Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Her ligger hun så, i Aarhus havn. Foto: katrine Bertelsen
Kort Nyt
God plads om læ, jeg er flyttet ind. Foto: katrine Bertelsen

Katrines klumme: Hvad f….. er et sejldrev

Ja, så blev jeg bådejer… Den stolte skibsreder af en 29-fods kølbåd, uden meget kendskab til sejldrev, vinterkonservering af motor mv. Men jeg er optimist, det skal nok gå – med gode venners hjælp.

Af katrine bertelsen |

Jeg har igennem flere år ønsket mig en kølbåd. Nu er jeg den lykkelige ejer af ”Mary Ann”, en one off fra 1990.

Mary Ann vejer 3,5 tons, er 29 fod, og er en ægte tursejler. Det vil sige, rullegenua, lazyjacks og ingen spiler. Det sidste gør jeg nu nok noget ved, da masten er forberedt til det. Men den kan sejles af mig alene, og det er meget rart at vide, da hun skal lidt omkring – til stævner, presse-events mm.

Valget

Efter at have kigget lidt rundt, og været forbi en Maxi 84, og en Ballad m.m., altså både i nogenlunde samme størrelse og prisleje (ca. 120.000 kr og ca. 30 fod), faldt valget altså på Mary Ann.

Hun er en meget velholdt båd fra 1990, solidt bygget og afstivet de rigtige steder, med trecylindret Yanmar dieselmotor fra 2008 (21 Hk). Men vigtigst af alt: stor kahyt, og man skal ikke skille båden ad, for at komme til motor eller andre vigtige dele. Ikke ret meget elektronik og andet, der skal vedligeholdes og opdateres hele tiden. Men det elementære var i orden: ingen skader på skroget, GPS, autopilot, VHF og nyere lader. Bonus: 110 liters køleskab, aptering: pæn, meget praktisk og lækker, og båden var bare ren! Man ku’ spise sin madpakke på dieselmotoren.

Så det var ikke så svært. Valget faldt på Mary Ann. Flemming, der har bygget båden, og hans kone Eva, har brugt flere dage på at sætte mig ind i finesserne, og der var ikke meget at komme efter. Jo, en gammel autoradio med en kassettebåndspiller, der ikke helt virker, men det kan nu nok klares med en mere moderne. Til gengæld var der nyt tv, og resten var flot og fint.

Tjek bunden

Vi fik båden på land, fik tjekket bund, køl, propel, sejldrev og søventiler, der selvfølgelig var ligeså velholdt som resten,  og så skiftede Flemming lige anoden ved sejldrevet, og jeg fik bundmalet.

Professionel hjælp

Alt det kunne ikke klares uden hjælp fra gode venner. Erik Venøbo og søn, Alexander Venøbo, skibsbygger på Danish Yachts, gik båden igennem, og vi tog også en prøvetur. Dommen var klar, den er OK!. Der er plads til forbedringer, men den tager jeg i den takt, som behovet melder sig. Jeg er ligeså ukyndig som alle nybagte bådejere, så det er vigtigt at have en bådsagkyndig med, når båden skal vurderes.

Fra jolle til kølbåd

Min fortid er primært som jollesejler (Hobie Cat 16), og kapsejlads har fyldt meget i mit liv, og det bliver det nok ved med. Men for nogle år siden blev det for meget – både som aktiv kapsejler, aktiv official og kapsejladschef i min klub, Hellerup Sejlklub, og ikke mindst som journalist – indenfor sejlsport. Så jeg sadlede om, og blev tur- og kølbådssejler. Men det blev ikke til megen sejlads, udover nogle weekendture og sommerture. Hellerup Sejlklubs Albin Ballad er fin, men når man skal dele den med mange andre klubkammerater, bliver turene jo lidt korte. Så det skulle der laves om på.

Kontor og sejlads

2014 blev vendepunktet. Efter en pressetur i det skotske, fik jeg blod på tanden: nu skulle der igen sejles – og gerne langt. Men at sejle betyder jo en båd… Samtidig er jeg freelancejournalist – med arbejdsplads derhjemme. Kgs. Lyngby er såmænd fin nok, men det er sgutte inspirerende, at kigge ud ad vinduet på en have, når man skriver om sejlsport!

Noget sku’ der ske. Så jeg regnede lidt på det. Skulle det være et freelancekontor ude i byen, eller noget andet?  Regnestykket faldt ud til Mary Anns fordel. Hun kommer til at ligge på Østerbro i København, tæt på tog, bus og snart metro, og tæt på de mange sejlere, der skal sørge for at minbaad.dk, hele tiden har aktuelle historier at bringe.

Så… Så længe sæsonen ikke er for bister, bliver kontoret på Østerbro. Og veninderne har allerede meldt ud, at de er friske på lidt tur- og kapsejlads i Svanemølleområdet, så inspiration og lidt kapsejlads kommer jeg næppe til at savne.

At leve drømmen ud

Det er drømmen, der gik i opfyldelse. Et flydende kontor, placeret midt i det miljø, jeg skriver om, og en båd, der skal sejles i – mange måneder om året – og som sagt, gerne langt, og jeg kan arbejde om bord. Det er fordelen ved moderne medier: vi er ikke mere bundet af fysiske begrænsninger, så længe vi har internettet. Jeg glæder mig, og minbaad.dks læsere får også glæde af det.

En helgardering

Lige sidder jeg i Aarhus Lystbådehavn – på Mary Ann, og skriver. Varmeblæseren sørger for ordentlig temperatur om læ (det er fire grader ude, kuling er aftaget, men herinde er der 22 grader og vindstille), køleskabet leverer kold hvidvin, komfuret varm kaffe, der var gullaschsuppe til aften, og her er ståhøjde (188 cm) og masser af plads.

Snart går turen hjem til Djævleøen, som jyderne ynder at kalde Sjælland. Sært, for der bor godt nok mange jyder på den omtalte ø! Men jeg er på den sikre side , og har helgarderet mig med min gode ven Nordjyden Erik Venøbo, der sejler den hjem sammen med mig. Om nødvendigt klarer han nok at sejle den singlehand, hvis jeg går kold, søsyg og træt.

– Sæsonen er ikke slut, den er bare anderledes, som Erik Venøbo siger.

Men der er provianteret, både med hjemmelavet hønsekødssuppe og desserter, placeret i Mary Anns herlige, store køleskab. Proteiner og sukker skal der til. Og gerne af den hurtige slags!

– Skal vi så spise af tallerkener?, spørger Erik Venøbo, efter tre måneders ferie, hvor kasserollen gjorde det ud for tallerken.

Ja, selvfølgelig skal vi da det. På Mary Ann spiser vi af tallerkner, med kniv og gaffel! Ikke dåsehakkedrenge i kasserolle.

Mary Anns og vores hjemrejse til København kan du følge de næste par dage, her på sitet. Der kommer nok et par aha-oplevelser fra en nybagt bådejer, som jeg føler trang til at dele med jer. Gode råd modtages gerne.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader