Gå til hoved-indhold
Store både
Store både

Helge Ingstad tilbage ved flådebasen - se timelapse over hævningen

Søndag kunne de norske myndigheder sætte flueben ud for hævningen af den sunkne fregat. Allerede om fem-seks uger sejler militærskibet formentlig igen.

Af Sara Sulkjær |

Søndag ved 23-tiden ankom fregatten Helge Ingstad til flådebasen Haakonsvern.

En tur, der burde have varet få timer, men endte med at tage knap fire måneder for det efterhånden hårdt prøvede fartøj. 

Fragtet på pram

Undervejs kom det 133 meter lange militærskib nemlig på kollisionskurs med en tanker, hvorefter fregatten den 8. november endte på den norske havbund.

En ulykke, der har vakt stor opmærksomhed verden over, og har kostet de norske myndigheder millioner af kroner. Ikke blot må en række skader udbedres på fartøjet, selve hævningsaktionen har ligeledes udfordret og kostet nordmændene.

Det var derfor lettede besætninger fra Kystverket og Sjøforsvaret, der søndag kunne følge fregatten, der blev fragtet på en pram, det sidste stykke mod flådebasen.

Hurtigt tilbage

Her skal skibet tømmes for olie, ligesom de uundgåelige skader må gennemgås. En proces, der trods de mange dage på havets bund ikke forventes at fylde kalenderen i flere måneder:

- Vi har bestilt præfabrikeret stål til at reparere fregatten og har planer om at få den på vandet igen i løbet af fem-seks uger, fortæller Thomas Wedervang, chef for maritime kapaciteter i Forsvarsmateriel, til NRK.

Kilder: Forsvaret og ING

Motor

Farten afgør valget af bundmaling til motorbåden

Skal malingen holde en hel sæson, bør hurtige sejlere kigge efter de hårde bundmalinger. Eksperter anbefaler tre produkter til Motorbaadsnyt.dk's læsere, herunder en miljørigtig maling uden biocider.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken