Bastiansen er til IMX 40 - men nu sælger han den
Den sidste IMX 40 fra X-Yachts blev bygget i 2004, men båden klarer sig godt under kapsejlads, siger IMX 40-ejer Torsten Bastiansen, der nu sælger nu sin IMX 40 og X-35 for at købe en Xp-38.
Tyske Torsten Bastiansen taler pæredansk selvom han bor i Flensborg, han er nemlig vokset op i det danske mindretal i byen.
Bedsteforældrene er danske og kæresten Carina er fra Haderslev, hvor Torsten Bastiansen arbejder hos X-Yachts på 9. år, hvor han i dag er eksport salgschef. Det skriver BådNyt på gaden i serien: Mig og min båd.
Torsten Bastiansen sejler selvfølgelig i firmaets både, en X-35, som han vandt VM-bronze med i år og en IMX 40, hvor han også har fejret flotte sejre i ORCi-klassen. Begge både ligger i Flensborg Havn.
Denne artikel handler om IMX 40eren Veolia, der med folie er pakket ind i sponsorens firmafarver rød og hvid.
Båden købte han i 2009 med Svend Christensen. Han købte primært IMX 40eren at sejle tursejlads med kæresten, men også til kapsejlads. Således vandt Torsten Bastiansen VM-sølv sidste år under VM efter handicapreglen ORCi.
-Vi har da sejlet på tur rundt om Fyn og Sjælland og det er den god til, men jeg har sejlet mere kapsejlads i båden end meningen var og da min medejer Svend Christensen mødte op med en stor sponsor, betød det at jeg sejlede mere kapsejlads end tur, siger den 45-årige sejler, der er uddannet maskiningeniør.
Torsten Bastiansen er en skrap sejler, der i sin tid startede i Optimistjollen, senere i karrieren vandt han blandt andet tre tyske mesterskaber i X-332 og VM-sølv i 2006, også i en X-332.
Og i dag får han sejlet rigeligt kapsejlads i X-35 og IMX 40.
-Vi har en bruttotrup til de to både på i alt 16 mand fra Danmark og Tyskland, på den måde har vi altid to mand til samme post og det virker godt, forklarer sejleren, der også har sin bror Anders Bastiansen på holdet.
Blev hurtig igen
En IMX 40 går fra 7,4 til 7,5 knob på kryds og med 36-38 grader til vinklen, med andre ord er den ældre bådtype stadig hurtig og kan således følge en First 40, Rodman 42 og Luffe 43.
På læns, med spiler oppe, har Bastiansen-holdet sejlet 16 knob på fladt vand.
Flere gange har den X-Yachts ansatte sejlet for nyere bådtyper, som X-40 og X-43, men i år var det den ’rigtige’ båd der vandt under Kielerugen.
-En af X-Yahcts kunder slog os med sin nye Xp44, så det går fint med ikke at sejle fra de nyere modeller, siger Bastiansen og griner.
-Faktisk er det godt for X-Yachts, at vi viser at de ældre både klarer sig godt, det er jo god reklame for de brugte både, som der jo også handles med, forklarer han til BådNyt.
Fik mindre forsejl
IMX 40eren var også hurtig da den kom frem. Den blev designet af Niels Jeppesen til den daværende IMS-regel i 2000. Et år hvor bådtypen vandt VM, men allerede et par år senere blev reglen ændret, hvilket havde en negativ effekt på IMX 40erens mål.
Siden blev IMS ændret til ORCi og i 2009 var bådtypen igen hurtigere efter handicap-mål, ikke mindst efter klassen droppede en overlappende 150 procents genua til en 106 procents fok, der straffes langt mindre efter ORCi, IRC og DH-reglen.
-Den mindre fok har haft en positiv effekt for klassen og den er langt lettere at håndtere, siger Bastiansen.
Læs hele artiklen i BådNyt på gaden.
Den 45-årige maskiningeniør Torsten Bastiansen, arbejder til dagligt hos X-Yachts, men bor i Flensborg med sin kæreste Carina.
IMX 40 har kulfibermast. Skrogstabiliteten er stor trods smal hæk, men den er ikke vægt optimeret som en Xp-38, der også har en dybere bulb placeret.