Gå til hoved-indhold
Havne
Flere både blev i Rødvig Havn skyllet op på land under stormfloden. Foto: Troels Lykke

Lystbåde i Rødvig er knækket i to dele: - De er fuldstændig totalsmadrede

De omkring 17 både, der sank under stormfloden i Rødvig Havn, kommer næppe på vandet igen. Det fortæller havnefoged Lars Olsen, der her giver en status på oprydningsarbejdet i den hårdt ramte havn.

Af Sara Sulkjær Hansen |

To dykkerhold med luftpuder svømmer rundt i havnebassinet i Rødvig Havn. De er på jagt. I sigtekornet har de 17 lystbåde, der blev slugt af vandmasserne under stormfloden i oktober.

Omringet af gule luftpuder sniger bådene sig langtsomt op til vandoverfladen. Èn efter én. De slæbes til kajkanten, hvor en kran langsomt hjælper dem det sidste stykke mod landjorden i den sydsjællandske havneby.

- Flere både er knækket i to, når de er kommet op til overfladen. De er fuldstændig totalsmadrede, fortæller en tydeligt ærgerlig Lars Olsen, havnefoged i Rødvig Havn, til Minbaad.dk.

Vandybden faldet med en halv meter

Det er ikke kun de 17 sunkne både, der efter det voldsomme uvejr må lade livet. I et hjørne af havnen har tolv både samlet sig i en bunke. Både, der alle er skyllet på land under stormfloden.

Havnens ikoniske, røde træhuse er fulgt efter. Forvandlet til pindebrænde af bølgernes voldsomme hærgen er de sørgelige rester forsvundet fra havneområdet på ladet af en lastbil.

I selve havnebassinet er vandet faldet med over en halv meter. Det er asfalt og sten fra den nu ødelagte ydermole, der har lagt sig på havnebunden og forringet sejldybden til knap to meter. 

Havneingeniører har sat kursen mod Rødvig og skal nu komme med et løsningsforslag. Et forslag, der skal gøre det muligt at få havnen på ret køl igen:

- Vi håber, at havnen igen er klar til sommersæsonen, men jeg tør ikke love, at de små havnebassiner står klar til at tage imod sejlerne allerede til sommer, påpeger Lars Olsen.

Værre end forventet

Ét er dog at få den ødelagte havn klar til den kommende sæson. Noget ganske andet er at skabe en havn så stærk, at sejlere ikke i fremtiden skal lede efter deres båd på havnebunden efter en stormflod:

- Jeg fulgte meget med i vejret op til. Torsdag var jeg klar over, at det ville blive voldsomt – men at det skulle gå så galt, troede jeg ikke, fortæller havnefogeden ærligt og uddyber:

- Var det kun vandstanden, havde vi bare fået våde tæer. Men tre dages østenvind og den høje vandstand kan vi ikke stå imod. Til sidst slog bølgerne ind over molerne.

Havnefogeden er derfor ikke i tvivl: Højest på prioriteringslisten står nye og forstærkede ydermoler, der skal beskytte havnen og dens brugere mod fremtidens stormfloder.

Ingen hjælp at hente

En sådan mole er ikke billig, og en tårnhøj regning lurer derfor i horisonten. En regning, der indtil videre har Rødvig Havn som modtager:

- Der er ikke hjælp at hente nogen steder. Vi var heldigvis rimelig godt polstret, men den her omgang bliver dyr. Vi er i tvivl om, om vi kan bære det, forklarer Lars Olsen, der sætter sin lid til, at kommunen vil give sit besyv med, når omkostningerne skal gøres op.

Inden regningen lander i postkassen, venter et stort arbejde. Et arbejde, der kræver utallige timer og mængder af energi og gåpåmod. Det har de lokale. Heldigvis. Med havnefoged Lars Olsen i spidsen trækker de i arbejdshandskerne og kæmper videre:

- Selvfølgelig gør vi det. Vi giver ikke sådan op, understreger den tidligere fisker Lars Olsen, der endnu er i gang med sin første sæson som havnefoged.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader