Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Søværnets gummibåde lever ifølge eksperter ikke op til de stillede krav. Foto: Rune Dyrholm/Forsvaret

Søværnets redningsbåd Pro-740 fra Pro-Safe er fyldt med fejl - må ikke sejle i høje bølger og blæst

I en undersøgelse fra oktober 2023 findes der 22 alvorlige fejl i splinternye motorbåde til Søværnets skibe. Sagen om Forsvarets gummibåde af typen Pro-740 fra grossisten Pro-Safe i Korsør begyndte i september 2021, fortæller DR.dk.

 

Af Anna Brinch |

De er på næsten alle Søværnets skibe. De syv meter lange, kraftige gummibåde med fast bund og to motorer er blandt besætningernes vigtigste arbejdsredskaber. 

Populært sagt er de orange gummibåde af typen Pro-740 Søværnets arbejdsheste. Men siden efteråret har Søværnet ikke måttet sejle i bådene, hvis bølgerne er for høje, eller det blæser for meget, fortæller DR.dk i en ny artikel. Det viser dokumenter fra Forsvarskommandoen, som DR har modtaget. 

Besætningsmedlemmer blev fanget under båden

Sagen om Forsvarets gummibåde af typen Pro-740 fra grossisten Pro-Safe i Korsør begyndte i september 2021.

Dengang kæntrede en af inspektionsfartøjet Ejnar Mikkelsens gummibåde og to besætningsmedlemmer blev fanget under båden.

Besætningsmedlemmerne mistede bevidstheden, men slap med livet i behold. Berlingske kunne senere afsløre, at der var flere alvorlige fejl og mangler ved Pro-740-gummibådens sikkerhedsudstyr.

Pro-Safe: Afvigelser var aftalt

Hos firmaet Pro-Safe i Korsør ryster man på hovedet - og agter at tage kampen op.

I en skriftlig kommentar til DR afviser direktør Søren West, at der er fejl på bådene:

- I den konkrete sag om RIB-740 er der ikke tale om fejl og mangler. Nej, tværtimod ved både Pro-Safe og FMI, at alle afvigelser mellem kravspecifikationen og de leverede fartøjer er foretaget efter aftale med FMI.

Kilde: DR.dk 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader