Gå til hoved-indhold
Småbåde
”Vi er svært begejstrede over at være en del af dette projekt med Artemis Technologies. Iain Percy og hans team er med det her produkt, på forkant af udviklingen inden for fremdrivningssystemer til professionelle fartøjer, siger Jonas Pedersen fra Tuco Marine. PR-foto

Første 100 procent elektrisk drevne foilende arbejdsbåd er nu en realitet fra Tuco Marine

- Vores foilende ProZero-demonstrator er en game changer. Ved at tilføje hydrofoilteknologi og høj effektivitet er vi i stand til at overvinde barriererne omkring energilagring, som er det største problem i forhold til hurtige både, siger Tuco-chef.

Af Troels Lykke |

Tuco Marine ApS, med Artemis Technologies Ltd som leverandør af elektrisk fremdrivning og foilteknologi har i løbet af de sidste år udviklet og bygget verdens første fuldt elektrisk foilende 11 meter arbejdsbåd - og "Pioneer”, som fartøjet er døbt, har i denne uge gennemført succesfulde test til søs.

David Tyler, kommerciel direktør for Artemis Technologies Ltd, forklarer:

- Denne prototype, som er den første af sin slags i den kommercielle arbejdsbådssektor, er det største elektriske foliende fartøj i verden. ”Pioneer” har allerede opnået regulatorisk godkendelse efter at have fået udstedt en UK Loadline Exemption på grundlag af opfyldelse af MCA's Workboat Code gennem ækvivalens og streng risikovurdering og afdækning.

Tuco-chef: En gamechanger

Jonas Pedersen, administrerende direktør for Tuco Marine ApS - ProZero Workboats, bakker op:

- Vores foilende ProZero demonstrator er en game changer. Ved at tilføje hydrofoilteknologi og dermed høj effektivitet er vi i stand til at overvinde barriererne omkring energilagring, som er det største problem i forhold at bygge hurtige både, 100% elektriske med tilstrækkelig rækkevidde.

Teknologierne bag demonstratorfartøjet inkluderer hydrofoils, flight-kontrolsystem, kulfiberskrog og en fuld elektrisk drivlinje. Alle elementer er udviklet og testet i relevante miljøer, inden de er indbygget i den 11 meter lange ProZero.

Det er kombinationen af disse teknologier, der gør det nye fartøj banebrydende for kommercielle fartøjer og arbejdsbåde, og meget forskellig fra andre produkter under udvikling. Det vil muliggøre en overgang til hurtig lav-emission sejlads, da hydrofoil-teknologien nedbringer fartøjets skrogmodstand radikalt.

Minimal friktion

Dette betyder yderligere minimal forstyrrelse af vandoverfladen og de omkringliggende områder, hvorved strandlinjer og dyrelivet beskyttes, samtidig med at skibe også kan sejle ved høje hastigheder i længere perioder.

Teknologien er skalerbar i hele ProZero-serien af arbejdsbåde fra 7 til 15 meter og tilbyder yderligere operationelle fordele som højere komfort i forhold til både støj og vibrationer og er velegnet til en lang række skibe og applikationer. 

Herunder er også dem, der anvendes i offshore-vindsektoren, persontransport og som patruljebåde.

Foiling er løsningen

- Vi er svært begejstrede over at være en del af dette projekt med Artemis Technologies. Iain Percy og hans team er med det her produkt på forkant af udviklingen indenfor fremdrivningssystemer til professionelle fartøjer, og vores lette ProZero-både er et super godt match til systemet, påpeger Jonas Pedersen og uddyber:

- Vi ser foiling som en stor mulighed, når det drejer sig om at overvinde den helt store barriere for at realisere elektrisk fremdrivning på hurtige fartøjer, nemlig at lagre energi nok ombord. Ved at nedbringe skrogmodstanden med foils kan den ekstra rækkevidde opnås fremfor at tilføre yderligere vægt og omkostninger med større batterier.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader