Gå til hoved-indhold
Merry Fisher 855 Marlin sejles her med 2 x 200 hestekræfter. Den anbefales også at blive sejlet med 1 x 300 hk eller 2 x 150 hk. Fotos: Troels LykkeTest
Merry Fisher 855 Marlin sejles her med 2 x 200 hestekræfter. Den anbefales også at blive sejlet med 1 x 300 hk eller 2 x 150 hk. Fotos: Troels Lykke

Merry Fischer 855 i test: Mere fart - samme forbrug

Friktionen i vandet falder, jo stærkere du sejler, da mindre del af skroget er i vandet, til gengæld stiger friktionen fra vinden, jo stærkere du sejler, viste test af båd til 1,18 mio. kr.

Af Troels Lykke |

Jeanneau har udviklet Marlin 6, Marlin 755 og nu den seneste Marin 855. Robuste styrehusbåde, hvor udelivet er prioriteret højt, året rundt.

Bådtypen er et crossover-koncept eller multifunktions-båd, der egner sig til enten sportsfiskeri med drengevennerne eller til en familietur i weekenden.

Det franske værft bevæger sig ind på det nordiske koncept, hvor de dyre mærker Paragon, Nord Start, Vikness, Mionor og Targa befinder sig.

Og selvom denne Merry Fisher 855 Marlin koster 1,18 mio. kroner, inklusiv ekstraudstyr for 345.000, med bl.a. udstyr som bovpropel, teak på dæk og udstyring, samt  to store Yahamaha-motor på hver 200 hestekræfter, så er båden stadig omtrent 200.000 til 400.000 kroner billigere end nævnte konkurrenter.

Vi kan dog godt afsløre allerede nu, at båden begejstrede os, men franskmanden er dog ikke en finsk Targa, der er kendt for mere dyre, solide materialer og løsninger, der gør at selv politiet vælger båden.

Men Merry Fisher 855 Marlin vil stadig kunne tilfredsstille selv kræsne sejlere, der kræver kvalitet. Fx den hydrauliske el-styring på rattet i ædelt træ. Her oplevede vi en båd, der dog i helt let vind, gav en underholdende sejloplevelse med i alt 400 hestekræfter. 

Planer hurtigt

Båden kom hurtigt op og plane og den tog svingene i høj fart, i stiv arm. Og i skarp 360 graders sejlads, med lavere hastighed, holdt skruen sig også i vandet, så omdrejningstælleren ikke gik i vejret.

Det problem er før konstateret af vores norske kolleger, hvis man vælger de to mindre Yahama-motor på hver 150 hestekræfter. Den danske importør, Preben Hansen fra Yahama Motor i Odense, forslår også at man vælger to gange 200 hestekræfter. De to motorer koster alene 306.384 kroner.

-De fleste af vores kunder ønsker at have overskud når de sejler, det er det samme som når du køber en bil. Når du alligevel er oppe i det dyre prisleje, så vil de færreste spare 50.000 kroner, som prisen udgør mere ved at få to 200 hk motorer i stedet for 150 hk. , siger Preben Hansen.

Mens tophastigheden for den store motor er på 37,5 knob, så falder tophastigheden til 33 knob med de mindre motorer, der samtidig kræver flere omdrejninger og dermed larmer de mere under samme hastighed. 4-takts påhængsmotorer larmer dog ikke særligt i dag.

Ved marchfart, der er på cirka 25 knob er de to 200 hk-motores støj målt til 77 decibel, hvilket er pænt under Arbejdstilsynets tilladte gennemsnitsgrænse på 84 decibel. Med den hastighed bruger de to store motorer 50 liter benzin i timen til sammen. 

Forskellig hastighed – samme forbrug

Faktisk er benzinforbruget stort set det samme for motorerne på båden om du sejler 16 til 27 knob, viser målinger. Det skyldes at båden planer fra 16 knob. 

-Friktionen i vandet falder, jo stærkere du sejler, da en mindre del af skroget er i vandet, til gengæld stiger friktionen fra vinden, jo stærkere du sejler, men faktisk bruges der kun fire procent mere benzin om du sejler 16 eller 27 knob.

Det er med andre ord ikke som i en bil hvor benzinforbruget stiger jo stærkere du kører. Men faktisk går vores kunder til sådanne dyre både ikke højt op i hvor meget motorerne bruger af benzin, men mere om hvor stor tanken er. Og med 400 liter så er rækkevidden lang med så stor en tank, siger Preben Hansen. 

Øger du til tophastigheden på 37,5 knob, da tredobles benzinforbruget til 156 liter i timen. Da vi sejlede den hastighed gik båden fint og stabilt i vandet. Og ved sidevind er trimflapsene vigtige, da skroget ellers kan få for meget sidevers hældning, da kahytten er høj og firkantet.

Fordele ved én motor

Ønsker man én motor anbefaler Jeanneau, at man sætter en 300 hk motor på. Mindre skal den ikke være, da Merry Fisher 855 Marlin vejer næsten tre ton. Fordelene ved kun en 300 hk motor, der vejer 255 kilo er, at man sparer omtrent 200 kilo, og derved stejler båden mindre.

Besparelsen i forhold  til to 200 gange hk Yamaha-motorer, er på 80.000 kroner og samtidig får man med 300 hk Yamaha-motorer en V-6-motor, der har en særlig dyb lyd, som mange sejlere eftertragter.

En yderligere fordel er hvis man sejler i isfyldt farvand. Det behov oplever Preben Hansens grønlandske kunder. Her giver kun en motor mening, da isen brydes på midten og dermed har motoren fri passage for isen.

Endelig er benzinforbruget 20 procent mindre med én i stedet for to motorer. Til gengæld giver to motorer mere sikkerhed, hvis man pludselig får en plasticpose i den ene skrue,  og havnemanøvre er samtidig lettere med to motorer. 

Fire sovepladser

Når man bruger påhængsmotorer og ikke indenbordsmotorer bliver båden som regel lettere, da en indenbordsmotor ofte vejer det dobbelt af påhængsmotorer.

Samtidig er der mere plads om læ og sådan er det også med Merry Fisher 855 Marlin, der i stedet for en indenbordsmotor får plads til to sovepladser under salonen. Store er køjerne ikke, med hhv. 1,7 og 1,9 meters længde og der er ikke meget lys dernede, men to køjer er der til et barn og en voksen.

Adgang til køjerne sker gennem salonen, hvor der under agterbænken, findes en trappe. Salonen er vældig lys og udluftning findes der agter, med to sidedøre, samt en luge i loftet. Når co-pilotsædet og førersædet vendes mod agter kan der akkurat sidde fire personer og spise, når salonbordet sænkes fra loftet, via en stålsøjle.

Under førersædet findes der eneste skabsplads om bord i selve salonen, hvilket er for lidt, vil de fleste sejlere mene, når der skal være plads til mad, tallerkner, vand og vin om bord.  Ros er der til gengæld til de to skydedøre, der skaber lys og fleksibilitet, men sørg for at sætte dem fast, for under accelerationen rykker de hårdt tilbage. 

Derfor en negativ frontrude

Den store negative hældende frontrude virker også mod isdannelser og genskin. Nede i kahytten ligger man fint to personer med en køje på over to meters længde og næsten to meters bredde.  

Til styrbord er der et pænt stort toiletrum med vask, men ståhøjde til en person på 1,82 meter er der langt fra. Man får ikke det hele.

Bådens dna handler ret beset mest om udelivet og her får man masser af valuta for pengene med et funktionelt cockpit, salon og kahyt, to badeplatforme, bredt sidedæk, fordæk med bænk, holdere til fiskestænger på ruftaget og i siderne.

Samtidig er båden velsejlende, men man må også slippe fra 1,1 mio. kroner i prisen med en del ekstraudstyr.

Fordele og ulemper

PLUS

Stort cockpit med højt fribord

Praktisk til fiskeri og tursejlads

Robust skrog 

MINUS

Mangler slingrekanter til benzintank 

Mangler opbevaringsplads til mad og køkkenudstyr

Mørk agterkahyt

Merry Fisher 855 Marlin

Længde     8,25 m

Bredde     2,97 m

Højde2,21 m

Dybgang0,58 m

Vægt 2,9 ton

Benzintank400 l

Vandtank  100 l

Motoranbefaling 1 x 300 hk

eller              2 x 150 hk eller 2 x 200 hk

Testmodel var med  2 x 200 hk Yamaha

CE kategori       C

Maks personer8 stk

Pris med ekstraudstyr for 345.000 kr.:

Pris med  2 x 150 hk Yamaha 1,13 mio. kr..

Pris med 2 x 200 hk Yamaha   1,18 mio. kr. (testbåd)

Pris med 1 x 300 hk Yamaha    1,10 mio. kr.

Eksempler på ekstraudstyr:

Nordic Edition, to skydedøre, bænk bl.a. 38.939 kr.

Komfort pakke inkl. bovtrusere 50.506 kr.

To agterplatfome med teak 10.510 kr.

Teak på sidedæk og cockpit  42.769 kr.

Udestyring i cockpit  60.179 kr.

Importør www.yamaha-motor.dk

Producent  www.jeanneau.com

Let adgang til sidedækket. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader