Gå til hoved-indhold
Småbåde
Alison og Bo er selv aktive sejlere. Her er motorbaadsnyt.dk med Skipperi i Køge Bugt. Der findes Skipperi-både i Ishøj, Brøndby og Hundested. Fotos: Troels Lykke
Småbåde
Småbåde
Småbåde

Skipperi dele-motorbåd koncept allerede en succes i Danmark – vi tester i Brøndby

Vi har været på Køge Bugt i en Yamarin Cross BR 57 med en 115 HK Yamaha-motor. Allerede nu har en masse sjællændere meldt sig ind i klubben Skipperi. Sejlerne får kun den sjove del med sejlads og slipper for bådlån,  bekymringer om havneplads, vedligehold og forsikring.

Af Troels Lykke |

Folks opfattelse af ejerskab ændres hurtigt verden over, og der begynder i højere grad at være fokus på oplevelserne frem for “ejerskabet”. Dette gælder også inden for sejladsens verden. Dette er filosofien hos Skipperi i Danmark.

Det kræver blot, du skal have et speedbådsbevis og kan vise at du kan sejle for folkene fra Skipperi, som tager dig med på en kort tur, hvor du blandt andet skal lægge til uden at ødelægge hverken broen eller båden. 

Der er nemlig både for mange hundrede tusinde kroner, som du frit kan benytte for 1.495 kroner om måneden, hvis du vil sejle fra mandag til fredag. Du kan også vælge hele ugen for 2.395 kroner om måneden. Man betaler kun i sejlersæsonen. 

8.579 kroner for resten af sæsonen

Lige nu tilbyder Skipperi sejlads hele ugen for 8.579 kroner for resten af sæsonen. Dyrt vil nogen sige, men de tager fejl. For os der har både ved godt at det koster en hulens masse penge at have en sejlbåd.

Vi starter med en havneplads, du lige nu slet ikke kan få mange steder i landet, dertil skal lægges forsikring, finansiering, service og vedligehold, hvor ting slides ned og kan gå i stykker. Det slipper du for, når du er medlem hos Skipperi. 

Det hele startede i Finland og allerede er en stor succes. Motorbaadsnyt.dk mødte allerede for to år siden iværksætterne i Helsinki, hvor der i dag er 200 motorbåde, der årligt anvendes af flere tusinde finske motorbådssejlere.

Du kender de månedlige udgifter

I Danmark peger pilen den samme vej, forklarer direktør Bo Hilding, der selv er sejler fra Nivå. Han slår på trygheden i at være en del af “klubben”, hvor man kender den månedlig udgift, modsat hvis du selv ejer en båd

- Her kan du lægge et budget, der holder, du kender den månedlige udgift, der er ikke lige en motor, der går i stykker. Og vi kan fortælle at der er stor tilslutning på medlemsskaber, på de første 16 dage blev der fx sejlet 2000 sømil af medlemmerne. Vi er godt tilfredse og vores 10 både i Brøndby og Ishøj Havn er næsten allerede optaget fuldt, siger en storsmilende Bo Hilding, da vi sejler ud af Brøndby Havn i en spritny Yamarin 57 Cross BR med en 115 hk Yamaha-motor.  

- Det handler jo om deleøkonomi i båd-verdenen. Det gør at flere kommer ud og sejle, men det handler også om at komme ind i en “klub” og et fællesskab, hvor man passer på bådene, det kan vi se i det fælles facebook-forum, hvor sejlerne skriver, forklarer 42-årige Bo Hilding, der har to ansatte, nemlig kommunikations- og kundemedarbejder, 30-årige Alison Rishworth-Nørgaard og den bådansvarlige Kim Laursen på 35 år, der selv har sejlet motorbåde i over 15 år.

Tjekker ind med en app på et minut

Skal man være med i den nye digitale båddelingstjeneste skal man være indstillet på, at alt kører via en app på din telefon, der er da også et kundenummer du kan ringe på fra klokken 8 til 17.

Men når du tegner et abonnement får du også adgang til mere end 350 både fordelt i Norge, Sverige, Finland og New Zealand til fri afbenyttelse.

Booking af både, bådens placering samt adgangen til nøgler sker gennem Skipperi-app’en, der tjekker bådens udstyr ved at kombinere telefonens kamera med aI-teknologi. 

Det fungerer lidt som når du let og smertefrit lejer en trailer, der er parkeret hos Silvan f.eks. Du tager et foto med mobilen før og efter, fx af motorens skrue. Og du skal tjekke der blandt andet er redningsveste, badestige med mere.

Nøglen til båden åbner du også med en app. Det hele tager under et minut og så kan du sejle.  Du skal tage fotos af din kvittering op uploade via appen efter du har tanket op, hvis det er nødvendigt. For er der mere end 75 procent tilbage på tanken behøver du ikke tanke op efter sejlads.  Rammer du en sten og ødelægger skruen fx er der en selvrisiko op til 1000 euro.

Flere steder på vej i Danmark

I Brøndby og Ishøj er det gået godt med at få klubmedlemmer ind i Skipperi og det betyder at man ønsker at udvide til flere steder i Danmark. Lige nu undersøges, hvor der kan være nye steder, hvor sejlere kan bruge bådene.

Senest er der kommet både til Hundested, og de er blevet meget vel modtaget - både af nye medlemmer - men bestemt også af de eksisterende der allerede har taget skønne ture i Isefjorden, hvor bademulighederne er tæt på uendelige. 

Bo Hilding forklarer om fremtiden.

- I år er en pilot-sæson. Det vil sige vi alle lige skal lære det hele at kende, lære hvordan procedurerne virker bedst, hvor hårdt og meget bådene bliver brugt. I år ender vi med cirka 15-18 både på Sjælland, fire mere er allerede på vej, og så er planen vi til næste år udvider markant. Det vil sige både over større dele af Sjælland og meget gerne i Lillebælt og måske Århus også. 

Læs mere www.skipperi.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader