Søværnets redningsbåd Pro-740 fra Pro-Safe er fyldt med fejl - må ikke sejle i høje bølger og blæst
I en undersøgelse fra oktober 2023 findes der 22 alvorlige fejl i splinternye motorbåde til Søværnets skibe. Sagen om Forsvarets gummibåde af typen Pro-740 fra grossisten Pro-Safe i Korsør begyndte i september 2021, fortæller DR.dk.
De er på næsten alle Søværnets skibe. De syv meter lange, kraftige gummibåde med fast bund og to motorer er blandt besætningernes vigtigste arbejdsredskaber.
Populært sagt er de orange gummibåde af typen Pro-740 Søværnets arbejdsheste. Men siden efteråret har Søværnet ikke måttet sejle i bådene, hvis bølgerne er for høje, eller det blæser for meget, fortæller DR.dk i en ny artikel. Det viser dokumenter fra Forsvarskommandoen, som DR har modtaget.
Besætningsmedlemmer blev fanget under båden
Sagen om Forsvarets gummibåde af typen Pro-740 fra grossisten Pro-Safe i Korsør begyndte i september 2021.
Dengang kæntrede en af inspektionsfartøjet Ejnar Mikkelsens gummibåde og to besætningsmedlemmer blev fanget under båden.
Besætningsmedlemmerne mistede bevidstheden, men slap med livet i behold. Berlingske kunne senere afsløre, at der var flere alvorlige fejl og mangler ved Pro-740-gummibådens sikkerhedsudstyr.
Pro-Safe: Afvigelser var aftalt
Hos firmaet Pro-Safe i Korsør ryster man på hovedet - og agter at tage kampen op.
I en skriftlig kommentar til DR afviser direktør Søren West, at der er fejl på bådene:
- I den konkrete sag om RIB-740 er der ikke tale om fejl og mangler. Nej, tværtimod ved både Pro-Safe og FMI, at alle afvigelser mellem kravspecifikationen og de leverede fartøjer er foretaget efter aftale med FMI.
Kilde: DR.dk