100 pct. el-færge sejler nu fra Søby til Fynshav - uden støj og røg
Du kan nu tage på en af verdens længste overfarter med en 100 procent elektrisk færge. El-færgen ELLEN har været på sin jomfrurejse mellem Søby og Fynshav.
For Søfartsstyrelsen er det kulminationen på et arbejde, hvor Søfartsstyrelsen har været med som myndighed i projektet. Bl.a. for at bidrage til at sikkerheden er en del af det innovative udviklingsarbejde.
Martin John, kontorchef i Søfartsstyrelsen:
”El-færger er en af løsningerne til nye klimavenlige færger. I Søfartsstyrelsen har vi været partner, myndighed og nu flag på den nye hel-elektriske færge”.
El-færger er i en rivende udvikling
Den nye el-færge ELLEN, som er et EU projekt under 2020 Horizon, også kendt som E-Ferry, vil være en af de første i verden, hvor hele batteripakken indeholder nok energi til både almindelig drift samt nødsituationer.
Flere rederier er i gang med at udvikle nye løsninger til fremtidens færger. En udvikling hvor sikkerheden går hånd i hånd med væksten i Det Blå Danmark.
Ruten er en af de længste overfarter i verden, som betjenes af en helelektrisk færge. 22 sømil uden hverken støj eller røg.
Fakta om E-ferry projektet
E-ferry projektet er et EU støttet udviklingsprojekt, med det formål at designe, bygge og demonstrere en 100 % elektrisk drevet passager- og bilfærge.
El-færgen Ellen er på mange måder en pionér indenfor sit felt, noget der især ses på rækkevidden.
Hun kan sejle op til 22 sømil mellem hver opladning, hvilket er 7 gange længere end hidtil muligt for en el-færge.
Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge sættes i normal drift og skal demonstrere at det er muligt at sejle op til 7 daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.
Læs mere om el-færgeprojektet E-ferry på www.el-færgeprojekt.dk