Lorenzen: 50.000 strategi-ord fra Sejlunionen
Efter måneders arbejde fra mere end 80 frivillige ildsjæle, er DS kommet med sine konklusioner – men er det nok?
Flere års utilfredshed blandt græsrødderne i dansk sejlsport, resulterede for et års tid siden i bl.a et kampvalg til formandskabet i Dansk Sejlunion.
Valget faldt på en person udefra, nemlig sejleren Hans Natorp fra Dragør. Nyvalget og ønsket om fornyelse generelt, førte til en række ændringer i den siddende bestyrelse, men vigtigst af alt besluttede man, at udarbejde en ny strategi for vores sport.
Og man valgte klogeligt at indbyde sejlere udefra til at deltage i arbejdet – og mere end 80 frivillige har altså knoklet med at skabe fundamentet til Dansk Sejlunions nye strategi.
Ny strategi – men manglende mod
Selve DS Strategidokument er på 25 sider – mens underudvalgenes afrapporteringer er på langt over 100 sider – det er solidt arbejde. Og der er masser at tage fat på, gode råd og vejledninger og ikke mindst anbefalinger til hvordan vi kan komme videre.
DS´s bestyrelse har valgt at fraskrive sig pligten til at følge udvalgenes forslag 100%. De har ved hvert udvalgs underrapport skrevet følgende:
Underudvalgenes rapporter er ikke udtryk for Dansk Sejlunions strategi.
De skal læses som selvstændige dokumenter med mange gode ideer og anbefalinger. Ganske som ønsket og for-ventet var der god ”flyvehøjde” på mange af udvalgenes ideer og anbefalinger, og også ganske som forventet trak de ikke alle i samme retning.
Bestyrelsen har dog valgt at tage nogle forslag fra hver undergruppe med i den endelige strategi – og det er måske ganske fornuftigt set i forhold til hvad der er muligt at gennemføre på den korte bane. Men jeg håber, at alle de gode ideer kommer længere frem i lyset – og undgår at blive glemt.
Tre fokusområder – lige her og nu
Strategi er langsigtet arbejde, og det lægger DS´s strategi dokument også op til. Men allerede nu vil DS gerne vise handling ved at igangsætte de tre vigtigste (!) områder.
- Sejlerfokus – enkelt sagt, så skal unionen være meget mere for den enkelte sejler end for klubberne. Dansk Sejlunion skal altså ”ned” i øjenhøjde med den enkelte sejler, i stedet for at være organ for klubberne. Dette nok i erkendelse af, at klubberne har vist sig ganske ineffektive i at kommunikere videre, hvad unionen laver.
- Den Danske Model – selvom det kan lyde som et valg slogan for Dansk Folkeparti, så er det faktisk en god arbejdsmåde og metode, der baserer sig på fællesskab og vidensdeling. Sammen kan vi meget mere end hver for sig, og bruger vi den akkummulerede viden aktivt og effektivt, når vi meget langt for færre midler.
- Kommunikation – der skal mere fut på kommunikationen, intern og eksternt. Der skal investeres i ressourcer og kompetencer.
Der skal kommunikeres effektivt på alle platforme, herunder nettet og de sociale medier. Man ønsker ganske enkelt at være det kommunikative fix-punkt for dansk sejlsport.
Gad vide hvad de ”gamle” redaktører på de kommercielle bådblade og sejlersites synes om det. Lykkes satsningen med minbaad.dk vil det uden tvivl betyde øget konkurrence på markedet.
Som en lille bonus strategi vil Dansk Sejlunion tage fat i at samle vandsportens interessenter i et aktivt fællesskab. Godt tænkt, og hvis det så også kunne blive et bo-fælleskab ved vandet, hvor sejlsport, kano- og kajak, rosporten, vandpolo, dykning, vandski, kites osv kunne samles – sikken et power centrum der kunne blive skabt.
Strategi – kan det måles ?
Slår man op på Wikipedia og søger på ordet strategi kommer følgende forklaring:
En strategi er langsigtet planlægning, som fører til eller mod et mål.
Altså der skal være et mål! Det synes jeg til gengæld, at der mangler i DS Strategi dokument. Der er mange ord – samlet set over 50.000 i rapporten og i underrapporterne – men meget få konkrete mål.
Det ville ha´været befriende hvis man havde turdet sætte kvantitative mål op, såsom:
- ”vi skal have 20% flere unge ind i sejlsporten”
- ”vi skal gå fra at være blandt de ti største sportsgrene i Danmark til at være blandt de fem største sportsgrene”
- ”vi SKAL have mindst én medalje med hjem fra OL” osv.
Det giver mening at sætte konkrete mål. Det kan kommunikeres let, og det kan måles. Ord kan fortolkes, og vil blive det. Konkrete mål er definitive og giver ikke plads til fortolkninger.
Opfølgning – en kontinuerlig proces
Som sejler er jeg utrolig glad for al den energi som de frivillige har lagt i denne proces. Nu er det bare RIGTIG vigtigt, at strategi-rapporterne ikke blot samler støv i betonarkiverne i Brøndby.
Nu skal der arbejdes på at sikre at strategi bliver til handling, og handling bliver til aktiviteter, og aktiviteter bliver til resultater.
En god start er vigtig i sejlads, og vi er kommet godt fra land – nu skal der navigeres, justeres, trimmes og udvises godt sømandsskab. Så kommer vi også i mål – God arbejdslyst !