Test af Bihan 6.50: Dagsejler med gaffelrig i kulfiber
En fremmed fugl. Kultdesignere med erfaring fra transatlantiske Mini 6.5ere og Open 40ere, har med Bihan 6.50 skabt et søstærkt, fyldigt skrog, der elsker at surfe.
For med kun 800 kilo vægt, og ror og køl, der kan vippes op, åbnes mulighederne. Mast og gaffelrig vejer kun sølle 13 kilo tilsammen og én mand kan rejse masten op, da mastebunden står på et vippebeslag på dækket.
Båden kan let og lovligt trailes af selv mindre biler, og Bihan 6.50 kan stå på havnen eller hjemme i haven, når den ikke bruges.
Og når du er på tur kan den sejles op på stranden, og du kan gå tørskoet i land. Du kan selvfølgelig også vælge at lade den ligge i havnen med bundmaling på. Det havde jeg gjort, når jeg ville ud og sejle med min datter eller venner en aften eller på weekendtur, hvor fire personer ligger i køjer på 2,3 meters længde.
Det viste vores test af båden, der var nomineret af BådNyt og 10 andre bådblade i kampen om at blive European Yacht of the Year 2017. Båden tog dog ikke prisen i sin kategori Specielle både.
Den viden og erfaring har de smidt i Bihan 6.50, der også har et bredt, let skrog, der ikke dykker, når der kommer et pust, men i stedet kommer ud af vandet og kan blotte den lille 150 kilo smalle vippekøl.
Efter den kun 32 kvadratmeter gule, flade gennaker kom op, placeret på det permanente bovspryd, kom den fladbundede båd ud af vandet og der var store smil om bord. Kontrollen på roret var aldrig i fare under mindre skæringer til vinden, men når båden krængede var der fodstøtter, så man ikke faldt ned i læen.
Spilerskøderne kan hales uden spilhåndtag, hvilket er endnu en praktisk fordel ved at købe små, lette både. Bommen, der også er i kulfiber, som gaffel og mast er, sidder højt, så du sikrer dig godt udsyn under sejlads. Dette gør samtidig at også ældre sejlere kan komme under bommen uden at få hold i ryggen.
Storsejlet er meget anderledes at justere, da det er monteret på en anderledes gaffelrig. Men ved at stramme den tre kilo lette gaffel i toppen, eller ved at hæve storsejlsfaldet, der hæfter to meter længere nede, kan man gøre storsejlet mere eller mindre dybt.
Bomudhalet kan selvfølgelig også justeres. Båden er uden hækstag, og man kan derfor også med bomnedhalet justere, hvor meget sejlet skal åbne eller lukke i toppen.
Fokken på ni kvadratmeter er der gjort god plads til, idet masten er rykket tilbage og næsten står midtskibs. Fokken er af selvvende-typen og den kører på en skinne foran masten, så man dermed let kan krydse, da den slår over af sig selv.
Måske har mange for stor en båd, som de faktisk kun bruger til korte dagture.
Vil du på længere ture med to voksne og to børn kræver det at man tager et bomtelt med, så man kan udvide området man bevæger sig på, når man er i havn.
For om læ er der kun fire køjer. De er til gengæld 2,3 meter lange og man sover godt i dem. Dog skal det nævnes, at kahytten er trang og mørk.
BådNyts indtryk er positivt efter to timer i båden, hvor vi Bihan 6.50 op og surfe. Båden har skroglinjerne fra Open 40 og 60-bådene, hvilket giver virkelig god sejlads og afkræver respekt, når man møder andre sejlere.
Gaffelriggen vil nok kaste mange spørgsmål af sig, men den et sjovt koncept, der gør at Bihan 6.50 blander nyt, moderne design, med gaffelrig i kulfiber. Næste spørgsmål er derfor, om du så villig til at betale 433.732 kroner for en sejlklar Bihan 6.50?
Konstruktion og koncept
Et byggekoncept, der sikrer et stift og let skrog. Fordæk og sidedæk er belagt med teaktræ. Båden er ideel for tursejlere, der ønsker en sjov, men søstærk turbåd.
Den egner sig godt til dag- og weekendsejlads, i de indre danske farvande. Da båden kun vejer 800 kilo er den let at sætte i vandet og traile rundt til fremmede farvande.
Spilertragten i bagbord side generer lidt når man skal sove, men den kan afmonteres. Her kan monteres et kemisk toilet, men glem alt om komfur, køleskab og vask. Man kan dog udvide bådens komfortzone med et cockpittelt, hvor der kan grilles under.
Til det behov har den et stort cockpit, hvor man kan nyde sejladsen helt tæt på vandet med et åbent, moderne cockpit, hvor der let kan bades fra. Bådens sejlegenskaber er helt i top, for designbureauet Finot/Conq har skabt et fyldigt, men let skrog, der giver stabilitet og gode surfegenskaber.
Samtidig er båden fin til at traile til Sverige eller lignende steder, for båden er ikke skabt til at krydse Kattegat i.
Prisen på 433.732 kroner sejlklar er måske en anelse pebret, men der var dog en grund til at båden blev nomineret til European Yacht of the Year. Bihan 6.50 vandt dog ikke.
PLUS
Bag det permanente bovspryd er der en spilertragt, hvor gennakeren praktisk hives op fra.
Sådan rigger man den ti kilo lette kulfiberrig af. Det er ultra let. Foto: Troels Lykke