Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Så flot er Ralph Jensens Thurø 33 fra 1977 blevet. Privatfotos
Kort Nyt
Før var båden rød. Nu er den hvid efter den er sprøjtelakeret.
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Sådan så båden ud før renovering.
Kort Nyt
Ralph Jensen kæmper med sin båd i en lade ved Haderslev om et par år flyder båden, når pengene er der til hynder, sejl, mast og meget mere.
Kort Nyt
Kort Nyt
Her ses Ralph Jensens Thurø 33 i 1977. Privatfoto

Sejler kæmper med at sætte sin Thurø 33 i stand - budget 600.000 kr.

Selvom Ralph Jensen er skrap til at lave det meste selv i en lade uden for Haderslev, løber det alligevel op. Han har været i gang med renoveringen i flere år, og der går måske yderligere to år, før båden flyder. Nu er 70'er-båden malet, og den er på ny bygget op indefra.

Af Troels Lykke |

Der er rigtig mange ældre sejl- og motorbåde til salg, men mange af dem er trætte og slidte at se på.

Fribordet er mat, blokkene har set bedre dage, sejlene er jordslåede og for dybe, hynderne for bløde, og kahytten er måske præget af fugt gennem 40 år.

Men der er håb for de ældre både. Er de uden osmose i skroget, og er kølen ikke ved at falde af, kan man faktisk gøre en del for at shine de ældre 70'er- og 80'er-både op.

Købte Thurø 33 for 95.000 kroner

Det er netop, hvad 56-årige Ralph Jensen fra Sønderjylland er i gang med. I 2016 købte han, for 95.000 kroner, en Thurø 33 fra 1977, der oprindeligt blev bygget af LM Glasfiber og apteret hos Walsteds Bådeværft på Thurø.

En populær båd, der er designet af Niels og Peter Roost. Siden 1974 til 1987 er der bygget 32 styk Thurø 33ere og i dag findes stadig en aktiv Thurø 33 klub

Heldigvis ved Ralph Jensen noget om bådebyggeri. Han har arbejdet for X-Yachts som rigger i en kortere periode og stået for reparationer, ligesom han har bygget master for John Mast.

Nye bundstokke og nyt tværgående spant

Men det er dyrt og kan tage lang tid, hvis man er ambitiøs, som Ralph Jensen. Siden 2016 har han været i gang, og båden er nu i en hal ved en bonde udenfor Haderslev.

- Jeg har taget alt ud af båden – også hovedskottet. Jeg har derefter lagt otte millimeter rustfri stål som bundstokke og glasset 460 gram glasfibermåtte på, derefter kan kølen nu bedre holdes på plads. På tværs af båden har jeg sat et tværgående spant i med skum i midten for at gøre båden så stiv som muligt, så skroget ikke kan vride, forklarer den praktiske sejler.

- Knæ ved røstjern er også forstærket for at kunne klare et søjletryk på 15 tons fra riggen. En ingeniør fra X-Yachts har hjulpet med beregninger, siger Ralph Jensen.

Budget lyder på 600.000 kr. - pengene mangler

Selve skroget på Thurø 33'eren er sprøjtelakeret. Nyt interiør i kahytten er også glasset. Noget, der alt sammen koster, og Ralph Jensen har ikke penge til det lige nu.

- Ud over de 95.000 kroner, jeg gav for båden, har den stået mig i 250.000 kroner, og jeg skal bruge yderligere 250.000 kroner til også at få ny rig og mast hos John Mast i Greve. Masten skal være én meter højere end standard.

- Jeg skal også have nye sejl, hynder, el, instrumenter, vand og varme. Alt i alt regner jeg med, at båden vil stå i 600.000 kroner. Jeg kæmper for at skaffe pengene, så måske er den først færdig i 2022 eller 2023, forklarer Ralph Jensen.

Perkins 33-motor med udfordringer

Lige nu bliver der arbejdet på at få en Perkins 33 hk fra 2000 op at køre igen. Den tidligere ejer har ikke taget service af motoren alvorligt, mildest talt.

- Den tidligere ejer havde kørt motoren varm fordi den ikke havde fået nok køling siden 2014, pga. tang og skaldyr blokerede for vandindføring, fordi den er saltvandskølet. Og det betyder at stempelringe har sat sig. Så en større renovering står forude, forklarer Ralph Jensen.

Han har siden 2016 brugt 3.300 timer på båden

- Det ved jeg fordi jeg fører en arbejdsdagbog med opgaver, tid og og pengeforbrug, siger sejleren.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader