Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Vejdirektoratet bygger en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø. Broen bliver ca. 4 km lang og er Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen. Foto: Vejrdirektoratet

Kæmpe 12.000 ton fundament til pylonen skal sænkes til Storstrømsbroen

Fundamentet til pylonen på den kommende Storstrømsbro blev torsdag flyttet ud på den pram, der skal sejle den ud i Storstrømmen. Se og hør projektchef Niels Gottlieb fortælle om processen. Fundamentet skal ned på 15 meters dybde, og broen ventes klar i 2024.

Af Troels Lykke |

Fundamentet til pylonen på den kommende Storstrømsbro blev torsdag 7. oktober 2021 flyttet ud på den pram, der skal sejle den ud i Storstrømmen.

Operationen er startskuddet til en af de helt store milepæle på projektet med at bygge Danmarks tredjestørste bro. Det er et af projektets teknisk mest komplicerede momenter at sejle fundamentet ud og sænke det. 

Fire kilometer lang

Vejdirektoratet bygger en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø. Broen bliver omkring 4 km lang og vil rage 100 meter op. Dermed er den Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får broen en gang- og cykelsti. 

Storstrømsbroen har stor regional betydning og er samtidig en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland. 

Klar til biler i 2024

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2024 og jernbanetrafikken i 2026.   

Den samlede pris for projektet med nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er sat til omkring 4,1 mia. kr. 

Det er det italienske joint venture, SBJV, der bygger broen for den danske stat.

Kilde: www.vejdirektoratet.dk/storstroemsbroen

Se og hør projektchef Niels Gottlieb fortælle om processen i videoen:

Motor
content-loader
content-loader
content-loader