Sargo 28 Explorer: Påhængsmotor eller indenbordsmotor?
Udviklingen i fritidsbådsmarkedet er klar: Flere og flere både leveres i dag med udendørs påhængsmotorer. De er servicevenlige, lette og effektive – og kan vippes op, når man går tæt på land. Men når det handler om en tung havcruiser som Sargo 28 Explorer, deler meningerne sig.
Vi har været i Finland og teste Sargo 28 med påhængsmotorer. Det var sjovt og båden er mere levende end med indenbordsmotor.
Med to Yamaha 250 hk påhængsmotorer starter prisen på 2.038.000 kroner inkl. moms, ekskl. levering fra væftet i Finland. Med denne opsætning nåede Motorbaadsnyt.dk under en test i Finland en topfart på 42 knob.
Båden, der kom på markedet i 2021, blev oprindeligt leveret med indenbordsmotor. Her giver en Volvo Penta D6 440 hk en topfart på 38 knob til en pris på ca. 2,35 mio. kr. i Danmark hos DBC Marine.
Vælger man i stedet en D4 320 hk, ligger prisen omtrent på samme niveau som modellen med to Yamaha 250 hk – men uden den samme manøvredygtighed. For med påhængsmotorerne følger joystick-styring, der giver en helt anden kontrol i havnemanøvrer end en traditionel bovpropel.
Mere forbrug – og større tyveririsiko
Testen viste dog, at versionen med påhængsmotor bruger op mod 50 procent mere brændstof end indenbordsversionen.
Ved 28,5 knob og 4.000 omdrejninger lød forbruget på 88,35 liter i timen. Ved 12,1 knob brugte båden 49,6 liter i timen. På topfarten 42,8 knob slugte motorerne 192,6 liter i timen.
Derudover er en indenbordsmotor langt sværere at stjæle – en væsentlig pointe i en tid, hvor organiserede tyveribander ofte går målrettet efter påhængsmotorer.
– I Danmark har der ikke været den store interesse endnu, og jeg forventer heller ikke, at det ændrer sig på kort sigt. Men Yamaha har gjort det godt – motorerne er både støjsvage og nemme at vedligeholde og du kan vippe dem op og sejle tættere til kysten, siger importør Henrik Petersen fra DBC Marine i Skovshoved.
Køreglæde som en cruiser
På plussiden giver de to Yamaha-motorer masser af kræfter, lavt støjniveau og minimale vibrationer. Testeren sammenligner oplevelsen med at sejle en sportscruiser – og her spiller de 42 knob naturligvis en rolle.
Samtidig frigiver udenbordsmotorerne mere plads til opbevaring, selvom man mister noget badeplatform.
Fortsat brugsbåd
Ellers er Sargo 28 Explorer tro mod sit DNA: Gode og sikre gangarealer, høj komfort i salonen og en indretning, der gør båden anvendelig hele året.
Den store U-sofa giver siddepladser med samme udsyn som styrmanden, og ventilationen er blandt klassens bedste med fire store tagluger, der kan åbne hele hytten op.
Konklusion – indenbords
Skal man vælge ude- eller indenbordsmotor?
Til sejlere, der prioriterer fart og sportslige egenskaber, giver påhængsversionen et smil på læben. For de fleste andre er indenbordsmotor stadig den mest logiske løsning – både af hensyn til brændstoføkonomi, sikkerhed og praktisk anvendelighed.
Som en tester fra Skippo.se konkluderer: At vælge påhængsmotor til en Sargo 28 Explorer kan give fart og sjov – men for langt de fleste er det huli hovedet.
Men som den danske importør Henrik Petersen fra DBC Marine siger, så er der også fordele ved udenbordsmotorer. De sejler stærkere, støjer meget lidt og er meget støjsvage og en anelse billigere.
DBC Marine viser Sargo 36 Explorer og Sargo 45 Explorer på Copenhagen Boat Show i Ishøj fra den 28. august.
Sargo 28 Explorer (påhængsversion)
Længde: 9,2 meter
Bredde: 3,0 meter
Motor: 2 x Yamaha 250 hk
Forbrug: 3,1 liter/sømil ved 28 knob
Toppfart: 42 knob
Kabiner: 2 (forkahyt + agterkahyt)
Pris 2.038.000 kr. før levering fra Finland
Værft: Sarins Båtar Oy Ab, Kokkola, Finland
Importør: DBC Marine, Skovshoved




