Luftaffugter, olieradiator og ozon-generator er vigtige i båden om vinteren, når du bor der
At overvintre på en båd kræver opmærksomhed på fugt og skimmelsvamp. En god kombination af ventilation, affugtning og skimmelbekæmpelse kan sikre et sundt indeklima. Læs også om ozon-generator mod skimmelsvamp. Støjfri olie-radiator til at holde varmen anbefales af sejler.
Mange drømmer om at bo på deres båd året rundt, men kun få tilbringer også vinteren om bord. Vi har boet på vores sejlbåd i tre år og sejlet fra Hamborg langs Atlanterhavskysten til Middelhavet. Vores første vinter blev tilbragt i Hamborg, den anden i Lissabon og den tredje i Barcelona.
I løbet af disse tre år har vi gjort mange forskellige erfaringer, som vi gerne vil dele. Det handler blandt andet om valg af den perfekte vinterhavn, opvarmning, ventilation samt bekæmpelse af fugt og kulde, fortæller Marian Kempf til Blauwasser.de
Problemet med fugt om vinteren
Fugt om bord skyldes flere faktorer. Kondens opstår pga. temperaturforskelle mellem dag og nat samt forskellen mellem vandets temperatur og luften inde i båden. Hertil kommer fugt fra besætningen gennem vejrtrækning, sved og madlavning.
En ofte overset faktor er saltindholdet i bådens tekstiler og overflader. Salt er hygroskopisk, hvilket betyder, at det tiltrækker fugt. Dette gør, at fugten lettere ophobes i båden og kan give anledning til skimmelsvamp.
Luftaffugtere – en effektiv løsning
En elektrisk luftaffugter er en af de bedste måder at bekæmpe fugt om bord. Vi har haft en om bord siden vores første efterår i Galicien. Vi anbefaler en model med mindst 10 liter affugtningskapacitet per dag, så den er effektiv nok. Mindre enheder skal tømmes oftere, hvilket kan være upraktisk.
Luftaffugtere med kompressor fungerer ved at køle luften ned, så fugten kondenserer og ledes bort. Samtidig afgiver de varme til rummets luft, hvilket skaber en mere behagelig temperatur.
Vi anbefaler en affugter med kontinuerlig vandafledning, så den kan køre uafbrudt, selv når du ikke er om bord. Modeller, der anvender granulat eller salt, er ikke egnede, hvis man bor på båden, da de skaber en meget saltet væske, som kan være svær at fjerne, hvis den spildes, fortæller Marian Kempf.
Skimmelsvamp på båden
Skimmelsporer findes naturligt i luften, men de behøver fugt for at vokse. Hvis fugt ikke fordamper korrekt, kan skimmel brede sig hurtigt.
For at bekæmpe skimmel bør man ikke bruge eddike eller almindelige rengøringsmidler, da de indeholder organiske stoffer, som kan give skimmelsvampen næring. I stedet anbefales det at bruge højprocentet alkohol som ethanol eller isopropanol, der effektivt dræber skimmelsporerne.
Ozon-generatorer mod skimmelsvamå
En ozon-generator kan også være en effektiv metode til at desinficere båden. Ozon (O3) angriber skimmelsporer og bakterier, hvilket gør det lettere at fjerne dem.
Det er dog vigtigt at bruge ozon med forsigtighed, da det kan være skadeligt for mennesker og dyr. Ozon kan desuden skade gummitætninger og visse plastmaterialer. Derfor anbefales det at ventilere båden grundigt efter brug af ozon-generatoren.
Hos os bruger vi ozon-generatoren hver tredje uge i en halv time. Efter behandlingen ventilerer vi båden i 30 minutter, så alt ozon omdannes til almindeligt ilt. Dette efterlader båden med en frisk duft og fri for skimmel og fugt.
At overvintre på en båd kræver forberedelse og opmærksomhed på fugt og skimmelsvamp. En god kombination af ventilation, affugtning og skimmelbekæmpelse kan sikre et behageligt og sundt indeklima om bord. Med de rette tiltag kan vinteren på båden blive en behagelig oplevelse frem for en konstant kamp mod fugt og kulde.
Olie-radiator til at holde varmen - billigere end oliefyr
Vinteraftener er længere og koldere, og efterårsstorme kan gøre livet om bord ubehageligt. Selvom vejret ikke kan ændres, findes der effektive løsninger til at holde varmen.
Traditionelt har sejlbåde oliefyr om bord, men de fleste modeller er ikke designet til kontinuerlig brug i flere måneder. Derfor har vi skiftet til elektriske opvarmningsløsninger. Elektriske varmeapparater er ikke blot mere bekvemme, men ofte også billigere end dieselvarme, især da de fleste marinaer tilbyder strømtilslutning.
Elektriske varmeblæsere har længe været populære som supplement til dieselvarmere. De opvarmer hurtigt, men støjen fra blæseren kan være irriterende. Olie-radiatorer er blevet sjældnere på både, men de afgiver jævn og støjfri varme, hvilket gør dem til et godt alternativ.
Vi har haft stor succes med en kombination af en elektrisk varmeblæser og en olie-radiator. Radiatoren giver en konstant grundvarme, mens varmeblæseren kan tændes efter behov for hurtig opvarmning, fortæller Marian Kempf.
Kilde. Blauwasser.de


