Gå til hoved-indhold
Båden stejlede ikke nævneværdigt under accelerationen, og udsynet var således intakt, uden at man skulle stå halvt oppe på det lille, polstrede sæde. Foto: Troels LykkeTest
Båden stejlede ikke nævneværdigt under accelerationen, og udsynet var således intakt, uden at man skulle stå halvt oppe på det lille, polstrede sæde. Foto: Troels Lykke

Yamarin 65 i test: 48 knob var ikke noget problem

Paradoksalt nok gik båden lettere over bølgerne, jo hurtigere vi sejlede op til en vis grænse, faktisk var det lettest at begå sig i bølgerne med en fart på mellem 23 til 27 knob.

Af Troels Lykke |

Båden er en videreudvikling af Yamarin 64 DC, som er Yamarins mest efterspurgte model, der er solgt over tusind af.

En af årsagerne til det er de overlegne sejlegenskaber, der opleves som en fryd, kunne vi konstatere i udkanten af Svendborgsund. Yamarin 65 DC er nemlig vældig sporty på bølgerne, som den ubesværet hoppede hen over, de var da også kun op mod en halv meter høje.

Nye motorer er lettere

Paradoksalt nok gik båden lettere over bølgerne, jo hurtigere vi sejlede op til en vis grænse, faktisk var det lettest at begå sig i bølgerne med en fart på mellem 23 til 27 knob.

Bliver bølgerne en meter høje holder teorien ikke, der bliver det sandsynligvis for voldsomt og for vådt med bølger ind over. Under fem sekunder tog det før båden planede med to mand, da der blev lukket op for Yamaha-motorens 200 hestekræfter.

Og båden stejlede ikke nævneværdigt under accelerationen, og udsynet var således intakt, uden at man skulle stå halvt oppe på det lille, polstrede sæde, som man kan vippe op foran hovedsædet.

Den nye Yamaha F-motor er lettere, ifølge Yamaha og Yamarins importør, Preben Hansen fra Yamaha Motor i Odense. Samtidig er motoren med en optimeret, ny propel, der giver mere power, og samtidig egner den sig også til at sejle for helt lave omdrejninger.

22 sekunder til topfart

Vi gassede op og 22 sekunder sejlede vi topfarten på 48,2 knob, mens vi sejlede med bølgerne, hvor farten er højere. Men alligevel en høj fart.

Skroget gav sig ikke i mødet med bølgerne og var derfor støjsvagt, hvilket er et kvalitetsstempel. Bølgerne blev skubbet godt ud til siden på et godt V-formet og gennemtestede skrog.

Kun enkelte gange kom der skumsprøjt på vindskærmen, der både er høj og går næsten to meter tilbage i cockpittet, hvor man sidder dybt og godt beskyttet for vinden. Heldigvis er der tre vinduesviskere på vindskærmen.

Køber man en 150 hk Yamaha-motor falder topfarten til 43,7 knob, hvis man kan leve med den fartnedgang.

Det kan jeg fx sagtens, og samtidig sparer man 25.000 kroner i forhold til et køb af en 200 hk Yamaha-motor. Yamarin anbefaler, at man minimum køber en 115 hk motor og maksimalt en 225 hk motor.

Fordelen ved en stor motor er, udover farten, at den skal bruge færre omdrejninger til fx at holde en marchhastighed, som for denne båds vedkommende ligger på mellem 18 og 23 knob.

Og færre omdrejninger betyder et mindre benzinforbrug og mindre støj fra motoren. En 200 hk Yamaha-motor bruger på denne Yamarin 65 DC 0,8 liter per sømil ved 20 knob, mens det stiger til 0,9 liter per sømil ved 29 knob, med andre ord er der ikke tale om en benzinsluger.

Støjsvag motor

Med en fart på 20 knob ligger støjniveauet på 74 decibel, viser målinger, og det er et niveau, hvor man stadig kan tale og høre hinanden, og stadig forstå hvad der bliver sagt, men ved fuld fart stiger lydniveauet til de mere larmende 84 decibel.

Generelt er støjniveauet dog faldet for påhængsmotorer de seneste år. Flere og flere vælger derfor seks-syv meter lange både med påhængsmotorer, da de er billigere i indkøb og er halvt så dyre i service, til gengæld er påhængsmotorer lettere at stjæle.

Smart indretning

Hele båden kan man også stjæle, når den er i vandet eller står lovligt på en 1800 kilo trailer. Yamarin 65 DC er nemlig attraktiv med dyrt materialevalg med teak i bunden, på de små badeplatforme, og på trinene op på det rene dæk er der ligeledes teak, lagt sirligt på af finske bådebyggere. 

Indretningen af cockpittet er i top. Fire voksne kan sagtens sejle en lang tur uden at de går i vejen for hinanden. Tilbage er nemlig en stor, dyb og velpolstret U-siddegruppe og et smart bord, der kan foldes ud. De to stole fremme kan samtidig vendes, så der kan hygges med et glas rødvin, når man er i havn.

Tilbage agter er der plads til fendere og andet, og lidt længere tilbage er kalechegaragen, og en kaleche er da også bydende nødvendig i Danmark. Et minipantry og en køleboks kan også fås som ekstraudstyr.

Lille kahyt

Går man ned i kahytten, finder man to lange køjer på hver 1,90 meter. I hver side er der to oplukkelige ruder, der giver lys i den ellers noget mørke kahyt. Et toilet kan man også montere. En nat kan lige gå dernede, men ikke to dage i træk, vil jeg anbefale, så er det en anden type båd, man skal gå efter.

Samlet set fremstår Yamarin 65 DC som en gennemført tjekket båd, som sejler virkelig godt og samtidig er godt indrettet, men det er også en en seks meter båd i den dyre ende. For med en 200 hk Yamaha-motor koster båden 445.890, men vælger du en 115 hk motor, hvad der vil være rigeligt for mange, falder prisen til 389.290 kr.

PLUS
Sejler godt i bølger
Høj finish
Dybt, stort cockpit

MINUS
Trang kahyt
Lidt lille benzintank
En anelse dyr

Yamarin 65 DC
Længde   6,3 m 
Bredde    2,5 m 
Vægy    1170 kg 
Motorstørrelser  115 til 225 hk 
Benzintank  143 l 
CE-kategori: C 
Maks. antal personer  7 stk.
Antal faste køjer 2 stk.
Motor testbåd Yamaha F200 hk
Kan være på en 1800 kilo trailer og trækkes fx af en Audi
Båd uden motor           295.690 kr.
Yamarin 65 DC med forskellige Yamaha-motorer:
F115 hk AETX 389.290 kr.
F150 hk AETX 420.490 kr.
F200 hk FETX 445.890 kr. - testbåd
F225 hk BETX 446.890 kr.
Producent   Konekesko OY, Finland
Importør: Yamaha Motor Scandinavia AB, Odense 
www.yamaha-motor.dk

Dejligt dybt cockpit. Bemærk den flotte teak.

Trangt, men to voksne kan sove i kahytten.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader