Gå til hoved-indhold
Test
Test

Test af populær Bavaria SR 36, der kan bruges året rundt

Og tyskeren skuffede på ingen måde. Bavaria SR36 var nemlig hurtig i optrækket, da der blev lukket op for de to store D4 Volvo Penta-motorer. Se video fra test.

 

Af Troels Lykke |

Stregerne til Bavaria SR 36 er slået af italienske designer Marco Casali, der har tegnet de sporty, elegante linjer.

Selv med fem personer om bord kom farten let over 33 knob og selv med den fart var den let at svinge rundt og den klarede sig godt i bølgerne. 

Det handler nemlig om sejlglæde. Men det handler også om at man er på en båd, hvor man kan mærke naturen og elementerne på den 11,68 meter lange og 3,89 meter brede båd.

I kahytten er der plads nok i salonen, toilettet, forkøjen og agterkøjen, hvor der også er rigeligt med naturligt lys. Men hovedvægten og lagt på det brede og lange cockpit, et sted med en kæmpe wetbar og hvor du kan lave mad på gas eller grill til familie og venner.

I cockpittet er der også en pæn stor sidegruppe tæt på styrepladsen, og hvor der også er et sæde i bagbord side, hvor man kan ligge ned og sole sig, mens der sejles og hvor man kan underholde rorsmanden.

Der findes også et noget lille sæde, hvor man dog kan side tæt på rorsmanden. Helt agter er der en ny sidegruppe, hvor man kan sidde udenfor helt tæt på den virkelig brede badeplatform, som virkelig ser godt med al den teak, som der var på den Bavaria SR36, som vi testede. Badeplatformen er standard, mens en hydraulisk sænkbar platform er ekstraudstyr.

Bavaria Yachtbau prioriterer udeområdet meget højt. Det agter cockpit fås i tre forskellige versioner: Enten med siddepladser (testmodellen), solseng eller ekstra opbevaring.

Vi testede Open top-model

Båden fås enten som Hardtop med Softtop eller GRP Hardtop, som vi testede og som Open Top. Netop GRP Hardtop passer fint til det danske klima.

Her kan man åbne et skydetag, enten elektrisk, der er ekstraudstyr, eller manuelt, som er standard. Derved kan man få lidt sol ind og man kan lukke til, som det ofte er behov for. Hard Top-modellen kan enten lukkes til med en kaleche eller med en glasdør, som gør at man let ville kunne sejle i båden året rundt og stadig holde varmen.

Netop derfor har den danske importør, Dansk Marine Center i Risskov, bestilt en Bavaria SR36 hjem, den er i øvrigt med 2 X 300 Volvo Penta diesel og båden koster cirka 2,7 mio. kroner, leveret i Danmark. Dertil skal smides cirka 300.000 kroner før du er helt sejlklar, oplyser Henrik Lund fra Dansk Marine Center.

Stadig 15 procent under konkurrenter

Netop prisen bryster det store Bavaria Yachtbau sig af. Prisen er nemlig under konkurrenternes, ifølge. produktionsleder af Bavaria SR36, Norbert Leifeld.

-Vores samlebåndsproduktion, store indkøb og effektive bådbygning gør, at vi stadig er blandt de prisbilligste på markedet. Vi ligger stadig 15 procent under vores konkurrenter og der skal vi fortsatte ligge, siger produktionslederen til motorbaadsnyt.dk.

Dejligt bredt sidedæk

Jeg falder også for det brede sidedæk, der er let at gå på og et højt søgelænder, der sikrer at man ikke lige falder i vandet.

Men der hvor tyskeren vinder er det store cockpit med to sidegrupper og det kæmpe pantry. Indretningen i cockpittet er skabt uden man vil for meget, en familie på fire vil føle sig godt tilpas uden at man går i vejen for hinanden, men med den ekstra sidegruppe agter, kan der også være seks personer om bord, uden besvær.

At båden samtidig er sjov at sejle gør også at båden rammer plet på motorsejlernes behov. Dertil kommer at modellen med glasdør vil passe fint ind til det kolde nordiske klima, hvis man vælger model med glasdør.

Bavaria SR36 er allerede en bestseller, som storesøsteren SR41 er det. Vi så også båden på Cannes Yachting Festival i september 2022, hvor vi kunne se den var meget besøgt.

I januar 2023 står båden klar til verdenspremieren foran et internationalt publikum ved boot i Düsseldorf.  Båden vil kunne købes hos Dansk Marine Center i Aarhus.

Bavaria SR36    
Længde    11,44
Bredde    3,85
Vægt    
Dybdegang (min/max)    0,97
Motorfabrikant    Volvo Penta D4-300
HK    600
Timetal    ny
Brændstoftank    500
Vandtank    250
Antal kahytter/sovepladser    2/4
Ståhøjde    1,98
Beliggenhed    Dansk Marine Center i Risskov til november 22

Motor
content-loader
content-loader
content-loader