Gå til hoved-indhold
Tur
Grundet arbejde i kanalerne nærmest Østersøen indleder Thomas Veber sin sejlads mod Middelhavet i den tyske Mittelkanal. Foto: Thomas Veber

Små både, små problemer: Nu sejler Thomas Veber mod Middelhavet i den 17 fod lange Mini Lisa

"Alle kan tage på langtur". En påstand, som ikke sjældent er fløjet over Thomas Vebers læber - og en påstand, som nu eksekveres af sejleren selv. I dag kaster den 46-årige familiefar fortøjningerne og sætter kurs mod Middelhavet i en halvåben motorbåd til 20.000 kroner. Læs interview.

Af Sara Sulkjær |

Thomas Veber dukker halvvåd frem på computerskærmen. Vandperlerne glinser i det lange hår, der er samlet i en knold i nakken, da Minbaad.dk tirsdag møder sejleren online.

Han kommer direkte fra et besøg hos sit seneste guldkøb, motorbåden Mini Lisa, der takket være naturens regnfulde luner får et friskt bad inden den forestående langturssejlads. 

Den blot 17 fod lange, halvåbne båd af mærket Terhi 520HT skal bringe den erfarne sejler hele vejen til Middelhavet. En imponerende bedrift, der kræver tålmodighed, rummelighed og ikke mindst en fungerende kaleche, der er den simple kahyts eneste værn mod bygerne.

Netop her opstår projektets hidtil største udfordring. Da den 46-årige langturssejler aftenen op til interviewet lyner den blå kaleche ned, står han pludselig med lynlåsen i hånden:

- Og det sker lige efter, at jeg på de sociale medier begejstret har skrevet, hvordan det på sådan en lille båd heldigvis kun er motoren, der kan gå i stykker…, forklarer Veber leende.

Farvel til oliefyr og varmt vand

Med en dygtig syerske ved hånden kan kalechen nu igen, få dage senere, holde Thomas Veber og den skiftende gast tør på den lange kanalsejlads. Så hurtigt går det, når båden er lille, og problemerne derefter.

- Der gælder den samme regel som ved børn; små børn, små problemer – store børn, store problemer, påpeger den lettede sejler, der selv er far til to teenagebørn.

Scenariet kunne meget vel have været et andet. I en 36-fods moderne Bavaria-sejlbåd skulle Thomas Veber og familien have brugt forårs- og sommermånederne på Europas floder. Med varmt vand i hanen, oliefyr ombord og masser af stuverum til sokker, spaghetti og solcreme.

Sådan bliver det ikke. Kun med nød og næppe lykkedes det Veber at sejle Bavaria’en fra Mallorca, så båden nu ligger sikkert fortøjet nær familiens hjem i Sverige – og der skal den blive. At sejle gennem Europa med chance for at måtte efterlade båden undervejs er ikke en risiko, familien tør løbe:

- Hvis corona-restriktioner tvinger os til det, føles det lang bedre at efterlade den her mindre båd. Jeg er udmærket klar over, at det ikke er den optimale langtursbåd, men alternativet var ikke at komme afsted, påpeger Thomas Veber. 

40-fods både er unødvendige

Sejlerens begejstrede fortællinger om den orangefarvede motorbåd, der efter et halvt års intens søgen på diverse brugtbåds-sider, kom på Vebers hænder taler sit tydelige sprog om, at det størrelsesmæssigt mindre alternativ ikke får IT-konsulenten til at dagdrømme om bløde dobbeltkøjer og et stort pantry med ovn og flere blus.

Veber er altid gået forrest i kampen for det enkle langtursliv. De mange Facebookopslag fra danskere, der drømmer om at begive sig på langtur i store kølbåde, har aldrig figureret højt på sejlerens ønskeliste.

- Man skal selvfølgelig gøre dét, man har lyst til, og som passer én. Men det er synd, at mange afskrækkes fra at tage afsked, fordi de tror, at det kræver en 40-fods båd til én million. Man kan gøre det med langt mindre, forklarer Veber, der har skrevet flere bøger og holder foredrag om sine oplevelser til søs.

Corona tvinger toilet ombord

Ét skab og fire stuverum er alt, Mini Lisa har at byde på. Når der skal laves mad, hives først det lille komfur, dernæst kassen med maden og til sidst opbevaringsboksen med tallerkener, knive og gafler frem fra gemmerne. 

- Båden bliver ét stort rod, og når maden så er lavet, skal det hele pakkes væk igen. Det hele er lidt mere besværligt i så lille en båd, indrømmer sejleren, der flere gange har krydset Atlanten og brugt flere måneder i Middelhavet.

Mandag steg komforten til et hidtil ukendt – men påtvunget - niveau. Naboerne i syd med kansler Angela Merkel i spidsen har søsat en række corona-restriktioner, der blandt andet betyder, at sejlere udelukkende har lov at aflægge toiletterne i deres egen hjemhavn et visit:

- Det er trods alt svært at holde sig flere uger ad gangen… Derfor har jeg netop installeret et lille toilet ombord. Samtidig er der risiko for, at det i nogle områder kun er de lokale både, der kan få lov at overnatte i havnene, men om vi bliver ramt af det, er uklart, forklarer Thomas Veber.

Uvisheden er en del af eventyret. Et eventyr, der for Veber indtages i små bidder, da sejleren planlægger at dele den lange Middelhavs-sejlads op i fire-fem dele ad hver to ugers varighed. På den måde vil Veber imellem togterne kunne spise frikadeller med familien om middagsbordet, og han vil kunne sidde ved tasterne i IT-virksomheden.

En ny opskrift

En anderledes langtur venter dermed sejleren, der tidligere har kastet fortøjningerne i over et år for at hellige sig det uforstyrrede liv på vandet. Denne gang er opskriften en anden, men roen den samme, understreger Veber, der glæder sig over, at langturssejladsen åbnes for et bredere publikum:

- Det er ikke alle, der kan tage flere måneders fri, men de fleste kan tage et par uger her og der. Det er det fantastiske, at flere nu kan være med, understreger Thomas Veber og påpeger, hvordan sejladsen på de beskyttede floder ligeledes indbyder en større gruppe til at føje langturssejler til CV’et.

At krydse Atlanten eller Stillehavet kan være vanskeligt med en 17 fod lang båd til 20.000 kroner, men at sejle langs flodbredderne i roligt farvand er, hvis papirerne vel at mærke er i orden*, muligt for de fleste med gå-på-mod og hang til nye eventyr: 

- Kanalsejlads er noget specielt. Der er noget romantisk over det, og man kommer helt tæt på nye lande, ny mad og nye sprog. Min stolthedsfølelse når vi når Frankrig… Du vil ikke kunne pille mig ned igen!, slutter Thomas Veber længselsfuldt.

På Thomas Vebers Instagram opdateres dagligt om turens op- og nedture, ligesom Minbaad.dk vil følge sejleren undervejs.

*Læs mere om de nødvendige dokumenter og certifikater i gratisbogen ”Sejl til Middelhavet” 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader