Gå til hoved-indhold
De 70-80 Expresser, som findes i Danmark, er ejet af tur- såvel som kapsejlere. Foto: Carsten ErbsSejlklubber
De 70-80 Expresser, som findes i Danmark, er ejet af tur- såvel som kapsejlere. Foto: Carsten Erbs

Klassetjek: Billig Express kan det meste

Sejl ræs med venner og inviter familien på weekendtur. Albin Express er nem at håndtere og er til sjov sejlads, siger formand for klassen, H. C. Erbs fra Aarhus.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Denne gang hos Expressen, hvor hemmeligheder er en sjældenhed. Jo hurtigere folk sejler, jo sjovere er det, forklarer klasseformand, Hans Christian Erbs. 

H. C. Erbs, hvorfor skal man sejle Albin Express?

- Det er en god, billig båd, som sejler godt og kan bruges til både tur- og kapsejlads. Expressen har et stort cockpit, som gør det nemt at komme rundt, og har samtidig kun stor-, forsejl og spiler. Den egner sig derfor til hvad som helst og bruges eksempelvis til skolebåd i Vejle, da den er nem at håndtere. Derudover er her et godt klassefællesskab, hvor vi hjælper hinanden med at komme i gang og så videre. 

Hvad koster det at sejle Albin Express?

- Alt efter udstyr koster den mellem 20.000 og 100.000 kr. Både med trailer skal du dog give mere end 100.000 kr. for. Vi er så heldige, at størstedelen af de ca. 1200 både er bygget på samme tid i 1979-80, så der er ikke så stor forskel på de forskellige både.

- De er dog ved at være gamle, så det kan være svært at finde én, hvis den skal være kapsejladsklar. Sættes båden i stand og udskiftes sejl og blokke, kan det dog sagtens lykkes at vinde DM alligevel. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- Vi prøver at gøre opmærksom på os selv ved at skrive til medierne, når der sker noget specielt i klassen. Derudover har vi en stand på Boat Show, hvor vi også har en båd med. Dét, vi allerhelst vil opnå på messen, er at vise, at vi er seriøse omkring sejladsen og har en forening, der fungerer. 

- For tiden har vi en lille smule udskiftning, hvor vi særligt har optur i Aarhus. Det er især de yngre sejlere, som gerne vil sejle både kap- og tursejlads, der kommer ind i klassen, da Expressen bare har mere plads end eksempelvis H-båden. Nogle gange er det dog også et par fyre midt i 40’erne, som vil ud at sejle kapsejlads og med en Express kan komme billigt i gang. 

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Det sker gennem Facebook og hjemmesiden samt vores nyhedsmail. Da det er gamle både, har vi også lavet fælles reservedele og eksempelvis bestilt hynder sammen. Generelt er vi meget interesserede i at hjælpe hinanden, her er ikke hemmeligheder om noget som helst. Jo hurtigere folk sejler, jo sjovere er det for os alle sammen.  

Hvor sejles der særligt Albin Express, og hvilke stævner vil du anbefale at sejle i den kommende sæson?

- Det er lykkedes at blive samlet i klasser rundt omring i landet, hvor der er fem både i Horsens, 6-7 i Aarhus og fire i Kerteminde. I alt er der omkring 70-80 Expresser i Danmark. Af stævner vil jeg særligt anbefale at tage turen til det nordiske mesterskab i Båstad, Sverige, samt Kielerwoche, hvor man på fire sejldage får lige så mange starter som på en hel forårssæson. 

- Samtidig er der selvfølgelig DM i Vejle i uge 33. Her samler vi normalt et par af tyve både, men i år er min fornemmelse dog, at vi bliver 25-30 stykker, da Vejle har Express som skolebåd, og der herudover kommer udenlandske både fra Sverige, Norge og Tyskland. 

Hvordan ser fremtiden ud for Express-klassen i Danmark? 

- Vi tror på, at vi kan forblive på det stabile niveau med omkring 40 både i klubben. Så længe folk vedligeholder bådene, kan vi bibeholde niveauet, vil jeg mene. De dyre både, der kommer på markedet, er stadig så dyre, at de ikke er konkurrenter til Expressen. Samtidig er båden også for folk, som ikke sejler kapsejlads, og vi har faktisk oplevet, at der er kommet en smule flere til de sidste ti år. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?

- Den trænger virkelig til en overhaling. Vi har talt om det mange gange, men det kræver lige, at folk snakker sammen om det. Vi vil gerne have en side, som er nemmere at navigere rundt i, og hvor sejlerne kan dele deres erfaringer. Når de ting ligger på hemmesiden, er den også attraktiv at bruge. 

Om Albin Expressen: 
Længde: 7,77 m

Vandlinje: 6,58 m 

Bredde: 2,49 m

Dybgang: 1,45 m

Vægt: 1.800 kg 

Besætning: Max 5 personer 

Blå bog om formanden:
Navn: Hans Christian Erbs

Alder: 39 år

Job: Musiker  

Sejler med: Hans Frederik Klint og Mikkel Ebbesen

Hans Christian Erbs, i daglig tale kaldet HC, har været aktiv i Express-klassen, siden han tilbage i 2003 købte sin båd. Foto: Troels Lykke

For at holde båden attraktiv for nye sejlere samarbejder den danske Express-klub med den svenske og norske. Foto: Lars Bo Poulsen 

Skal Expressen trailes, vejer den omkring 2.400 kg inkl. trailer og kan derfor ikke trækkes på de fleste personbiler. Foto: Lars Bo Poulsen

Få herunder et overblik over de aktive bådklasser i Danmark. Tryk på ikonerne for info om område samt tilhørende bådklasse. Kortet er laves på baggrund af artikelserien 'Klassetjek':

 

<iframe src="https://www.google.com/maps/d/embed?mid=15NAAilxgUw-A4vnUjJhp2wsgQ_Y" width="640" height="480"></iframe>
Motor
content-loader
content-loader
content-loader