Klassetjek: 40+ vil sejle Scan-kap 99
- Lige nu kommer der nye kræfter ind i klassen. Der er sket lidt et af generationsskifte, og vi ser nye sejlere, som vi ikke har set før, fortæller Benny Bruhn, formand for Scan-kap-klassen.
Af Sara Sulkjær |
I en ny artikelserie tager minbaad.dk temperaturen i de danske bådklasser. Denne gang kaster vi os over Scan-kap 99’erne, som, ifølge formand Benny Bruhn, formår at lokke nye sejlere til.
Benny Bruhn, hvorfor skal man sejle Scan-kap 99?
Der er mulighed for at møde andre ens både, når der skal sejles kapsejlads, da det jo er en klassebåd. Vi afholder DM hvert år med mellem 15 og 20 både. Derudover er der 10-15 både, der sejler rundt, til Fyn Cup. Bådene sejler meget ens, så det er mandskabet, der gør forskellen, men selvfølgelig har grejet også en betydning.
Man har nogle at slås mod og kan konkurrere på lige vilkår. Det er en fremragende sejler, så man skal købe den for de gode sejlegenskaber. Du kan sejle i mange timer og nyde det, den opfører sig rigtigt. Samtidig er den stor nok til, at den kan bruges til tur. De fleste har indenbords motor og pantry, og bådene er relativt tørre i forhold til mindre både med et lavere fribord.
Hvad koster det at sejle Scan-kap 99?
Det afhænger af, hvad man vil bruge den til. Oftest handles de omkring 200.000 kroner, men der er også nyere både, der handles væsentligt dyrere. De seneste handler, jeg har set, har ligget mellem 200.000 og 300.000 kroner, alt afhængig af stand og udstyrsniveau. Der er dog bestemt også nogle billigere. Jeg bruger selv 36.000 kroner årligt, da jeg sejler intensiv kapsejlads med nye sejl hvert år. For folk, der ikke gør det, er 24.000 kroner rigeligt. Det er så inklusiv forsikring, bundmaling, småreparationer og så videre.
Hvad gør I for at få nye ind i klassen?
Folk, der er glade for at komme på vandet om onsdagen, lægger mærke til os. Scan-kap 99’erne ligger ofte godt fremme i feltet. Vi er også synlige på den måde, at der ikke er så mange andre typer, der er så mange af, som vores. Det synes folk, der interesserer sig for kapsejlads, er fedt. Derudover deltager vi på messer med en stand, hvor vi tager en båd med. Så er der Scan-kap-sejlere, som passer standen, og interesserede kan komme og se båden.
Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?
Det er helt oplagt, at nye Scan-kap-sejlere skal høre om båden i en fart. På den måde får vi bedre sejlere at sejle imod. Vi gør alt for, at de hurtigst muligt kommer på omgangshøjde, så vi kan konkurrere på lige fod. Derudover er det især til DM, hvor der er god tid, og folk går fra båd til båd og ser andres løsninger. Alle de små finesser på bådene, som ofte har haft den samme ejer i mange, mange år og derfor er ekstremt gennemtænkte.
Hvor sejles der særligt Scan-kap 99 og hvilke stævner, vil du anbefale at sejle i år?
I vores nærområde omkring Storstrømmen er det gået fra to til syv både på ti år. Der har vi i hvert fald oplevet vækst. Der bliver stadig lavet enkle Scan-kap’ere, og af den nuværende model er der lavet omkring ti på Kerteminde Yachtværft indenfor de sidste ti år. De bliver lavet på bestilling og koster i omegnen af 700.000 kroner, alt afhængig af udstyrsniveau.
Af stævner vil jeg klart anbefale Fyn Cup i den sidste weekend i maj og vores DM i Juelsminde 19.-21. august, som vi holder sammen med BB10 og Ylva.
Hvordan ser fremtiden ud for Scan-kap 99-klassen i Danmark?
Lige nu kommer der nye kræfter ind i klassen. Der er sket lidt af et generationsskifte, og vi ser nye sejlere i klassen, som vi ikke har set før. Sejlsport har været for nedadgående de sidste 15 år, så det er da positivt at se, at Scan-kap-klassen holder sit niveau på omkring 80 medlemmer. Der er interesse for båden, og yngre sejlere på 40-50 år kommer ind, fordi de har lyst til at sejle kapsejlads. Umiddelbart er jeg forsigtig optimist.
Er I tilfredse med jeres hjemmeside?
Hjemmesiden blev opgraderet for få år siden. Vi kunne godt ønske os, at der var mere aktivitet på hjemmesiden, men Facebook fylder samtidig mere og mere. Her har man dialogen om træf, mødesteder og så videre. Der er et sammenspil mellem Facebook og hjemmesiden, det er sådan noget, der konstant bevæger sig, men lige nu er det min opfattelse, at aktiviteten mest sker på Facebook.
Fakta om Scan-kap 99'eren
Længde: 9,9 m
Vandlinje: 8,82 m
Bredde: 2,65 m
Dybgang: 1,57 m
Vægt: 3300 kg
Besætning: 4 mand
Blå bog
Navn: Benny Ludvigsen Bruhn
Alder: 50 år
Job: Civilingeniør i Miljø- og Fødevareministeriet, Naturstyrelsen
Sejlklub: Sejlklubben Snekken
Sejler med: Christian Fogt Andersen, som er medejer, samt Claus Bidstrup og Christian Klimt-Møllenbach (DM-besætning)
50-årige Benny Bruhn. Foto: Kristoffer Colding
DM i Dragør 2014. Foto: Jan H. Nielsen