Gå til hoved-indhold
Udstyr
En typisk tank, når dieselpesten har gjort sit indtog. Foto: Rolf Leonhardt
Udstyr
For to år siden overtog Rolf Leonhardt firmaet Stop Dieselpest. Foto: Sara Sulkjær

Ekspert: Dieselpest er et stigende problem - sådan undgås det

Dieselpesten rykker ind i de danske lystsejleres tanke, hvor det før eller siden vil fremprovokere et motorstop. Ekspert Rolf Leonhardt giver her gode råd til sejlerne. Det er særligt i vintersæsonen, at risikoen for pest øges, da der i det kolde vejr let skabes kondensvand i tanken.

Af Sara Sulkjær |

Flere og flere lystsejlere har problemer med dieselpest. Det oplever Rolf Leonhardt, der med firmaet Stop Dieselpest lever af at rense uheldige lystsejleres tanke, når pesten har gjort sit indtog. 

En pest, der opstår, efter at vand er rykket ind i tankene:

- Det gror som mos i en græsplæne. Problemet er bare, at du ikke kan undgå vandet, forklarer Leonhardt til Minbaad.dk.

Undgå biodiesel

Som det er tilfældet, når kroppen skal holdes i form, er det også i motorrumet vigtigt at fastholde en god hygiejne.

Foruden at selve tanken må holdes steril, bør dunke og tragte, der kommer i direkte kontakt med brændstoffet, være rene.

Et brændstof, der samtidig ikke må indeholde bioprodukter, som det eksempelvis er tilfældet i bio-diesel:

- Hold dig langt væk fra det! Syv procent af brændstoffet udgør bioprodukter fra døde dyr, der gør tanken beskidt. Det er skørt at bruge det, understreger Leonhardt.

Det er særligt i vintersæsonen, at risikoen for pest øges, da der i det kolde vejr let skabes kondensvand i tanken. En fuld tank inden båden pakkes ind for vinteren kan formindske dette problem.

Tilsæt addiktiver

Også additiver, der renser og beskytter brændstofsystemet, er et vigtigt våben i kampen mod den besværlige dieselpest. Er uheldet først ude, er der nemlig ingen vej tilbage for sejleren:

- Det eneste, du kan gøre, er at bryde tanken op og rense den, afslører Leonhardt og fortæller, at 70 % af alle motorstop på havet er forårsaget af netop dieselpest.

Hvad er dieselpest

Begrebet "Dieselpest" dækker over bakterievækst i brændstoffet.

Dieselolie består af molekylekæder overvejende bestående af kulstof og brint, men der er også andre grundstoffer med så som svovl.

Fremstillingsproceduren for diesel foregår ved "cat-cracking". Ved fremstillingen opstår der nogle kombinationer af atomer, der er rene lækkerier for visse bakterier.

Bakterier er alle vegne omkring os, inden i os og de er også i olien.

Bakteriernes størrelse varierer fra ca. o,7 μm til 30 μm.

De mindste partikler, man kan se med det blotte øje, har en størrelse på over 40 μm, så de enkelte bakterier kan vi ikke se.

Hvordan kommer det ned i min tank?

Hver gang der bruges en liter dieselolie fra tanken, erstattes den af luft der kommer ind i tanken gennem udluftningen. Det giver en konstant tilførsel af bakterier.

Hen over året bliver tanken udsat for høje dagstemperaturer og lave nattemperaturer. Det giver kondensdannelser i tankens luft over dieselolien. Når kondensdråberne bliver tilstrækkeligt store, synker de mod bunden, da vand har højere vægtfylde end dieselolie.

Hvis der er et vandlag i olien, så er grænsefladen mellem olien og vandet det foretrukne levested for disse bakterier. De tygger løs på molekylekæderne og samtidig bruger de også ilt til deres livsprocesser, men en dag er ilten sluppet op og bakterierne dør.

Når bakterierne dør, glider de sammen i større "kager" som driver rundt i olien og til sidst ender i sugerøret til motoren. Her møder de diverse filtre, der blokker op, og så har vi problemet med at motoren går i stå. Filtrene skal renses eller skiftes, afhængig af type, og vand skal drænes fra filterets bund.

Hvordan begrænser jeg bakterierne i min tank?

Løsningen er konstant at have en god renlighed i tanken på engelsk kaldet "Good Housekeeping".

Hvis man begrænser de anaerobe bakteriers hærgen i laget mellem olie og vand, ved at minimere vandindholdet, ved at holde tanken fri for snavs og frit vand, så har bakterierne dårlige livsvilkår, og vi undgår, at de kommer op på de store ansamlinger, der giver problemerne.

Det er væsentligt ikke at komme over i den iltfattige fase med anaerobe bakterier og deres syredannelse ved at tage det i opstarten, så de ikke udvikler sig.

Man kan undgå dieselpest i tanken om vinteren ved ikke at have dieselolie i tanken om vinteren; men hvad med filtre, slanger, rør, pumper og dyser, hvor der stadig står olie med bakterievæksten i? Her vil væksten fortsat trives i den vandemulgerede væske.

Er der vand her, vil metaldelene ruste/tære, og ingen kunstige tilsætningsstoffer vil forhindre dette, skriver udkik.dk bl.a.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader