Gå til hoved-indhold
Store både
Store både

Et af verdens mest avancerede forskningsfartøjer må opgive første togt

'Kronpris Haakon', der har kostet den norske stat over én milliard danske kroner, klarede ikke mødes med isen på sin jomfru-ekspedition. Flere kommende togter er i fare.

Af Sara Sulkjær |

Norges nye stolthed, forskningsskibet 'Kronprins Haakon', løb stævnen mod isen, da 35 forskere i juli gik ombord på det italienskbyggede fartøjs første togt. 

Forud var gået testsejladser, hvor skibet havde klaret sig over al forventning. Alligevel måtte forskerne allerede under det første togt vende retur før tid.

Lækage i propelhus

Onsdag var forskningsfartøjet derfor tilbage i norske Harstad, hvor problemerne hurtigst muligt skal forsøges udbedret:

- Under isbrydningen opstod en lækage i ét af propelhusene. I udgangspunktet burde den is, vi mødte, ikke være en forhindring. Isforholdene var indenfor det fartøjet er bygget til, og den burde have tålt belastningen, som vi ser det, understreger afdelingsdirektør og rederichef i Havforskningsinstituttet, Per Nieuwejaar, som står for driften af fartøjet, ifølge NRK.

Hvornår fartøjet atter er klar til at bringe forskere mod nord er uvist, hvorfor flere fremtidige togter ligeledes kan være i fare.

Ubåd ombord

Med 15 laboratorier og en række omfattende udstyrspakker er fartøjet udset en afgørende rolle for Norges tilstedeværelse i farvandet omkring Arktis og Antarktis. 

En rolle, der blandt andet skal varetages fra en medfølgende ubåd, der kan dykke op til 6000 meter, ligesom Kronprins Haakon er udstyret med et helikopterdæk og plads til containere og anden last til feltarbejde.

Se en video med det isbrydende fartøj i artiklens top.

Kilder: Norsk Polarinstitutt og NRK 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader