Gå til hoved-indhold
Test
Tre typer finde Flyer 6 i. PR-foto fra Beneteau

Test af Årets Båd 2014: Flyer 6 med tre indretninger

Flyer 6 fås med tre indretninger på samme skrog. Vi valgte at teste Flyer 6 Space Deck. Båden, der sejler næsten 40 knob, tilbyder sjov sejlads til mange formål.

Af Troels Lykke |

Overskud. Det er det første ord jeg tænker på, da vi lige har forladt den gigantiske havn i Palma de Mallorca. 200 hestekræfter sidder der bagpå det kun 990 kilo lette Flyer 6 Space Deck-skrog.

Og selvom vi er tre om bord og tanken på 170 liter er fyldt 91 procent op, så går der kun lidt over fire sekunder før vi planer voldsomt.

Accelerationen er så kraftig, at jeg må holde godt fast for ikke at blive smidt bagud, da min australske kollega, Kevin, speeder helt op, mens jeg står op og noterer data fra instrumenterne. Heldigvis er man godt beskyttet for vinden, selvom det tonede vindspejl er en anelse smalt.

Trim gav fart

Få sekunder senere sejler vi en topfart på 39,3 knob. Først var topfarten 38 knob, men da vi trimmer motorbenet op på den store Zuzuki påhængsmotor stiger omdrejningerne fra 5500 til 6000 og det giver lige 1,3 knob ekstra.

Farten havde helt sikkert været over 40 knob, hvis kun en mand havde sejlet den nye Flyer 6 Space Deck. Det er alle enige om, især Beneteau's mand om bord, selvfølgelig.

Med så stor en motor koster båden 316.590 kroner med en Yamahamotor, hvilket sådan set er en fin pris fra verdens største lystbådeværft, men prisen kan komme helt ned på 261.690 kroner, hvis man køber båden med en mindre 115 hk motor, hvilket efter min smag vil passe fint.

Her sejler båden fire-fem knob langsommere, og bådens kræfter vil være mindre, hvilket vil passe de fleste familier godt. Men vil man stå på vandski efter båden, og det skal gå vildt stærkt, så vil en stor 200 hk motor selvfølgelig være det bedste valg.

Ikke dyr i drift

Benzinøkonomisk viste det sig, at Flyer 6 Space Deck bruger 17 liter benzin i timen med en fart på 15 knob, mens benzinforbruget kun stiger til 25 liter når du sejler en en fin, optimal cruisingfart på 22,5 knob.

Men filmen knækker helt, når man fyrer mere op for motoren, for ved 39,3 knob, målte vi benzinforbruget til 66,2 knob i timen. Bådens skrog er udstyret med Air-Step, der betyder at der trækkes luft ind under skroget, når det planer.

Og ifølge Beneteau giver det mindre friktion på bunden af skroget og dermed et mindre benzinforbrug. Vi har dog ikke set et videnskabeligt bevis for den teori. Vandet er fladt som et stuegulv.

Nu har jeg fået lov at styre den vilde båd, der har hydraulisk styring, hvis man betaler ekstra for det. Farten er sænket til 22 knob, men vi laver store bølger og krydser vores egen hækbølge, uden vi får vand ind over os. Skroget på Flyer 6 Space Deck har nemlig to såkaldte chines, kanter.

En lige i vandoverfladen og en chine en halv meter højere oppe, noget som er med til at skubbe vandet ud til siden. Skroget har en dyb V-form fremme, noget der skære bølgerne godt, når der sejles i kystnære områder, som båden er CE-godkendt til med maksimalt otte mand om bord.

Længere tilbage er skroget mere fladt og dermed reddes balancen fint på den relativt brede båd, der dog ikke er bredere end man kan traile den lovligt efter en bil.

Bred stævn giver plads

Beneteau har været smarte, da de tegnede båden, for godt nok er skroget i vandet V-formet og smalt, men højere oppe, er Flyer 6 Space Deck gjort langt bredere, så stævnen er helt rund.

Og det giver rigtig god plads og siddekomfort fremme, hvor fire-fem personer let kan side ved det lille bord, der hurtigt kan fjernes. I hver side, fremme, er der også gode bænke, hvor fenderne kan smides ned under sejlads.

Bænkene kan samtidig låses af, hvilket man ikke ser på mange dagsejlere i samme størrelse. Går man tilbage i båden og ned i den lille bitte kahyt, hvor der er en ståhøjde på 1,49 meter, ser man også et rigtigt marinetoilet fra Jabsco med tilhørende holdingtank til 10.658 kroner ekstra.

Et sådan marinetoilet ses også sjældent på både i denne størrelse, her er et kemisk toilet mere normalt. Kahytten er virkelig lille, men fin nok til dagsejlads. Ønsker man en regulær soveplads kan man vælge Flyer 6 Sun Deck, der har en relativ pæn kahyt, hvor to voksne kan ligge udstrakt.

Skroget er det samme som på Flyer 6 Space Deck og som på søsterbåden Flyer 6 Sports Deck, der er beregnet til at stå på vandski eller wakeboard efter.

Derfor Space Deck

Vi tror nu mest på at flertallet af danskerne vil vælge en Flyer 6 Space Deck, kompromiset med at skulle sove i så lille en båd, er for stor, efter min mening og samtidig ønsker de fleste en lille kahyt, hvor man kan komme på toilettet, ikke mindst hvis man har en kvinde om bord, der hader at tisse i en spand. Fair nok.

Midt i cockpittet findes et kæmpe rum til at stuve en cykel eller andet af vejen, her er virkelig meget plads. Man sidder godt både i de to førerstole og på agterbænken, hvor der er en dejlig rygstøtte. Andet luksus på på Space Deck-modellen er der en lille vandtank på 50 liter, så man efter en dag på vandet kan skylle sig over i ferskvand ude på agterdækket.

To huller til fiskestænger findes også ude bagved, noget der viser at båden kan bruges af manden, der vil fiske med sin søn eller vennerne, men han kan også sejle en dagtur med familien.

Derfor er Flyer 6 Space Deck en multi-båd, som kan tilfredsstille mange behov. Mange vil kunne falde for den lille solide båd, der er vakuumstøbt og stift. Beneteau er kendt for at lave både, som folk har råd til at købe og her passer Flyer 6 Space Deck godt ind, især hvis man vælger den mindste motor på 115 hk.

Flyer 6 Space Deck
Længde overalt 6,22 m
Bredde   2,52 m
Vægt uden motor 990 kg
Dybgang med motor  0,6 m
Motorstørrelse       115 til 200 hk
Benzintank              170 liter
Vandtank     50 liter
Topfart med 200 hk    39,3 knob
CE-mærkning   kategori c til 8 personer
Pris med 115 hk Yamaha 261.590 kr.
Pris med150 hk Yamaha  291.590 kr.
Pris  med 200 hk Yamaha   316.590 kr.
Forhandler       www.Risbjerg.dk, Them
Værft           www.Beneteau.com, Frankrig

PLUS
God bredde i cockpit
Sejler godt
Solidt håndværk

MINUS
Trang kahyt
Smalt vindspejl

Agter kan der skabes en bred solplads.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader