller du fribord og dæk med Epifanes med super finish - jeg gjorde det på min Shipman 28

Du behøver på ingen måde at sprøjelakere din gamle 70er-båd for at få et helt nyt og blankt look på dit fribord. Med en af mine venners hjælp fik jeg rullemalet både mit fribord og dæk, dog efter noget forberedelse med lapning af huller, især på dækket, der var helt ødelagt. Se før og efter billeder.

Af Troels Lykke |

Når du skal male fribordet på din sejlbåd, frister drømmen om en spejlblank overflade som på en nybygget superyacht. Men inden du går i gang, er det vigtigt at spørge dig selv: Hvad er dine forventninger – og hvor realistiske er de?

Mine forventinger til min Shipman 28 var at den ikke skulle ligne en båd med appelsinhud og gerne at det lignede at den var blevet sprøjtemalet. Og det er lykkedes for cirka 6.000 kr. for Epifanes-maling, slibepapir, ruller, pensler, fortynder og andre ting, som du kan læse om her. 

Processen var sjov og lærerig og ja jeg fik hjælp af en bådebygger, men andre, der ikke har en blondine-håndværkerhjerne som jeg, vil sagtens kunne male sin båd, som her, udenfor eller gerne inde i en hal.

Vi købte den ultra tynde, men stærke Epifanes to-komponent maling hos HF Industri & Marine, hvor vi har fået gode råd.

– En perfekt overflade kræver mere end god maling. Det kræver forberedelse, tid og de rigtige betingelser, siger Jens Poulsen fra HF Industri & Marine i Svendborg, som har rådgivet bådejere om maling i over 30 år.

Er båden ikke overdækket, og temperaturen under 12 grader, mens søsætningen nærmer sig om seks dage, kan det være klogt at justere ambitionerne. Resultatet bliver aldrig bedre end forarbejdet og forholdene.

Forarbejdet er afgørende

Uanset om du bruger 1-komponent eller 2-komponent maling, skal overfladen være grundigt slebet og helt ren. Er gelcoaten intakt, kan man male direkte. Er der smårevner eller ujævnheder, bør der først grundes – helst med en finishprimer, som lukker mikroskopiske porer og sikrer god vedhæftning.

– Primeren skaber en jævn, tæt flade og er nøglen til et godt og holdbart resultat, forklarer Jens Poulsen.

2-komponent – til dig der vil have det bedste

Epifanes Poly-urethane er en 2-komponent topcoat, som giver høj glans, ekstrem slidstyrke og op til otte års holdbarhed ved korrekt vedligehold. Til gengæld kræver det præcis blanding og optimale forhold under påføring.

– Luftfugtigheden må ikke overstige 75 %, og temperaturen bør være over 12 °C. Samtidig skal du undgå dugpunkter og sørge for god ventilation, siger Jens Poulsen.

Typisk anbefales tre lag topcoat, som kan rulles, sprøjtes – eller påføres med den effektive "roll and tip"-metode.

Roll and tip – til den glatte finish

Skal du male fribordet på en 30 fods sejlbåd, er rullemetoden ofte den mest praktiske. Brug en superglat skum-, mohair- eller velourrulle, og arbejd i små felter ad gangen.

Et godt trick er "roll and tip": Én ruller malingen på – og en anden følger straks efter med en bred, blød pensel i lette lodrette strøg. Det reducerer mærker og giver en finish, der nærmer sig sprøjtemalet kvalitet.

– Tag dig tid. Undgå at male frem og tilbage for meget – det trækker malingen med og giver ujævn glans, lyder rådet fra Jens Poulsen.

Er vejret imod dig? Vent hellere

2-komponent maling som Epifanes giver fremragende resultater – men kræver, at man arbejder metodisk og har styr på både værktøj og vejr.

– Hvis vejrudsigten er usikker, og søsætningen ligger lige om hjørnet, kan det faktisk bedre betale sig at vente. Dårlige betingelser giver dårlig hæftning – og et dårligt resultat, siger Jens Poulsen, der supplerer:

– Start med at vurdere, hvor meget tid og kræfter du vil lægge i projektet – og justér dine ambitioner derefter. Gør det ordentligt – eller vent, siger Jens Poulsen.

FAKTA: Det skal du vide om 2-komponent maling

Fordele:

Ekstrem slidstyrke og høj glans
Lang levetid – op til 8 år
UV- og vandbestandig
Udfordringer:

Kræver nøjagtig blanding og korrekt påføring
Følsom over for fugt og temperatur
Tidkrævende forberedelse
Anbefalinger fra fagfolk:

Min. 12 °C og maks. 75 % luftfugtighed
Brug finishprimer før topcoat
Påfør 3 lag topcoat
Brug kvalitetsruller og “roll and tip”-teknik
Eksempel: Pris og materialer til maling af en 30 fods sejlbåd

Fribordsareal: ca. 20–25 m²

1. Finishprimer

Epifanes Epoxy Primer (2-komp.)
Forbrug: ca. 2,25 liter
Pris: ca. 1.300 kr. inkl. moms
2. Topcoat

Epifanes Poly-urethane (2-komp.)
3 lag á ca. 6,75 liter i alt
Pris: ca. 5.175 kr. inkl. moms
3. Tilbehør

Ruller, pensler, bakker m.m.: 400–600 kr.
Total pris: ca. 6.500 kr. inkl. moms

Motor
content-loader
content-loader
content-loader